• Sole

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Fjärde tråden! I vilken vi fortsätter föda barn...

www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html

Välkomna!

Här är listtråden där vi listar både de som har BF + våra nyblivna mammor!
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m15458662.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-16 11:42:21:
    NYA listtråden hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m18508223.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-10 15:54:46:
    Vi som oftast hänger i den här tråden är:

Tjejer i tråden (13 st)!
    SanniXx & Ida
    Cirpen(Cilla) & Anna
    Maja28 & Molly
    Lillie74(Anneli) & Filippa
    Medusa2001 & Lily
    Lillenlillen(Lisa) & Inez
    Vivs(Vivi) & Jennifer
    Murgröna & Stella
    Angelicious & Amanda
    Sofffy(Sofia) & Ebba
    Zul(Maria) & Agnes
    Björklöv(Linda) & Klara
    J79 & Esther

Killar i tråden (12 st)!
    BasseKatt & Emil och ängeln Linus
    Majlinsa & William
    Torris & Vilgot
    Frill(Frida) & Adam
    Swenglish(Anna) & Fredrik
    Sole(Sofie) & Viktor
    Emma3 & Leo
    Ginger6(Alexandra) & Jonathan
    Bianca2 & August
    Pippil8(R) & Edvin
    Hellur(Helena) & William

Alla andra är självklart välkomna!

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4
  • Björklöv

Usch och fy för denna natt som varit... Har visserligen fått sova förhållandevis bra men amningen blev ett litet helvete K bara drog och "bråkade" med min stackars bröstvårta så tillslut slet jag bort henne från bröstet (jag veeeet att man inte ska göra så meeen...) och bröt ihop fullständigt. Satt med henne i knät, vi grät båda två och efter en halv evighet (kändes det som) tog W Klara och jag kunde försöka plåstra om mitt stackars bröst...

Som är jättetorrt och fnasigt... inte bröstvårtan utan runt om. Det kliar och flagnar, är det nån mer som har så? Och vad kan jag göra åt det? Vill ju inte smörja in med vad som helst. Just nu baddar jag med bröstmjölk men det känns som om jag skulle vilja ha nått "kraftigare". Dessutom så ömmar det i bröstet, både under amning och stundtals mellan amningarna - läste lite på amningshjälpens hemsida och det låter som om jag fått svamp

• majlinsa

Björklöv: jag hade nog tagit kontakt m amningshjälpen på måndag o bett dom kolla el bvc.. men tills dess tvätta och lufta.. och låta K ta andra sidan bara

• Sole

Björklöv
    usch vilken jobbig natt!
    Bepanthen som man kan köpa på apoteket är kanonbra för såriga, torra, fnasiga bröstvårtor!

Här hemma har vi sett en tendens till att V skjuter på nattmålen nu, inatt åt han vid halv tre och halv sex, mamma o pappa är lyckliga

• Lillenlillen

Björklöv:
    Bepanthen är som sagt jättebra. Om du vill låna (jag har en tub) så får du säga till så kan vi mötas utanför husen Lycka till med vårtan!

• Swenglish

Godmorgon!

Björklöv- jag hade också rekommenderat bepanthen men som som du säger låter det som svamp eftersom det kliar också. Ring amningscentrum på Sös på måndag, eller ring amningshjälpen, tror man kan ringa dem på helgen också. Känner för dig, vet hur det är att sitta mitt i natten med en gråtande bebis, trasiga bröst och själv gråta. Hoppas det blir bättre snart! Om du bara ammar på ena bröstet tror jag du borde pumpa det andra för att hålla igång det och för att inte sprängas. Sen kan du flaskmata den mjölken till K.

Bassekatt- tror det är som Sole säger, folk är rädda för att de inte vet vad de ska säga. Sen kanske de inte vill tränga sig på iom att Emil är så liten men vet inte att ni sitter och längtar efter besök!

Sole- lycka till med möhippan! och ha så roligt!

Inatt har F sovit mellan 23 och 05!!! Sen låg han och sov,gnydde och pruttade till halv nio då det var dags för nästa amning. Lyx!

• bianca2

björklöv - usch, låter jobbigt. hoppas du får hjälp.
    hormonrand - ja tyvärr!!!
    känner sig ful o tjock- ja- hade äntligen gått ner nåt kilo till o hade bara ca 4 kvar men ställde mig nu på vågen o hade nu gått upp 2 igen!!! pendlar alltid i vikt så ska nog bara väga mig en gång i veckan...
    var ju på jobbet igår o visade upp August. Alla elevrna blev alldeles till sig o A visade upp sin allra bästa sida trots finnarna. alla kvinnliga kollegor gav uppmuntrande komplimanger om hur söt o smal jag såg ut (ljug- men snällt ändå) men en manlig kollega tittade på magen o sa skrattande att hela magen inte var borta!!! han skojade ju bara men man blir ju lite putt ändå...
    A har oxå sovt super inatt. mellan 01-08 och har precis somnat nu igen efter 2 timmars bus o lek
    soffy -  avis som bara den på att dricka vin! har inte vågat ännu.
    ang samliv - ska ju på efterkontroll på måndag o ser det bra ut kan jag tänl amig att våga prova snart!
    ha en härlig lördag m möhippor o allt!!!
    kram

• Björklöv

TAck för alla uppmuntrande svar! Har precis ammat K på det ömmande bröstet och det gick jättebra, inget slita och dra från K's håll och dessutom gjorde det inte så ont.

Ska nog köpa mig en tub bepanthen...

• majlinsa

kan inte svamp ge nått till bebisen.. ohh vad heter de.. när de får en vit beläggning på tungan.. torsk?

• Medusa2001

Halloj!

Swe och Bianca; låter underbart att få sova så många timmar i sträck!! Hur gör ni?! Matar med ersättning på kvällarna? Jag är avunds *ler* Lily äter ungefär vid 2, 5 och sedan vid 7, var efter hon brukar somna om till halvnio-nio.

Hormonrand: japp, har kvar både den över och under naveln, men räknar med att den försvinner tids nog. Vet inte vad det är för kiwihår ni nämner, men jag tror inte att jag fick något sådant hår *ler*

Angel: apropå mata med flaska: vi matade läckt bröstmjölk ur flaska ett par veckor (på kvällarna vid extremhunger), men de senaste 10 dagarna har vi sluppit då mjölken ökat. Men, när vi provade att mata ur flaska både i förrgår och igår, så skrek L bara och ville inte alls suga. Vet dock inte om det berodde på att hon inte var _så_ hungrig eller om hon bara blev förbannad.
    Vi hade inga problem med att hon inte tog flaskan i början, men nu verkar det inte vara lika populärt.
    Vill också att hon ska ta flaskan, så att vi kan börja med ersättning så småningom.

Björklöv: jobbigt och trist med bröstont, hoppas att det snart blir bra.

Sofffy: låter gott med lite vin...har inte druckit en droppe än, men känner sommarsuget efter något kallt och gott att sippa på. Är dock mer röksugen än vinsugen...

Pippi; har också fått löneförhöjning och bonus från jobbet, stor kram till min chef, han är bäst *flin* Känns bra att inte bli bortglömd när man är på mammaledighet. Ska hälsa på på jobbet nästa vecka, funderar på att köpa med fika snarare än att baka själv.

Hade en jättehärlig dag igår, bara jag och L, var ute och softade och promenerade halva dagen, bullar, glass och godis i solen. Ammade utomhus på en bänk och känner mig mycket mer bekväm och säker i utomhusamning.

Skrev jag att det blev både premiär för t-baneåkning, rulltrappeåkning och bussåkning i veckan? Gick hur bra som helst (förstås *ler*).

Ha en fin dag!

• Vivs

God lördagmorgon!
    Har lagt in bilder från Tanto-träffen i mitt galleri! Pippil8 och Zul - jag missade att fota er med bebisarna! Får bli nästa gång!!
    Ha en trevlig långhelg!!

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4