• Sole

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Fjärde tråden! I vilken vi fortsätter föda barn...

www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html

Välkomna!

Här är listtråden där vi listar både de som har BF + våra nyblivna mammor!
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m15458662.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-16 11:42:21:
    NYA listtråden hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m18508223.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-10 15:54:46:
    Vi som oftast hänger i den här tråden är:

Tjejer i tråden (13 st)!
    SanniXx & Ida
    Cirpen(Cilla) & Anna
    Maja28 & Molly
    Lillie74(Anneli) & Filippa
    Medusa2001 & Lily
    Lillenlillen(Lisa) & Inez
    Vivs(Vivi) & Jennifer
    Murgröna & Stella
    Angelicious & Amanda
    Sofffy(Sofia) & Ebba
    Zul(Maria) & Agnes
    Björklöv(Linda) & Klara
    J79 & Esther

Killar i tråden (12 st)!
    BasseKatt & Emil och ängeln Linus
    Majlinsa & William
    Torris & Vilgot
    Frill(Frida) & Adam
    Swenglish(Anna) & Fredrik
    Sole(Sofie) & Viktor
    Emma3 & Leo
    Ginger6(Alexandra) & Jonathan
    Bianca2 & August
    Pippil8(R) & Edvin
    Hellur(Helena) & William

Alla andra är självklart välkomna!

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4
  • Björklöv

Det hoppas jag med Pippil8, för nu börjar jag vara riktigt less och ledsen... Fast nu börjar det kännas annorlunda i kroppen så förhoppningsvis blir inte min väntan så lång nu

För om bebisen inte kommer snart kommer jag att få liggsår på mitt vänstra öra, det är redan superömt, men övriga kroppen och framförallt min inneboende klagar högljutt om jag försöker ligga på nått annat sätt än på vänster sida....

• Medusa2001

Grattis Emma och Soffy!!!

Idag är vår lilla tjej 2 veckor och hon ligger och sover lite på golvet bredvid mig. Den s k paketperioden som Anna W skriver om i Barnaboken verkar vara över, Lily är inte längre nöjd enbart med mat och sömn, utan vill bli underhålen och vara delaktig i vardagen här hemma.

Hon äter jättemycket, men igår kväll var det lite tjoande och skrikande och ett "evigt" ätande, men hon verkade inte bli mätt ändå. Samlade upp det sympatiläckande bröstets mjölk och extramatade henne med mjölken när mina bröst var tömda. Det funkade. Men oj vad det skär i hjärtat när hon skriker och ser olycklig ut, här kan vi prata om en känsla av maktlöshet...och då har Lily skrikit väldigt lite (säg, sammanlagt 6-7 minuter under 2 veckors tid).

Den första tiden var hon vaken och åt och myste med oss mellan ca 20-23 och åt en gång vid halvfyra på natten, men nu vill hon äta minst 2-3 gånger per natt. Hon ligger mellan oss i sängen än så länge, på ett täcke som vi vikt dubbelt och med filtar över sig. Någon vars bebis redan sover i egen säng?

Angående bajseriet - jo då, det bajsas mycket och både jag och mannen har blivit nedbajsade av en senapsgul stråle i samband med blöjbyte. "Intressant" upplevelse s a s. Det var bara att slita av sig kläderna och hoppa i duschen. Jag skrattade så mycket att jag trodde att operationsärret skulle gå upp.

Mannen jobbar extra som personlig assistent ikväll och jag är hemma med lillprutten. Hoppas inte på repris av gårdagens tjoande (det är enklare att hantera barnskrik om man ialla fall är två), utan att mjölkproduktionen ökat och min lilla älskling blir mätt och nöjd.

Hoppas på sol och värme imorgon - behöver shoppa en snygg vårjacka också. Vi får köra en brunch/frukost på något hotell el dyl framöver, någonstans där det finns gott om utrymme för bebisar, barnvagnar och hungriga mammor *ler*

• Frill

Grattis Emma!!!
    Vilka fina barn ni har fått, Emma och Soffy

Swenglish, var noga med att äta och dricka ordentligt! Jag fick ett ruskigt blodsockerfall när jag slarvade, trodde jag var jättesjuk och skulle ramla ihop, och jag har ofta känt mig lite yr. Man gör av med mycket mer än man tror när man ammar, och nu för tiden rör jag mig inte många meter utan att ta med en banan och en flaska vatten.

Medusa, Adam blir också 2 veckor idag. Och även han ställer lite högre krav på tillvaron. Det duger inte att bli nedlagd på lektäcket längre tex. Däremot sover han i sin egen säng sedan en dryg vecka tillbaks, och det går bra än så länge (ta i trä).

Lyxigt att köpa vårjacka. Får nog vänta ett tag med att handla kläder känns det som. Men nu har jag iaf "bara" 9 kg kvar, i stället för de 13 som fanns kvar när vi kom hem från BB. Känner mig inte så stressad.

• Swenglish

GRATTIS EMMA!!!

Frill- när lägger ni honom? Jag har börjat bli orolig att han ska vänja sig vid att somna nära nära och sen inte kunna somna på egen hand. Och hur ofta vaknar era små på natten och vill ha mat?

har ni märkt om det ni äter påverkar hur barnet mår? Jag åt purjolök en dag och till kvällen var han plötsligt mycket gnälligare än han har varit förut. Jag är rädd för att få en kolikbebis!

Tack för berömmet Pippil8-det ska vidarebefordras!

nu vill jag se lite förlossningsstarter inatt-ingen press dok!

• Sofffy

Grattis Emma till nykomlingen, han ser jättefin ut!

Sole: Tack för tipset! Ska försöka ta det lite lugnt. Jag har verkligen inte sovit många timmar de senaste dygnen. Man är så uppe i varv och kan inte sluta titta på den lilla.

Ja visst har hon mkt hår lilla Ebba, men det var ett gediget jobb o kamma ur allt intorkat fostervax.

Tänkte höra med er när man kan gå ut med vagnen och gå promenad. Hur långt efter förlossningen alltså. Jag har fattat det som att man kan göra det när som helst mamman känner sig redo liksom, men sambon är lite orolig om det tex blåser o sådär ute o vill ringa till bbsthlm o fråga, men ja tycker det känns lite töntigt.

Åhh jag är såå lycklig, nu när vi kom hem fick jag en liten presentask av min underbara man. Ett par supersnygga stora pärlörhängen med sju briljanter i vitt guld för att jag hade klämt ut bebis Kände mig lite dum, köpte ju aldrig ngt till honom, fast jag tänkte. Men han fick ju en supersöt dotter.

• Frill

Swe, kan inte påstå att vi har några fasta tider eller så, men när han har ätit på kvällen runt nio, tio och jag själv funderar på att gå och lägga mig så byter vi blöja, klär på honom pyamas och lägger ner honom i hans säng (och försöker få honom att ta nappen). Om man klappar honom på huvudet ett tag så börjar han klippa med ögonen och somnar. Men sen är han nästan alltid vaken när man tittar till honom, fast ligger bara tyst och tittar. Så då klappar vi lite igen. Men om han gnäller eller skriker har vi burit runt på honom eller haft honom hos oss i soffan tills han somnat och sen lagt ner honom. Hittills verkar han gilla sin säng, men vi får väl se om det håller i sig.

Oftast äter han var tredje/fjärde timme på natten, så har man tur klarar man sig på en nattmatning och får ändå sova sju timmar. Vi ställer fortfarande klockan för att mata honom, men han hinner så gott som alltid vakna själv innan den ringer.

• Frill

Soffy, vilken generös man du har

Tror inte att det finns nån gräns för när man "ska" gå ut med vagnen, men man kan ju ta det lugnt i början. Min kollega var här idag med sin 6-veckors, och jag har tyckt att hon verkar så superhurtig direkt efter förlossningen. Hon gick tex ända från stan till Årsta efter 1,5 vecka, men tydligen fick hon sota med muskelinflammation sen och var orörlig i två veckor.

• bianca2

Grattis Emma!
    Lycka till imorgon Zul! själv kan jag ju få igångsättning på måndag. hopps jag sliupper men här händer ingenting
    kram

• Pippil8

Vad gulligt omtänksam din man är Sofffy! Oavsett om det är om dig eller lillan så var det otroligt gulligt tycker jag

Frill, å vad det låter mysigt med era läggningsbestyr, jag vill också

Bianca - har du varit på överburenhetskontroll och fått höra att du kan ringa på måndag? Jag ska ju dit på måndag, vi kanske ses? Fast jag ska ju till spec-MVC, inte förlossningen förstås.

Nu har vi varit och käkat en tidig middag på ett skitmysigt ställe på Söder. Sista restaurangbesöket som icke-föräldrar hoppas och tror jag!

• bianca2

pippil8:
    eftersom jaghar varit på massa samtal m en kurator  ´(ville ha snitt i början) så kan jag få igångsättning på måndag. måste dock göra ny undersökning. då kanske vi ses!!!

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4