• Valle

Whiskey...

Halloj alla whiskey drickare....

Tänkte man kunde dela med sig av lite goda tips och sorter man druckit....

Vad gillar du? Skall det bara vara whiskey eller vatten eller is oxå? Hur gör du? Å vaffö då??

Själv dricker jag det mesta i whiskeyväg. Drack bl a en god i lördags när det va hummerkalas hos svågern. En 'first barrol' whiskey från 1976, en speyside. Underbar god. lagom rökig. Den dracks givetvis neutrallt utan tillsatser...

• Svar på tråden Whiskey...
  • Biodlaren

Men som jag skrev tidigare så är Glen Grant och Bowmore mina favoriter.

• 855 GLT

Min bror är Lagavuolin frälst. eller rättare sagt eyla han dricker det mesta därifrån. ursäkta stavningen:) Jag är mera för ljusa typ Jhonny walker o queen anne.

• Micke64

Ooo vad länge sedan jag drack en god wirre, får ta en på lördag.

Mina favoriter är rökiga singlar: Lafråjden (annorlunda stavat) och Bowmore. Oban är ju också skön.

Tråden har ju funnits länge och ni har säkert redan avklarat vatten eller inte vatten frågan. Mitt svara är iallafall: vatten!

• Dad

Köpte en billig "vardagswhisky" för att kunna bjuda mina icke rökigwhiskyälskande vänner och för att kunna smutta själv lite oftare (flaskorna går åt alldeles för snabbt ). En liter Grants för 180:- på finlandsbåten (systemetpris: 350:- litern)!

• 855 GLT

Jag tar gärna en isbit o ett glas vatten bredvid. eller en back öl:)hehe...

• UrbanB

Jag hävdar att Wiskey är så mycket mer. Utan rätt sälskap är Wiskey för starkt att pimpla. Det handlar om assosiationer och del snuttande på glaset. Ett tag fick jag goda assosiationer till Jack Daniels pg a miljö och umgänge. Jim Bean eller vad den heter var rätt dissad men så dök det upp en väldigt trevlig situation med goda vänner som lät mig testa den också och vipps smakade den helt ok. Generellt börjar jag med en blaskig Wiskey för att succesivt övergå till outspädd eller bara med kylda kubikstenar. Tur att inte alla sorter smakar lika.

• jensclaudius

Lagavuolin, Laphroaig, Ashentoshan (stavning) tillhör en av mina favoriter precis som de flesta rktigt rökiga sorterna. Sen föredrar jag att spä ut min wiskey med lite lagom kallt vatten.

Har även en flaska 12 årig Chivas som någon förståsigpåare gav mig, men den vart jag besviken över.

• nr100

chivas regal är en överreklamerad wiskey

• 855 GLT

Snyggt fodral på chivasen, som en blondin med fusktuttar.......;)

• patrikiden

Whiskey jag gillar mest är Bells, iskall och mycket is Detta är mitt flytande guld.

Andra sorter som är ok är grants, johnie walker, famousgoose osv. Gillar inte de riktigt rökiga sorterna, blir spyfärdig av att bara lukta på dom.

MVH Patrik

Svar på tråden Whiskey...