• Sole

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Fjärde tråden! I vilken vi fortsätter föda barn...

www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html

Välkomna!

Här är listtråden där vi listar både de som har BF + våra nyblivna mammor!
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m15458662.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-16 11:42:21:
    NYA listtråden hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m18508223.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-10 15:54:46:
    Vi som oftast hänger i den här tråden är:

Tjejer i tråden (13 st)!
    SanniXx & Ida
    Cirpen(Cilla) & Anna
    Maja28 & Molly
    Lillie74(Anneli) & Filippa
    Medusa2001 & Lily
    Lillenlillen(Lisa) & Inez
    Vivs(Vivi) & Jennifer
    Murgröna & Stella
    Angelicious & Amanda
    Sofffy(Sofia) & Ebba
    Zul(Maria) & Agnes
    Björklöv(Linda) & Klara
    J79 & Esther

Killar i tråden (12 st)!
    BasseKatt & Emil och ängeln Linus
    Majlinsa & William
    Torris & Vilgot
    Frill(Frida) & Adam
    Swenglish(Anna) & Fredrik
    Sole(Sofie) & Viktor
    Emma3 & Leo
    Ginger6(Alexandra) & Jonathan
    Bianca2 & August
    Pippil8(R) & Edvin
    Hellur(Helena) & William

Alla andra är självklart välkomna!

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4
  • BasseKatt

Låter som ni hade en mysig eftermiddag igår i Tanto. Det hade varit kul att vara med, men vi hade "tvillinglunch" i Kungsan för att titta på alla blommande körsbärsträd. Men nästa gång blir det matsäck . Toast med mozzarella och tomat gick löst på 85 riksdaler!!!
    Sedan promenerade vi ut mot Djurgården och vi premiärbytte och ammade på en parkbänk. Kanonmysigt och precis lagom fint väder till de här små. Bilder finns i mitt galleri under Tvillingträff.

Vi ar haft en riktigt bra natt i natt. Sambon lade Emil redan runt 20 för han var så trött och vid halv nio snusade sonen så gott. Vi väkte honom sedan innan vi gick och lade oss för att toppa upp honom med lite käk. Han är oftast så hysterisk när han vaknar på natten och är hungrig. Kinkade sedan en halvtimme eller så innan han somnade om och vaknade vid 05. Mera mat och sedan vid 07 vaknade han och då flyttade jag över honom till sängen och så låg vi och åt/slumrade till 10. Kanonskönt! Börjar tro att det finns hopp!!!

Jag tror att Emil log idag för första gången! Efter att jag tagit av en sprängfylld blöja och duschat av killen allt mysigt klet, torkat och satt på ny blöja stod vi och tittade i spegeln. Han fick syn på sig själv och smilbanden drogs isär! Ska kolla honom mer under dagen och se om det kommer fler smil eller om det bara var en vältimad ryckning. Mamma är sååå stolt över sin lilla plutt!

• BasseKatt

Å, här kommer en liten BVC-rapport:
    Vi var på BVC i tisdags och då vägde Emil 3730g till sina 55,5cm. Så nu har han gått upp nästan 700g sedan utskrivningen 4/4.
    Vivs: Emil verkar nu vara precis lika stor som Jennifer, men då är hon ju exakt månaden yngre...
    SanniXx: Känner igen det du sa om folks kommentarer på stan. De flesta som ser Emil tror ju han är nyfödd och när de sedan för höra att han är dryga 10 veckor ser de väldigt förvånade ut...

Hellur: Har du provat att pumpa brösten efter amning? Kan vara bra att tömma ur dem lite extra. Speciellt om de äter dåligt ibland. Jag har gjort så eftersom Emil ofta somnar efter en liten stund. Då har jag kört lite pumpning en stund för att lätta på trycket. Mjölken är sedan kalas att frysa in eller ge på natten vid ett flaskmål som vi gör.

Pippil8: Vi var ute och promenerade hemma hos dig i förrgår. Försökte hålla utkik efter din vagn eller bil, men utan lycka. Vilket nr är det ni bor på?

Nu verkar Emil vara inne i en riktig sovperiod - han sover igen! Bäst att passa på att lägga sista handen på dopinbjudningarna så att de kommer iväg idag..

Hej svejs!

• Björklöv

Låter som om ni hade en trevlig träff i Tanto igår Själv testade jag café panorama i Kulturhuset, vi satt ute på terassen, jätteskönt. Fast när vi skulle gå hem upptäckte vi att barnvagnar var förbjudna på terassen... hoppsan då?!? Fast ingen sa ju nått så länge vi satt där så de verkar ju inte ta så hårt med det!

I övrigt kan jag meddela att café panorama (inne) skulle kunna funka med många vagnar, fast kanske inte med samma placering som i diselverksta'n 

• Lillie74

Bassekatt, hur långt innan dopet ska inbjudningarna skickas ut? Finns det någon oskriven regel?
    Björklöv, vi har också haft vagnen ute på terassen, jag visste inte heller att man inte fick ha det men ingen sa nåt så det kan inte var så noga.

En fråga om uppsamlad mjölk, kan man blanda mjölk från en dag med mjölk från en annan och sen frysa in? Hur länge kan mjölken stå i kylskåpet? Frysen? Vet att ni skrivit det förut men det går nog fortare att fråga igen än att gå igenom alla inlägg.

Idag har vi tvätt och städdag, typisk när det är den bästa dagen på hela året, tur att vi har en balkong i alla fall, Filippa ligger därute och sover nu, så sött...

• BasseKatt
    Lillie74: Jag tror att det är typ 6-8 veckor som är kotym, men vårt dop kom ju lite hastigt inpå eftersom det var svårt att få tider. Jag skcikade ut ett litet mail med förhandstipset att folk skulle boka in den 17/5 och att mer info kommer. På så sätt köpte jag mig lite tid. Vi har osa veckan innan. Det känns lite kort, men eftersom inbjudningarna är sena får vi ta det. Det blir att baka på löpande band sedan

På neo sa man följande om detta med att spara mjölk:
    3 dygn i kylen, 6 månader i frysen och upptinad mjölk 1 dygn i kylen. Man kan blanda mjölk från olika tillfällen, men de måste kylas ned var för sig först. Alltså inte hälla varm mjölk i redan kyld mjölk för då blir det baciller och otyg i det. När man tinar frys mjölk är det kylen eller vattenbad som gäller, inte micron!!! Däremot värmer vi all mjölk i micron försiktigt och skakar om och det funkar fint. Men där är det olika skolor - många kör vattenbad också.
  • Sole

kikar in härefter en underbar dag i solen!
    Nu är det gött att vara mammaledig

Åt lunch med två kompisar i Kungsan (håller med om att det är rätt dyrt + helt knäppt att lunchen börjar kl 11.30 så man kan inte beställa innan dess) och sen mötte vi upp L för att åka till Solna och fixa pass.
    Viket roligt kort det blev!

V har knappt sovit något på hela dagen, hoppas han kan somna in snart. Han har ätit rätt dåligt ocså och åt nästan upp 140 ml när vi kom hem för att sedan kräkas upp det...kanske är han påverkad av värmen?

• Pippil8

BasseKatt - jag bor på 2b, i ett "konstigt" parhus längst in mot skogen. Man går förbi 2a på höger sida, där man tror att vägen tar slut vid en vändplan fortsätter man lite till. Äsch, kom förbi på en planerad fika i stället Nästa vecka kanske? Skönt att Emil har kommit in i en sovperiod! Bara de gör det NÅGON gång så blir man åtminstone hoppfull!

GRATTIS ABC08 - gick förlossningen bra? Hur stor blev guldklimpen?

Vi var och visade upp E på pappans jobb idag och då minsann klämde E ur sig värsta leendet när han låg på en kollegas arm! Mot morsan sin är han lite snålare

Dagens fråga från Pippil8: Hur gör ni som har killar/sambos/män som jobbar? Får de ta hand om t ex blöjbyten på nätterna? M tar hand om blöjbyten men jag undrar om han inte borde få sova, jag blir så tvekis. Samtidigt vill han ju få lite tid med sin son eftersom han inte träffar honom lika mycket som jag. Hur resonerar ni?

• Vivs

Hellur - jag ses gärna i vinterviken någon dag! Synd att jag inte gick in och såg ditt inlägg tidigare - har hängt där från 12-17 idag med två andra mammor med aprilbebisar och en gravid! Men, det blir fler gånger...

Sole - J har knappt heller sovit eller ätit idag och kräktes just på mig Måste vara värmen...

Det är såååå härligt med sommarväder!!! (Var bara tvungen att säga det)

I morgon ska vi på läkarkontroll på BVC, dags för 2-måndaders koll! Hjälp, vad tiden går fort!! Ska dit kl 8 på morgonen, förstår inte riktigt hur det ska gå til..!

• Vivs

Grattis från mig också, ABC08!

Pippil8 - jag tar allt på nätterna och låter Mattias sova..

Är det någon som har något emot att jag lägger ut lite bilder från träffen igår?

• Pippil8

Vivs - klockan 8 på morgonen? HJÄLP! Det är ju omöjligt! och då har jag ändå en morgonpigg kille så jag går upp tidigt jämfört med andra nyblivna mammor verkar det som. Men 8 skulle vara tufft! 2-månaders-koll låter så stort! vilken stor tjej

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4