• laven

Coola stickare, del 2

Eftersom den gamla tråden stängt öppnar vi en ny och fortsätter sticka allt vi förmår.

Alla är givetvis välkomna, från nybörjare till mästare. Det är roligt att inspireras av vad andra gör och bra att ha ett ställe där man kan be om hjälp om man fastnar.

Sticka lungt!

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m16088206.html

• Svar på tråden Coola stickare, del 2
  • Villain

Blocka? Vad är det? Jag har inte lagt dem i press eller sträckt dem än. Har haft en grov nål för att få en luftig filt. Tror att det var därför den blev lite skev.
    Förklara gärna hur du menade!! Är inte någon höjdare på detta. Tar emot alla tips med värme!

• stenfalk

Ja, att blocka är svengeska för att spänna ut (heter "blocking" på engelska). Så det ädet jag menar att du ska göra alltså. Lägg den i blöt så att den blir ordentligt blöt. Gärna minst tio minuter. Rulla den i en handduk för att få bort det mesta vattnet, och spänn sen ut den hårt, så att den får rätt form. Använd väldigt många nålar för att få en jämn kant, eller ännu hellre blocking wires. Har man inte det kan man sy i en bomullstråd i kanten och sen sätta många nålar i den. Ger ett jämnare resultat än när man bara använder nålar.

• Villain

Skumt... mitt inlägg bara försvann?!
    Jo, jag hade tänkt mig något sådant men hittar inget att spänna upp den på. Vad ska man ha? Strykbrädan är på tok för liten nämligen...

• stenfalk

Jag brukar vara på en säng och spänna ut. En tjock matta kan också fungera bra. Finns speciella blocking board att köpa också, om man har gott om pengar och plats för onödiga saker :-P

• stenfalk

Dock bra om man har en extrasäng, eftersom det tar tid för det att torka, och det måste ju vara riktigt torrt när man tar bort det.

• MagdaA

Någon här som har stickat och sen tovat en väska?! har för mig att jag sett en bild i ett galleri med minns inte var...

Ängel i himlen och plutt i magen!
  • MagdaA

Någon som vet nått BRA och BILLIGT ställe där man kan köpa garn?

• laven

Det beror på var du bor. Det fanns en liten lista på garnaffärer i den gamla tråden, eller kanske i början på denna.

• MagdaA

laven: bor i Örnsköldsvik. Här i stan finns bara en liten garnaffär, å dom är inte billiga! tänkte att det kanske finns nått billigt ställe att beställa ifrån?!

Svar på tråden Coola stickare, del 2