• Valle

Whiskey...

Halloj alla whiskey drickare....

Tänkte man kunde dela med sig av lite goda tips och sorter man druckit....

Vad gillar du? Skall det bara vara whiskey eller vatten eller is oxå? Hur gör du? Å vaffö då??

Själv dricker jag det mesta i whiskeyväg. Drack bl a en god i lördags när det va hummerkalas hos svågern. En 'first barrol' whiskey från 1976, en speyside. Underbar god. lagom rökig. Den dracks givetvis neutrallt utan tillsatser...

• Svar på tråden Whiskey...
  • 70 Rodrigues

Valle: Bunnabhain, Lagavullin, och Oban, d e grejer det. Men snälla människa, ta bort din presbild, man får ju ont i ögonen

• Valle

70 rodrigues: hehehe skulle aldrig komma på tanken att byta... som att byta en god single malt mot en blended med både is o vatten i ju. [;)]
    Sedn håller jag med dig om Oban den gillar jag oxå... Smakade på glenmorange vid en golftävling i somras. den va god. en mindre rökig o en riktig askkopp... Hon droppade 4 droppar vatten i den rökigaaste och den blev ännu värre... Det blev lite för mycket för mig iaf!

• nr100

Cragganmore är det finaste wiskyn, lite rökig men lagrad på sherryfat så den får en väldig god rund smak, lite fruktig. Finns nu på systemb. som tillfälligt parti. Och ett par droppar H2O

• Mikkel räv

70 Rodrigues - trevligt med nån annan som gillar Bunnabhain, annars brukar folk se ut som frågetecken!

• Erasmus

Föredrar ju single malts från Speyside till skillnad från alla cigarrosande Islay-fantaster härinne då.

Bl.a Glenlivet och Macallan dyrkas således.

Frid/E.

• Spirre

Tycker personligen att speysiden är lite för sträv, därför faller de rökiga från Islay mig bättre i smaken.

• 70 Rodrigues

Glömde ju Old Rhosdhu från Loch Lomond, grymt god. Tyvärr finns den inte på på bolaget Drack den när jag var i Glasgow.

• bjojne

En av min favoriter är Lagavulin -86.
    Grymt god!

• Erasmus

Har - som jag påpekat i den andra whiskytråden - tämligen svårt för Lagavulin rent..den framkommer emellertid i alldeles utmärkt omfattning i blenden White Horse.

Jag kan således drista mig till att tycka att det även finns goda blended whiskys även om jag föredrar single malts.

Glömde f.ö att påpeka att jag ej använder vatten. Dricker således oftast "rent" - av samma orsak som Pinhead framhöll.

Frid/E.

Svar på tråden Whiskey...