And more löööve for all of us
Ny tråd igen för oss njutningsglada tisdagsföräldrar som hängt ihop länge. Nu ser vi fram emot våren och sommaren...
Ny tråd igen för oss njutningsglada tisdagsföräldrar som hängt ihop länge. Nu ser vi fram emot våren och sommaren...
De rackade verkligen ner på mödravården och menade att bm/läkare på MVC inte lever i förlossningsverkligheten... Ja, min bm och alla andra som jobbar där jobbar ju även på bb stockholm, så NÅGON koll har de väl tycker man... Visst är det säkert rätt som de säger, men varför skulle vi då dit?
Det är ju märkligt att folk som "bara vill ha" snitt måste argumentera för det och då är det "bäst" med vaginalt, men sedan när det vill snitta så är plötsligt snitt superbra. Alltså, oavsett riskbedömningar så kvarstår väl fakta kring båda sätten? Ett snitt är väl ändå alltid ett snitt liksom..? Blir galen på all vinkling! Jag kan köpa att ett snitt är det bästa valet för en viss person, men det blir knappast ofarligt och komplikationsfritt bara för att en vaginal förlossning har sämre odds. Så sitter de och säger hur fantastiskt det är med snit när man vet att de sitter och säger motsatsen till andra, ofta förstföderskor, som de faktiskt inte har en aning om hur en eventuell vaginal förlossning kommer att se ut för.
Hur som helst är det nu bestämt att jag går på ul 11/6 för att fastställa hur stor mini (numera oftast kallad maxi, och ibland även efti, när han bökar som mest ) faktiskt är. Är han enorm blir det snitt 20/6. Är han okej i storlek skrivs jag in för planerat snitt 14/6, kommer in 20/6 (=39+1) och de kollar om jag är mogen. Är jag det blir det möjligen igångsättning då eller några dagar senare om det ej startar spontant. Svarar jag inte på det blir det snitt. Problemet är väl om jag svarar men det blir strul, för då ligger klocka farligt nära igen och ja, ni vet ju hur jag känner inför det...
Jag säger det igen, hur kunde jag göra detta?! Kunde man ju ha tänkt på LITE tidigare att det skulle bli struligt...
Men jag ska till KS och träffa en annan läkare, för jag vill höra det från någon annan än Elliots förlossningsläkare. Det kändes INTE bra att träffa henne igen...
Jaaa vad säger man? Jag blir alldeles matt när jag hör dig berätta det här Marv!!!
Sedan är det självklart svårt att sätta sig in i din situation till 100% men hela grejen låter helt sjukt!!! Bra att du tänker träffa en annan läkare tror jag, att få höra ett utlåtande från en "opartisk" och förhoppningsvis "ovinklad" läkare. *styrkekram*
Later helt galet Marv. Hoppas det kanns battre efter att du traffat den andra lakaren. Kram till dig och Mini/Maxi/Efti!
Uno: intressant att det var en sadan tydlig koppling mellan Majkens ilskna humor och sprakutveckling, later som taget ur den dar boken vi alla laste om forsta levnadaret (hollandska forfattare, kommer inte ihag vad den hette?).
Tror forresten ocksa att Bornholm kommer bli toppenbra - jag var dar pre-Agnes men det ar jattevackert och helt klart ett bra resmal for familjer! Hyr cyklar ar min rekommendation, speciellt som Majken ar sa bra pa att reparera dem Och stranden langst ner i sydostra hornet paminde mig faktiskt om en del strander har i Australien, med helt otroligt finkornig sand.
Marv: Mycket märkligt sätt att se på saken - jag fattar inte heller varför det ska vara så jäkla svårt att objektivt diskutera snitt vs vaginal förlossning. Det borde vara fullkomligt självklart oavsett vilken bakgrund man har. Förbannat hyckleri Båda sätten har för- och nackdelar och de måste man kunna ställa mot varandra och sen koppla till individen och dennes önskningar. Jag var på uppföljning med mitt BVC:s läkare för att prata efter G:s förlossning och han tittade inte i min journal överhuvudtaget (han hade den inte ens), lyfte bara blicken när jag kom in och frågade om snittet såg bra ut och sade sen han att du kan föda vaginalt nästa gång. Superseriöst va? Så mitt BVC har jag inte något större förtroende för i den frågan. Hoppas du får bättre hjälp på KS *kram*
Marvelina - Herreguuud! Vad är problemet med folk?? Har väldigt lite förtroende för dessa landstingsmänniskor generllt, med vissa lysande undantag. Hoppas du får ordning på tankarna av egen kraft, och hittar DITT sätt. Kram!!
Ja fasen, tänker med fasa på MVC och BVC och föräldrautbildning med checklistor över sexliv och intimitet... How föråldrat! Tur att vi har FL
Perkan - Ska ni kolla på hattparaden på Jensen imorgon? Jag skulle ju vilja, men med Thomas i Angola hela veckan så är jobbet så himla lidande just nu. (Det där såg ju helt fel ut i skrift...) Vill inte att E ska bli enda ungen utan föäldrar på plats, men jag fattar liksom inte vad som ska hända och vad som förväntas av oss? Vet du?
På tal om semestrar (Bornholm låter jättehärligt!!) så har jag just fått klart med ett stort projekt för en kund i sommar. (Kan inte berätta vilken ) Det ljusa är att de för första gången pratar med en "ungdomsmålgrupp" i viss inkomstklass, och vi vet ju var dessa rör sig (väldigt lite spill mot andra målgrupper) under några veckor i juli. Resultatet blir en kampanj under tre veckor där vi träffar dessa personer på sommarorter; Båstad, Visby och Stockholm i Juli. Inte ett svårt val att vara involverad även operativt i detta projekt, och kombinera med en familjeroadtripp
Får man vara ful och pusha för ännu en jobbgrej, så har ni alla chanser att vinna fina kamerapaket från Pentax (vet att ni är grymt estetiska i den här tråden) om ni går in på www.latta.se under Art of Action Näe, det här var illa. Ska inte smutsa ner tråden med jobbgrejer mer, det ser ju nästan köpt ut
Hoppas Gilbert mår bättre!
Lime och Linnet, hur är det med er? Längesedan ni syntes till...
Limpis; Nej jag har ingen aning jag heller! De nämnde det ju bara lite kort i veckobrevet på nätet!?! Så nej vi ska inte titta på det, men snart är det ju sommaravslutning vilket vi självklart är med på!
Idag berättade vi för förskolan, till Camilla, att vi ska säga upp platsen på Jensen då vi fått en dagisplats på Torsgränd istället som ligger bakom Sabbatsberg, dvs hur nära som helst!!! För vi tycker det är rätt krångligt med i/ur bilen-processen samt att de stänger 5 veckor under sommaren (ställer till det en hel del eftersom vi jobbar på samma jobb och svårt att ta 5 veckor båda två under juli). Jag har verkligen våndats för detta då vi stormtrivs med personalen, deras upplägg med 2 heldagsutflykter och allmänt mycket utelek, maten, lokalen osv. men i längden funkar det inte för oss, tyvärr!!! Så när Yngvar hämtade Tuva idag så fick han berätta det (feg-Erika). Hon blev verkligen jätte ledsen så nu vågar jag knappt träffa dom imorgon.... varför är jag så feg på sådana saker?!?! Gaaah, blir så trött på mig själv!!!
Nåväl. Men sedan har Tuva fått lyckan att få gå plats på samma dagis som Agnes ska börja på i augusti Och det blir ju suveränt
, hjälpa varandra att hämta ibland när de stänger osv då vi bor så nära varandra och vi har hjälpts åt med barnvakteri förut!!! Perfekt
Vi har hört en massa bra om Torsgränd också samt att en arbetskollega har sin dotter där så det känns jätte bra ändå. Hoppas det går bra med inskolningen bara, får lite dåligt samvete mot Tuva.
Perkan - Åh, jag är exakt likadan! Duckar svåra konfrontationer, så mycket det går... Idag sade Camilla att hon minsann sms´at alla var barnen skulle hämtas, men de har haft fel nummer till mig i evigheter och intre ändrat trots mina påminnelser. Så när hon säger att "jag sms´ade förut", när vi sågs på helt fel ställe, så säger jag bara "jaha, det missade jag" - fast jag ALDRIG missar sms
Veklings-Linda!
Bra iaf att ni har fattat det på samma sätt som jag, gällande hattparaden. Då är vi såkert ännu flera... KUL att Tuva och Agnes hamnar på samma dagis nu!
Haha... jag hade fått sms:et idag om Sveavägsparken men jag var hos frissan och hade stängt av mobilen :-0 medan Yngvar inte hade fått det (!!!) och det var han som hämtade henne idag.... Ni hade väl träffats idag på "fel ställe" dvs dagiset ist för Sveavägsparken eller hur? Två förvirrade föräldrar.... haha komiskt att det var du och Y!!!
Jaaa, det var ju Y!! Jag var så kissnödig och SUR för att jag inte fått infon, att jag bara klampade vidare
Hälsa så mycket från förvirrade mig!!