• laven

Coola stickare, del 2

Eftersom den gamla tråden stängt öppnar vi en ny och fortsätter sticka allt vi förmår.

Alla är givetvis välkomna, från nybörjare till mästare. Det är roligt att inspireras av vad andra gör och bra att ha ett ställe där man kan be om hjälp om man fastnar.

Sticka lungt!

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m16088206.html

• Svar på tråden Coola stickare, del 2
  • MagdaA

Jag har ju fått dille på att sticka sånna söta pixiemössor. Nu har jag fått beställning på några. Tänkte höra med er vad ni tycekr är rimligt att ta för en sån. Men vill ju inte lägga nått överpris, samtidigt som man inte vill ge bort dom, då får man ju inte göra annat!

Ängel i himlen och plutt i magen!
  • Lynley

Jag tycker att du ska sätta priset efter vad "märkesmössor" kostar. Kolla in de "coola" märkena och se vad de tar för en mössa...
    Kanske 150-200:-, eller? Jämför ej med de vanliga märkena som HM eller liknande där produktionskostnade för mössorna är lika med nada.
    Sedan beror det ju på vem köparen är, en nära vän eller en mer flyktig bekant...

Jag tycker det är jättesvårt att prissätta egentillverkade saker. Sysslade tidigare med keramik/skulptur och fick en del beställningar. Det var hemskt! att prissätta.
    Man vill ju inte drabbas av hybris men inte heller fastna i den gamla vanliga kvinnofällan där man ej har vett att sätta värde på det man gör

• stenfalk

Jag tillhör dem som inte säljer saker jag gör, för jag tycker inte att man kan få ut det pris saker är värda, utan jag ger bort det jag vill ge bort, utan att ta betalt.
    Jag tycker att man ska ha för materialkostnaden, samt MINST 100 kronor i timmen för tiden det tar att göra en pryl. Samt skatter och annat elände om man gör det vitt. Detta ger ju fantasipriser på det mesta, som ingen är beredd att betala. Ex. sjalen jag har i mitt galleri skulle kosta ca 10000 efter den principen...

• MagdaA

Hur mycket får man sälja innan man måste börja skatta för det?! För visst är det upp till en viss nivå som räknas som "hobby"??

• Lynley

Stenfalk, du har så rätt... Ska man sälja sin produktion ska man nog välja en annan form än stickning Man skulle kunna gjuta saker, det kan gå lite snabbare eller anlägga en illegal syfabrik i källaren .

Även jag skulle vilja betala 10000 för din sjal så har jag tyvärr inte möjlighet.

När det gäller skatte frågor så borde det stå lättillgänligt på skatteverkets hemsida. (Orkar inte kolla själv, ska snart gå en barnvagnspromenad)

• MagdaA

Lynley: tack, ska kika där. när vi läste företagsekonomi på gymn tror jag min minnas nån summa på 10 000:-/år, men det kan ju va ändrat...

jag funderade på att sätta 100:- för minsta storleken, sen öka lite för varje storlek eftersom det går åt mer material... tar ju typ 2 timmar att sticka en sån mössa, iaf för mig, så dom tar ju inte så lång tid.

• Lynley

Jag tycker att du kan börja högre än 100:-

• stenfalk

Magda: Inkomst av hobbyverksamhet läggs bara ovanpå din vanliga inkomst, så det är 30% skatt på det, 50% om du har marginalskatt också. I alla fall så har det varit så när jag har hållit danskurser. Antar att det är samma som gäller här. Men kolla med skatteverket vad det är som gäller. Har för mig att ersättningar under 500 är skattefria, men vet inte riktigt hur det tillämpas.
    Tycker också att du kan ta mer än 100 kronor för en mössa.

• Villain

Nu lägger jag ut filt nummer 3 i mitt galleri.

Stenfalk: Jag ska definitivt ha mindre stickor till det mönster du hjälpte mig med... hur vet man hur mycket mindre de ska vara??

• MagdaA

Villain: jättefin gallerfilt! Får man fråga var du hittat mönstret? Du har det inte på datorn kanske?!

Svar på tråden Coola stickare, del 2