• Roisin Dubh

Bromölla del III

Eftersom miamartini flyr landet för att gotta sig i sol så startar jag uppföljaren på vår tråd. Glad
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m14389392.html

Här ska babblas och fikas utav bara h*****e! Räcka ut tungan

Alla i Bromölla med omnejd är naturligtvis välkomna in!

• Svar på tråden Bromölla del III
  • miamartini

charro   finns de inte någon typ distriktsveterinär i närheten som gör hembesök??

Tråkigt med vovven....

Ja jag vill oxå fika... ska till tandläkaren i morron igen så sen kan jag förhoppningsvis börja äta fast föda igen   (har gått så långt att jag inte kan tugga ordentligt för då gör de så ont så jag håller på o krevera)

Mamma till världens underbaraste lillkille
  • Leonmamman

Charro: Ja skönt att det är över och man kan försöka gå vidare med vardagen, och tjocka magen. Förlåt, inte läst ikapp här. Vad var det med din hund?

Vår schäferhane skulle inte tveka en sekund på att försvara sitt hem. Min sambo skulle satte honom på prov en gång och smög runt huset för att se vad han gjorde om någon försökte någonting mot hemmet. Han hörde bara plötsligt ett morrande bakom sig och såg ett par glittrande tänder i mörkret. Sambon fick visa att det var husse och att han inte menade någonting. Men aj aj den som försöker någonting. Ganska tryggt!

Miamartini: Jag hittade nyss en hel sida av farmors gamla recept, bara massor med rabarber. Rabarber i mandelmaräng, snabbdessert med rabarber, rabarberkompott, rabarbertårta, smulpaj, saftig rabarberkaka, rabarbersoppa, rabarbermarmelad... Säg om du är intresserad av något så skriver jag av om du vill.

• Spindelskratt

Mia: Tips på rabarber har du här http://www.recepten.se/info/rabarber.html Själv gör jag flera gånger i veckan pajen med kokos. Den är så jättegod. Men jag använder fler rabarber än det står iaf så det täcker botten på formen. Ibland gör jag ett tjockt lager med rabarberna o sedan ett dubblet smulpajs recept ovanpå, lite kanel o det blir mumma

Har hittat nr till Distriktsveterinär ska ringa imorgon o kolla läget.

Leon: Vovven Zita är 14 år o har sedan 4 år haft en godartad tumör i ena nosborren. Denna tumör har gjort så att hon då o då blöder då blodkärlen spricker. Men länge sedan nu. Men för två dagar sedan blödde hon rejält från andra sidan. Vilket då betyder att tumör jävlen har spridit sig till den nosborren med. Hur mkt vet jag inte men tillräckligt för att hon ska få bristande blodkärl o blöda. Jag vet att hon inte lider av det, det gör inte ont känns inte o hon kan andas genom nosen ändå, samt så andas hon genom munnen med.
    Det är alltså inte åldern som kommer ta livet av henne det är tumören som spricker eller gör så hon förlorar för mkt blod. Tyvärr. Det enda jag kan göra när hon blöder är att hålla upp nosen o lägga is på den så blodkärlen drar ihop sig. Hon får dagligen medicin mot det.
    Men nu verkar det som om det börjar gå helt åt fel håll så därför vill jag vara förberedd.
    Tråkigt men jag har inget val...

Gällande vaktandet så kan jag berätta att när jag bodde i Malmö med båda hundarna så ringde det på dörren, 6 vån. Jag trodde det var grannen o öppnar utan att titta i tittögat. Dörren slits upp i in stormar 4 maskerade män. Den ena av den trycker upp en morakniv mot min stupe o två andra sparkar på hundarna trots att de skällde. Tack gode gud för att en granne dök upp på min våning o hörde. Hon vrålade i trappen så det ekade o innan männen stack så fick jag ett knytnäveslag i bröstkorgen.
    Har aldrig varit så rädd som då...

• Leonmamman

Charro: Vad tråkigt att höra med hunden din. Men det finns ju god chans att den inte spridit sig så betydande! Tyvärr är ju vovven så gammal... Det finns en slags vadd på apoteket, avsedd för människor. Den stoppar näsblod genom att vätskan inuti drar ihop blodkärlen. Hör med vet ifall du kan använda den då hon börjar blöda!

Men usch vad hemskt att höra! Fy sånt läser man ju bara om i tidningen! Men i Malmö finns det väl mycket mer brott osv än lilla Bromölla... Vår hane skulle inte tveka att gå till attack omedelbart, känns skönt.

• Spindelskratt

Leon: Jo vadden har jag provat men hon blir som tokig o slår bort den. Igår blödde hon bara ytterst lite på f.m. *peppar peppar*
    Ska ringa Distriktsveterinären snart.

Jo Malmö har många brott dagligen o det var en av anledningarna till att jag valde att lämna o flytta. Inget svårt beslut e.g för vem vill bo där man känner sig otrygg.
    Har ni tränat er hane för att gå till attack?

• miamartini

Leon    den där saftiga rabarberkakan lät intressant om du känner att du har tid ork o lust vid något tillfälle

• Spindelskratt

Då har jag talat med distriktsveterinären. De tar i enbart avlivningskostnad ca 650kr + 600kr för utlägg så totalt ca 1300kr en vardag röda dagar tillkommer en avgift på 4000kr.
    Näsum veterinären tar i avlivningsavgift 500kr om jag tar henne sedan.
    Krematoriet i Malmö tar max 750kr o jag får stoftet samma dag. men då måste jag lämna henne kl 8 på morgonen.
    Har mailat krematoriet i Hässlehom med för att kolla vad de tar.

Fy vad jobbigt att planera sånt här då...
    Usch, vill ju ha kvar henne läääänge till Gråter

• miamartini

Va dyrt de där lät... fast de e ju klart de e ju säkert lite skillnad på priserna för katt o hund... när jag fick avliva min katt så kostade de 750 inkl. kremering.. detta va dock i karlshamn.....o som sagt... de gällde ju en katt....

Ja de e absolut inget kul alls o planera något sånt... de e bara mest jobbigt

• Spindelskratt

mia: Jo det är ju dyrt men vad har man för val. De tar ju betalt efter vikten på djuret.
    Hoppas att hon inte blir jättesjuk på en helg

Ska vi inte fika snart?

Svar på tråden Bromölla del III