• laven

Coola stickare, del 2

Eftersom den gamla tråden stängt öppnar vi en ny och fortsätter sticka allt vi förmår.

Alla är givetvis välkomna, från nybörjare till mästare. Det är roligt att inspireras av vad andra gör och bra att ha ett ställe där man kan be om hjälp om man fastnar.

Sticka lungt!

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m16088206.html

• Svar på tråden Coola stickare, del 2
  • stenfalk

Jaja. Vi får väl se. Jag har ju lovat mig själv att göra färdigt några UFOn innan jag ens börjar med något nytt projekt nu. Hur det nu ska gå :-P

• MagdaA

Inna H: nu har jag några bilder på pixie-mössor i mitt galleri under "Stickat" om du vill kika. Håller på med den 4:e nu! Beroende?!?!

Ängel i himlen och plutt i magen!
  • Lynley

Pixiemössor, så snyggt. En sådan ska jag sticka till dottern till hösten!

Stenfalk, tack för tipset med livlinor. Har redan använt det i pågående sjalarbete. Inte för att sjalen skall vara så svår egentligen utan mer för att jag har så svårt för att se var jag gör eventuella fel. Håller ialla fall på med en Birds eye efter tips här i tråden. I Drops Alpacka...

• Inna H
    MagdaA skrev 2007-05-18 08:25:03 följande:
    Inna H: nu har jag några bilder på pixie-mössor i mitt galleri under "Stickat" om du vill kika. Håller på med den 4:e nu! Beroende?!?!
    Snygga! Jag gillar verkligen det där melerade garnet. Mönstret som skapades ser ju faktiskt lite kamouflage-aktigt ut, tycker jag. Och jo, pixies är verkligen beroendeframkallande ... men jag testade för omväxlingens skull att sticka en enkel enfärgad mössa förra helgen, baserat på mönstret till den klassiska jordgubbemössan ... och jag kan meddela att det mönstret också väldigt lätt skapar beroende. Är redan inne på min tredje ... (Bilder kommer så småningom.)
  • stenfalk

Lynley: Ja, visst är livlinor bra! Vissa projekt undrar man om man hade klarat utan. Vad kul att du stickar BirdEye. Den är så fin! Stickar du den från Heirloom knitting eller den från Victorian Lace Today?

• Lynley

Stickar den från Heirloom Knitting men i svenska översättning av www.litetnystan.blogs.com

Den borde ju vara superlätt eftersom rapporten bara består av 4 upprepningar men när jag stickar fel är det så svårt att repa upp. Många av maskorna är ju vridna och jag får inte riktigt till dem efter en upprepning. Men med livlinor så blir det ju så mycket bättre!

Jag har också satt igång med ett par vantar från boken "Gotländsk sticksöm", Bursviggen. Använder Drops Alpaca här också men i den fantastiska färgkombinationen gräsgrönt och petrolium. Det blir underbart.

• stenfalk

Lynley: Jaha. visste inte att någon översatt den Blir säker jättesnyggt. Ser fram emot att få se bilder på den sen.

Mitt eget hantverkande har gått på sparlåga på sistone, men idag kom jag igång, och har ståt ute i solen och spunnit hela dagen. Så nu sitter jag här och beundrar en liten härva, ca 55 gram och 240 meter, tvåtrådigt garn i finull Nu ska det bara bada också, så är det färdigt för användning. Någon som har något tips på vad jag ska göra av det?

• Villain

Oh my! Jag har totalt snöat in på bäbisfiltar. Håller på med min tredje nu! Ska fota och lägga in i galleriet vid tillfälle.
    Den fjärde har redan tagit form i tanken och jag har beställt garn. Snart måste jag kanske börja sälja eller bli gravid så att min filthysteri går över. Alt övergå till att sticka/virka bäbiskläder istället. Jag menar, hur många filtar kan ett barn behöva *fnissar*

• Villain

Nu har jag lagt upp de två första filtarna i mitt galleri. Titta gärna in. Den ena är väääldigt inte fyrkantig fast den skulle vara det. Den andra blev lite mer som den "skulle" vara

• stenfalk

Villain: Snygga filtar! Går det inte att fixa till den nästan fyrkantiga filten genom att blocka lite hårdhänt?

Svar på tråden Coola stickare, del 2