• laven

Coola stickare, del 2

Eftersom den gamla tråden stängt öppnar vi en ny och fortsätter sticka allt vi förmår.

Alla är givetvis välkomna, från nybörjare till mästare. Det är roligt att inspireras av vad andra gör och bra att ha ett ställe där man kan be om hjälp om man fastnar.

Sticka lungt!

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m16088206.html

• Svar på tråden Coola stickare, del 2
  • stenfalk

gröna hönan: Det är bara maskorna i den röda rutan du ska upprepa. När du stickat från v till h, och gjort sista maskan i röda rutan, så stickar du de maskorna igen det antal gånger som krävs för att du ska komma rätt när du kommer till mittmaskan, och så på samma sätt på tillbakavägen.
    När jag räknar maskor på diagrammet så stämmer det i alla fall. Prova igen. Första gången får du upprepa maskorna i röda rutan två gånger extra på var sida mitten för att det ska stämma.

• gröna hönan

Hmm. Jag tycker att jag gjort precis som du beskriver, men det blir inte rätt i alla fall. Jaja, jag får försöka igen. Jag har satt i en livlina i alla fall så att det blir lättare att ta upp. Tackar för svar!

• stenfalk

gröna hönan: Konstigt. Prova igen, och räkna riktigt noga. Det är ju lätt att villa bort sig. Kolla också att du verkligen har rätt antal maskor på stickan när du börjar, så att det inte är på förra varvet du har gjort fel.
    Livlinor är underbara

• Salt Groda

Hej på er! Vågar man ställa en nybörjarfråga här i proffstråden?

Hur gör man för att få snygga kanter? Ska man lyfta sista eller första maskan, eller har ni nåt annat trick? Och om man gör mossstickning eller liknande, ska man lyfta kantmaskorna då eller? Tycker mina testbitar blir så fula i kanterna...

Tacksam för all hjälp jag kan få!

• laven

Jag lyfter alltid sista maskan och stickar första maskan rät. Innan man lyfter sista maskan för man garnet mot sig över stickan, så den är på rätt håll när man vänt stickningen och ska sticka rätmaska.

• Salt Groda

Tack laven! Så du stickar första maskan rät oavsett vilken stickning du gör? Även om du är på avigsidan så att säga?

• laven

Japp, även på avigsidan. När jag stickar filtar, halsdukar, osv brukar jag lägga till en maska på var sida för att inte störa mönstret, om du förstår. Med strumpor o.dyl. gör jag det förstås inte (rundstickning).

• Lynley

eunnyjang.com

Wow, vilken sida. Vilka fantastiskt snygga skapelser.
    Och så impinerad jag blir av er som kan hantera bayerische. Det verkar far to svårt för mig

Stickar för närvarande strumpor i karamell från Ullspinneriet. Inte så avancerat men rätt så snygga.

• Lynley

Vad jobbigt, jag kan ju inte sluta att läsa eunnyjang.com

Hur kan man göra så mycket snyggt. Men jag förstår att hon arbetar som redaktör för interweave någonting...

Jag vill jättegärna sticka Endpaper Mitts, kanske jag vågar mig på att försöka när sockorna är klara. Upptäckte efter att ha fäst den sista tråden att jag stickat helt fel och fick sonika dra upp hela sockan och börja om igen

Svar på tråden Coola stickare, del 2