• laven

Coola stickare, del 2

Eftersom den gamla tråden stängt öppnar vi en ny och fortsätter sticka allt vi förmår.

Alla är givetvis välkomna, från nybörjare till mästare. Det är roligt att inspireras av vad andra gör och bra att ha ett ställe där man kan be om hjälp om man fastnar.

Sticka lungt!

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m16088206.html

• Svar på tråden Coola stickare, del 2
  • Inna H

En allmän fråga:

När ni tvättar tyger första gången (alltså innan ni har sytt något av det), använder ni då tvättmedel eller nöjer ni er med att "skölja upp det" med bara vatten i maskinen?

• Inna H

Sorry! Det föregående inlägget skulle egentligen postas i en annan tråd ... men men ... det kanske finns någon här som har någon slags åsikt om det också ...

• MagdaA

Inna H: jag brukar ta lite tvättmedel. känns som man då bäst får bort diverse kemikalierester från fabrik.

Ängel i himlen och plutt i magen!
  • Villain

Inna: Jag använder tvättmedel och kör dem på vanligt program i tvättmaskinen.

Magda: Jag hittade mönstret här. Kopierar in det i detta inlägg för det är så lätt.

Filten:
    Varv 1.
    Lägg upp X antal luftmaskor löst så att du får filten så bred som du vill ha den, detta antal maskor skall vara delbart med 3. Och därefter en extra luftmaska. (Exempelvis 91 luftmaskor= 90+1, svårt att säga hur brett detta blir eftersom det är beroende på hur hårt/löst du virkar).

Varv 2.
    Virka därefter 5 luftmaskor och gör en stolpe i den nionde maskan från nålen. Virka 2 luftmaskor, hoppa över 2 maskor och gör en stolpe i nästa maska. Fortsätt så hela varvet ut. (På slutet ska du göra den sista stolpen i den sista maskan om du lagt upp rätt antal maskor från början). Du ska nu ha den första raden med massa "hål".

Varv 3.
    Virka 5 luftmaskor och gör en stolpe i den näst sista stolpen på föregående varv. Virka 2 luftmaskor och gör en stolpe i nästa stolpe från föregående varv. Fortsätt så varvet ut......

Varv 4.
    Upprepa varv 3 tills filten är så lång som du vill ha den. När du gjort det sista varvet är det bara att klippa av garnet och dra det genom den sista maskan, ta en nål och fäst garnet genom att "sy" fast garn-änden tillbaka i de virkade maskorna.

Själva kanten har jag hittat på den här sidan där det finns en uppsjö olika spetsar mm som man kan virka som kant (fått tipset av Stenfalk här på tråden): crochetpatterncentral.com/directory/edgings.php

Lycka till!!

• MagdaA

Villain: tack! ungefär hur stor blev din filt och hur mycket garn gick det åt?

Ängel i himlen och plutt i magen!
  • stenfalk

Villain: Jättefin filt!
    När det gäller stickstorlek så är mitt svar enkelt med tråkigt. Sticka provlappar! Börja med att gå ner ett halvnummer på stickorna och göre en provlapp och kontrollera masktätheten. Är det fortfarande för löst så gå ner ett halvnummer till, tills du hittar rätt. Finns inga genvägar tyvärr.

• Villain

Magda: Jag har virkat det i ett garn som heter Safran (25kr/nystan, egyptisk bomull) och det gick åt knappt ett nystan till filten och sedan har jag ju en annan färg på kanten så det är svårt att uppskatta hur mycket det gick åt där. Använde ett rest-nystan till det (samma garn). Filten blev liten. Som en stor kökshandduk. Är tänkt som att lägga över ett täcke som "dekoration" eller bara lägga över ett nyfött barn som inte ska bli för varmt.
    Jag la upp 101 maskor. Rekommenderar att man lägger upp minst 131 för att få en normalstor filt (jag hade virknål nr 3 och virkar rätt löst bör tilläggas).
    Men det går ju att använda ett grövre garn om man vill så det gäller nog att testa sig fram.

Stenfalk: tråk!

Svar på tråden Coola stickare, del 2