Hm, svårt, väldigt svårt. Jag har ju redan avslöjat mina observationer angående ögonläkarna här i Uppsala, varav vissa verkar vara spritt språngande.
Örondoktorerna här i Uppsala är å andra sidan jättetrevliga. Det var länge sedan jag träffade så många empatiska och trevliga läkare på samma ställe. Och de verkar ha genuin omtanke om varandra också, något som är nog så viktigt. Jag avskyr den där machoattityden som finns på vissa ställen, bla på nedre gastro här i Uppsala.
Kirurger kan vara väldigt oempatiska och inte ssk trevliga, men jag har träffat motsatsen på vissa ställen också. Där man verkar ha en väldigt trevlig stämning, och det tom är helt acceptabelt för kirurgen att (jo, det är sant!) äta lunch. Bla på bröst/endokrin i Falun.
Ortopeder har ju en stämpel på sig att vara hm, ja ni vet, lite stelbenta så där. Men här i Uppsala är professorn på Protessektionen världens mysfarbror, och har därigenom lockat till sig ett litet gäng med yngre ortopeder som också är jättetrevliga, både mot kollegor och patienter.
Jag tror att det är jätteviktigt hur chefen är på ett visst ställe. Det smittar av sig på de andra läkarna och trevliga läkare söker sig också dit.