• Lotta S

Julimammor-06 !?

Hallå där ute alla Julimammor -06
    Har själv inte varit jätteaktiv på FL sedan minsta gossen föddes (18/7), men var relativt aktiv i julimammornas "vänta barn"-tråd.
    Hittar ingen ny tråd till de födda Julibebisarna, så jag slänger in en ny tråd.
    Hur är det med er alla julimammor, och hur går det med era bebisar!?
    Vore kul att återuppta kontakten igen och utbyta erfarenheter om de små

KRAM PÅ ER !!!
    Stoltaste mamman till goaste gossarna, Theo-03 & Edwin-06
  • Svar på tråden Julimammor-06 !?
  • Fetmagen

Tjena brudar!!

Lycka till !! Ni som ska sluta amma o sluta äta på nätterna. Skickar lite *styrka* till ER!!!

Min lille Aron har fått en tand !!! Skrattande  Har inte märkt nåt förutom att han varit lite kinkig i helgen o lite snorig.

Hoppas ni mår bra annars!!

Kram

• Angelica 3 barn

gotland
    Tack, ska försöka att inte mata henne m välling heller under natten, hon ska få vid sju sen kanske det får bli en flaska till, hon är ju ändå van o snutta hela nätterna.
    Hoppas hon blir frisk snart igen så du kan fortsätta med dina planer på mindre välling under natten.

Fetmagen
    Tack för ditt stöd.
    Kul att Aron fått en tand =)
    Agnes har fått sin tredje nu i lördags, glad hon väntade till nu när jag tänker sluta amma *fniss*.

Får kämpa med min lilla o få i ordentligt m mat, hon inte så matglad. känns tröstlöst, man kokar o har sig låter henne kladda ner hela köket o sen får man i henne ca 6-7 skedar... Då käner man sig bra liten.
    Vissa saker äter hon bättre men försöker ju variera kosten lite.
    vissa dagar gör jag inget annat än är i köket känns det som.

Nu ska jag gosa lite med henne på filten.

• alvasmams

Hej!
    Jag har en dotter på 8 månader, skulle gärna vilja veta ltie om hur mkt era barn födda ungefär samtidigt äter på en dag?

Lite nyfiken då min dotter Alva är liten och får jämt höra hon ska öka i vikt.

MVH sara

• gotland

alvasmams:

En "normal" dag när Alma är frisk så äter hon såhär:

Kl 8 Gröt gjord på 1-1½ dl vatten
    Kl 10 Välling 150-200 ml
    Kl 12.30 Välling 150-200 ml
    Kl 15 Välling 150-200 ml
    Kl 17 Halv 8-månadersmatburk + fruktpuré + 100-150 ml välling
    Kl 19 Gröt gjord på 1-1½ dl vatten
    Kl 20 Välling 150-200 ml
    Kl 01-03 Välling 150-200 ml
    Kl 05-07 Välling 150-200 ml
    Summa per dygn 1000-1350 ml välling, 2-3 dl gröt och halv burk mat.

Vissa dagar har hon mer matlust än andra, så ibland kanske hon äter mindre än det jag skrivit (tex som idag när hon är sjuk).
    Ska försöka dra in ett nattmål och ska försöka byta ut ett vällingmål på dagen till lunch (matburk istället) och ett vällingmål på em till gröt istället. Ska även försöka få henne att äta upp en hel burk mat istället för att ge välling efter maten men jag har oturen att min lilla prinsessa är sjuk jämt och ständigt och då är det svårt att ändra matvanorna.

Hoppas det löser sig för din tjej

(¯`°?.¸ ღ Billy 040523 Alma 060710 ღ ¸.?°´¯)
  • alvasmams

Gotland

Oj, lite skillnad från Alvas måltider som är
    07 en portion gröt
    11 En burk burkmat (8-månaders + efterrätt)
    15 en portion gröt
    19 yoghurt ca 2 dl

Hon vill inte ha välling och på natten vill hon inte ha mat. vi tog bort nattmaten (23 målet) för en månad sen drygt.

• gotland

alvasmams:

Ja det var skillnad!
    Jag har försökt få Alma att inte dricka välling mellan kl 20-05 i flera månader och under vissa perioder har det gått bra, men hon blir som sagt var sjuk hela tiden, minst 3 ggr i månaden, så då är det bara att börja nattmata henne igen. Jag tycker det är jobbigt att gå upp på natten och göra välling men jag förbereder alltid på kvällen en flaska med rätt mängd vatten och en liten burk med vällingpulver uppmätt brevid så det tar max 5 minuter för mig på natten att göra välling och mata henne med den. Hon somnar så fort hon druckit upp den så då kan jag somna om igen. Jag vet att hon egentligen inte behöver det nattmålet, men som sagt var så är det svårt och jobbigt att sluta med det.
    Hoppas hon väljer själv att sluta vakna vid den tiden och äta snart, kanske om några månader så jag slipper fajtas med henne...

(¯`°?.¸ ღ Billy 040523 Alma 060710 ღ ¸.?°´¯)
  • Angelica 3 barn

Så här äter Agnes
    (alvasmams)

07 har ätit bröstet men slut f.o.m i natt så i morgon blir det välling =).
    09 välling 200ml men äter oftast inte allt.
    12 äter lunch, måste göra egen nu för att hon ska äta bättre.
    15 mellanmål, frukt eller om det inte funkar välling.
    17.30 i bland middag i bland lite gröt o funkar inte det välling vid 19.
    Agnes är ingen storätare av mat men älskar vällingen.
    Tänk så olika det är, har en kompis vars lill kille som är snart 8 mån äter mycket o gärna. Här tar vi det lite lugnare =).

• Fetmagen
    Halloj!

Fyller väl på med Arons mat då :

ca 07.00 Välling 250 ml vatten

ca 11.00 En stor burkmat + efterrrätt

ca 15.00 Välling eller gröt

ca 18-19 Gröt eller välling

Ibland blir det gröt lite tidigare på kvällen kanske vid 17 o sen får han välling igen vid 19.30.

Han är ganska matglad kille o äter det mesta.

Idag ska jag jobba mellan 9.30 - 17. Jag jobbar 50 % nu. är det nån mer av er som jobbar ??

Kram
  • skytten78

Tittar in här jag med om det är okej.

Har en dotter som heter Julia och föddes den 15 Juli 2006.

Hon har nu precis lärt sig att krypa (på sitt lilla sätt) och det är så mysigt.

• Angelica 3 barn

Hej skytten78
    Kul att hon börjat krypa.
    Min tjej visar inget intresse på det.
    Tycjer väst om o sitta o leka, var halvägs på väg o resa sig i går men blev läskigt så hon sattte sig igen.=)

tänkte rapportera om min natt hi,hi.
    Agnes somnade först kl sju, vaknade helt hysterisk halv åtta, fick komma upp men var fortfarande trött... kom på hon övertröttad, hade inte sovit sen kl ett o visade inte underdagen hon trött men det fick jag äta upp sen, höll på o strulade fram till kl halv elva. Somnade o sov sen till halv fyra, fyllde å m välling o hen vaknade när pappsen skulle i väg på morgonen o då var jag tvungen o ge lite av brösten för de var så STORA o man blir lite orolig för mjölkstockning. Får väl sluta lite i taget..
    Tar nya tag i natt, tycker den var helt ok ändå när hon väl somnade.

Svar på tråden Julimammor-06 !?