• white cheese

För oss läkarstudenter/läkare 2

För oss som pluggar till läkare, är läkare, har varit läkare, eller på annat sätt känner att de hör hemma i tråden...

Gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-70/m15840354.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-13 23:46:12:
    Den här tråden är för oss /blivande/ läkare, för diskussioner sinsemellan.
    Ni som "bara" har medicinska frågor, starta en ny tråd i ett relevant forum, tack.
    *låter otrevlig men är egentligen rätt trevlig*

• Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2
  • white cheese
    SysterHedvig skrev 2007-05-24 16:35:30 följande:
    undrar vad det är som driver folk som kommer på sådant egentligen..."oj jäklar vad jag bränt mig. .. ... har vi nån filmjölk hemma?"
    "...nähä, ingen fil... men cayennepeppar då, kan det funka?"
  • Kalinka

Har en till fråga till oraklet Morula (gör en djup bugning), fast andra får gärna komma med input. Jag har stött på flera trådar här på FL där folk diskuterar hur tidigt man kan få grav.symtom. En del säger att de fick symtom tre dagar efter ÄL, andra hävdar att man inte kan få symtom tidigare än tio dagar efter, eftersom embryot inte producerar HCG innan implantationen skett, som de hävdar inte sker före 10 dagar efter. Men av vad jag kommer ihåg från fysiologin så börjar blastocysten (och sånt där) producera HCG rätt tidigt, och HCG har väl en viktig roll innan implantationen, som väl tar några dagar. Dessutom tar det väl olika lång tid innan implantationen sker. I min embryologibok står det 6 dagar, inte 10.

Det är väl också ett hormonellt samspel mellan blastocysten och äggstockarna? Detta skulle väl vissa kvinnor kunna känna av?

Är jag helt ute och cyklar?

• SysterHedvig

vilken embryologibok har du?

man kan ju testa positivt när man förväntas få mens men före det? -kan man verkligen vara så känslig för hcg?

eller har du något att berätta för oss, Kalinka?

• Kalinka
    jannej skrev 2007-05-24 10:20:32 följande:
    japp visst är det En seriös fråga nu, man ska ju ha matte D eller om det E för att kunna söka in men en sak jag länge har funderat över är om man verkligen behöver det, sitter man och räknar avancerade formler som läkare eller används det snarare som ett sätt att gallra ut antalet sökande
    Jag skulle vilja säga att man behöver förstå ganska avancerad fysik och matematik för att hänga med. Jag trodde innan jag började läsa till läkare att man bara läste ganska basala principer. Men vi ska ju verkligen FÖRSTÅ varför tex cirkulationen fungerar som den gör i vissa situationer. Och det är mycket fysik som ligger bakom det. Och fysik bygger ju som bekant på matematik.
  • Kalinka
    SysterHedvig skrev 2007-05-24 17:18:27 följande:
    vilken embryologibok har du?man kan ju testa positivt när man förväntas få mens men före det? -kan man verkligen vara så känslig för hcg?eller har du något att berätta för oss, Kalinka?
    Nej jag har inget att berätta. Känner nada själv. Min svärmor brukar däremot berätta att hon blev våldsamt illamående (tålde inte lukten av min svärfar) långt innan mensen försvann. Första graviditeten började de planera för sitt bröllop innan mensen försvunnit för att hon hade så tydliga grav.symtom.

Jag har Human embryology av Larsen. Underbar bok, en av mina favoriter. Man har ju haft en del bottennapp genom åren. Som Lodish, cellbiologiboken. Den har jag öppnat två gånger, och somnat båda gångerna. Sen åkte den på loppis.

Att man testar positivt betyder ju bara att HCGt kommer ut i blodbanan, och vidare ut i urinen. Inte att inte HCG produceras innan. Det jag funderar på är om man kan påverkas av HCG:t indirekt via äggstockarna ändå (som i svärmors fall).
  • KickStart
    white cheese skrev 2007-05-24 15:37:10 följande:
    Köpa legitimation? För 1500? De borde ju kunna sälja dem för bra mycket mer än så... *muttrar över CSN-räkningarna*Men har ni läst tipset i dagens metro? De varnar för att man kan gå och bränna sig i solen, men om man gör det så kan man ju alltid - jupps, smeta filmjölk på brännan!
    Jag anar en konspiration från Sveriges mjölkbönder Fundersam
    Undrar om det hjälper mot tonsillit också
    S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • Jalapeno
    white cheese skrev 2007-05-24 15:37:10 följande:
    Men har ni läst tipset i dagens metro? De varnar för att man kan gå och bränna sig i solen, men om man gör det så kan man ju alltid - jupps, smeta filmjölk på brännan!
    fan, ja visste're.
Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2