• white cheese

För oss läkarstudenter/läkare 2

För oss som pluggar till läkare, är läkare, har varit läkare, eller på annat sätt känner att de hör hemma i tråden...

Gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-70/m15840354.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-13 23:46:12:
    Den här tråden är för oss /blivande/ läkare, för diskussioner sinsemellan.
    Ni som "bara" har medicinska frågor, starta en ny tråd i ett relevant forum, tack.
    *låter otrevlig men är egentligen rätt trevlig*

• Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2
  • Auris

Åh. Hoppas den kommer igång snart. Jag älskar urologskämt

• Kalinka

Hm, svårt, väldigt svårt. Jag har ju redan avslöjat mina observationer angående ögonläkarna här i Uppsala, varav vissa verkar vara spritt språngande.

Örondoktorerna här i Uppsala är å andra sidan jättetrevliga. Det var länge sedan jag träffade så många empatiska och trevliga läkare på samma ställe. Och de verkar ha genuin omtanke om varandra också, något som är nog så viktigt. Jag avskyr den där machoattityden som finns på vissa ställen, bla på nedre gastro här i Uppsala.

Kirurger kan vara väldigt oempatiska och inte ssk trevliga, men jag har träffat motsatsen på vissa ställen också. Där man verkar ha en väldigt trevlig stämning, och det tom är helt acceptabelt för kirurgen att (jo, det är sant!) äta lunch. Bla på bröst/endokrin i Falun.

Ortopeder har ju en stämpel på sig att vara hm, ja ni vet, lite stelbenta så där. Men här i Uppsala är professorn på Protessektionen världens mysfarbror, och har därigenom lockat till sig ett litet gäng med yngre ortopeder som också är jättetrevliga, både mot kollegor och patienter.

Jag tror att det är jätteviktigt hur chefen är på ett visst ställe. Det smittar av sig på de andra läkarna och trevliga läkare söker sig också dit.

• Kalinka

Värsta stället jag varit på var nog Urologen i Eskilstuna. Jag fullkomligt avskyr att de verkar ha glömt att patienterna är människor också. Jag tycker tex inte att det är acceptabelt att lägga patienten avklädd i cystoskopistolen innan man träffat patienten, så att när läkaren (med medföljande kandis) kommer in i rummet för att ta anamnes ligger patienten med snoppen i vädret.

Kirurger brukar iaf hälsa på patienten innan pat klär av sig för rektoskopi...

• Auris

Kalinka: Det där känner jag igen. Jag har ju jobbat på urologen och jag fick verkligen säga till att jag ville hälsa på ALLA patienter påklädda innan de lades i cystoskopistolen. Standard på urologen här i Umeå är att nybesök får träffa doktorn påklädda medans återbesök läggs i stolen direkt. Annars tycker jag urologer är trevliga. Åtminstone här råder inte samma "armbågsmentalitet" på urologen som på kirurgen.

• LillaMysan

Hejsan! Hör inte riktigt hemma här men om man drömemr om att bli läkare kanske jag skulle kunna få ställa en fråga :P

Hur gammla var ni när ni började er läkarutbildning och hur höga betyg hade ni? Är det någon här som kommit in genom att inte riktigt ha 20 i betyg men åndå har fått gå på intervju??

Tacksam för svar :)

• Auris

LillaMysan: Jag tillhörde de unga när jag började. Jag hade bara en termins uppehåll efter gymnasiet. De flesta i kursen var mellan 20 och 30 när de började, sen var det ett mindre gäng som var mellan 30 och 40 och några enstaka som var strax över 40. Jag tror inte det har så stor betydelse hur gammal man är. Möjligtvis kan det vara en nackdel att vara för ung.

Angående betyg så är jag så gammal att vi hade ett annat betygssystem. Jag hade inte alls nog bra för att komma in. Men jag skrev 2.0 på högskoleprovet i stället.

• non compos mentis

LillaMysan

Jag började vid 27 och hade 3,0 från gymnasiet. För att gå på intervju på KI fick man göra ett prov innan om man hade 1,6 på HP. Jag kom till intervju men blev inte antagen där, så jag sökte till Uppsala på mitt HP på 1,8 + arbetslivserfarenhet och kom in den vägen. 
  • non compos mentis

Nu har jag förresten skrivit internmedicintentan, det gick faktiskt riktigt uselt... Sarcoidos i njuren, jo jag tackar för den men jag är inte så ledsen för det, har kommit fram till att om jag nu ska göra en omtenta, så är det inte hela världen att nöta det här igen. Vi får se, svar på fredag.

• Algots Pappa

DR Cox: Ja Sarkoidos är en riktig slamkrypare som dyker upp i alla tänkbara organ! Hoppas att du klarade tentan i.a.f!

LillaMysan: Jag var 22 när jag började och det var nog ungefärlig medianålder för min kurs. Medelåldern är nog faktiskt något högre ändå eftersom det inte är ovanligt med 30-40 åringar som börjar läsa till läkare!

Ps: i kursen under mig går det faktiskt en man som enligt ryktet är -född 52 (som min farsa hihi). Så det är nog aldrig för sent

Lycka Till med sökandet!

• SysterHedvig

Dr Cox - det gick nog bättre än vad du tror det brukar vara så.

Lillmysan - jag skulle fylla 22 året jag började läsa och hade 16.5 i betygssnitt och 1.9 på HP

Sen fick jag läsa ÅsaKj's och Kalinkas inlägg flera gånger. Cystosko-pistolen? Va?

aha.

Självklart är det förnedrande för en patient att första mötet med läkare är i ett naket tillstånd. Fy vad arg jag hade varit. Inte hälsar man första gången på sin gynekolog när man sitter i gynstol med naken underkropp.

Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2