• white cheese

För oss läkarstudenter/läkare 2

För oss som pluggar till läkare, är läkare, har varit läkare, eller på annat sätt känner att de hör hemma i tråden...

Gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-70/m15840354.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-13 23:46:12:
    Den här tråden är för oss /blivande/ läkare, för diskussioner sinsemellan.
    Ni som "bara" har medicinska frågor, starta en ny tråd i ett relevant forum, tack.
    *låter otrevlig men är egentligen rätt trevlig*

• Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2
  • novalee

algot: ok! har ju en tjej på 14 månader & väntar tillökning i aug. Nu måste ju jag plugga upp behörigheten till att börja med åxå! men uppsala är ju närmast för mig att plugga till läkare. Är bara så orlolig hur det skulle funka i så fall med pendling & barn?

Men hur mkt av fritiden lägger du ner på att läsa?

• Auris

Våra barn är 2 respektive 3½ år.
    Dagistiderna är ungefär må-ti 7.45-15.15(maken slutar tidigt) o 7.45-11.45 (mormor hämtar) to ledig, fr 7.45-15.15 (Vi har korta fredagar)

Jag tycker vi har fått till ett bra schema. Sammanlagt hamnar vi på runt 27-30 timmar i veckan och det tycker jag känns ganska bra. Sedan händer det att maken måste jobba till 17 någon måndag eller tisdag ibland och de dagarna blir ju långa men när det bara händer någon gång i månaden så tycker jag inte det är något att ha dåligt samvete för.

• novalee

skönt att man inte är ensam med småbarn. Tror åxå att det löser sig så småningom! det är inte så att jag ska läsa i morrn direkt heller! sen så blir ju barnen äldre åxå. Det som känns jobbigast är att utbildningen inte finns här där vi bor:(

• white cheese

Erika86
    Har du nån aning om var på UUs hemsida man kan hitta intagningsurvalet? Jag var inne på läkarprogrammets hemsida, och där stod det att informationen fanns på VHS hemsida. Så jag gick till VHS hemsida, och där stod det att informationen fanns på Studera.nu, men på Studera.nu fanns bara en länk till UUs hemsida. Då gav jag upp... *muttrar*

Jag har en kompis som är ssk, men som gärna skulle viljat läsa till läkare, men som inte har ekonomi till att plugga upp betygen, och inte lyckas få 2,0 på HP, så jag hjälper honom att kolla lite på alternativa vägar...

• erika86

white cheese: Oj, då jobbigt när det blir sådär. Gör så här då ring till programsekreteraren för läkarprogrammet. Hon heter Ingegerd Jernberg och svarar på alla frågor man har om antagning o.s.v. hon är verkligen jättebra, numret är: 090-7865339(i VHS katalogen hänvisar de till henne för frågor, så jag antar att jag kan lägga ut numret här med)

Algots pappa: Kul, vilken termin går du?

Novalee: Inte för att jag vill vara negativ, men jag tycker att det är en hel del pluggande. Jag skulle tro att man lägger ner i genomsnitt 8 timmar om dagen på plugg+föreläsningar även de första åren. Vissa dagar med och vissa mindre. Jag har också mkt mindre fritid nu än på gymnasiet. Många som har kommit en bit in i utbildningen jämför de tidigare kurserna med hur de har det nu (jag gör det själv) då förtränger man ångesten och tycker att allt var lättare förut :)

• Algots Pappa

novalee: Jag lägger inte ner nästan någon tid alls på fritiden. Försöker hålla mig diciplinerad och arbeta under vardagarna (vilket gör att det blir heldagar). Det är ju ohållbart att försöka läsa hemma när man har små barn tycker jag. Man vill ju bara leka med dem.

erika86: jag läser T10.

• novalee

vet nån av er om man kan få bidrag för pendling? eller är de bara på deklarationen man kan dra av det sen?

• erika86

Algots pappa: Ok, nästan klar då. Måste kännas bra. Vad läser man i t10? Har det gått bra att kombinera praktik med övriga stuider. Har ångest för det efter att ha pratat med äldrekursare...

• Kalinka

Varför ångest? Det blir ju roligare ju längre fram man kommer! Och mängden man måste plugga på sidan om minskar avsevärt då.

Säger jag som också går termin 10.

Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2