• laven

Coola stickare, del 2

Eftersom den gamla tråden stängt öppnar vi en ny och fortsätter sticka allt vi förmår.

Alla är givetvis välkomna, från nybörjare till mästare. Det är roligt att inspireras av vad andra gör och bra att ha ett ställe där man kan be om hjälp om man fastnar.

Sticka lungt!

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m16088206.html

• Svar på tråden Coola stickare, del 2
  • Aunt Molly

Stenfalk: du är ju min stickidol så om du säger att sjalen är svår får jag kanske tänka om Nejdå, men jag vet att du har stickat väldigt fina saker och verkligen inte är nybörjare! Jag försökte läsa igenom mönstret och det verkar onekligen lurigt -- men skam den som ger sig!

En idiotfråga från en som har stickat i 25 år: vad menas med livlinor? Är det alltså en tråd som man för in på ett "bra" varv så man enkelt kan börja om där om man måste ta upp? Varför har jag aldrig kommit på sådana smarta idéer?

• stenfalk

Aunt Molly: Nu blir jag ju nästan generad!
    Alltså, den är ju inte svår i momenten, de är ju som alla andra spetsstickningar. Problemet är att det är lätt att tappa bort sig i diagramet, eftersom mönstret inte känns särskilt logiskt. Och man kan inte ens sätta en markör efter varje rapport för de förskjuts fram och tillbaka hela tiden. Så den kräver rysligt mycket koncentration och noggrannhet.

Ja, livlinor är en tråd man trär igenom alla maskorna efter ett bra varv, exemplevis efter en vända genom hela diagrammet. Blir det sen fel kan man bara dra ur stickorna och repa upp tills tråden tar stopp och börja om därifrån. Det är ju så besvärligt att ta upp spets annars. Supersmart!

Här är en blogg om Print o the wave , som du kan läsa om du vill.
    entill.typepad.com/entill/print_o_the_wave_stole/index.html
    (Tänk på att börja läsa nerifrån :P )

• Savannah73

Hej alla stickexperter!

Min mamma har börjat sticka på en filt till min kommande bebis, men nu är hon så dålig så hon orkar inte sticka mer.
    Tänkte jag skulle göra klart den, men jag kommer inte ihåg ens hur man stickar aviga och räta.

Någon som kan beskriva på ett bra sätt eller har nån bra länk om detta? Tacksam för svar!

• Villain

Shit! Hur översätter man ett mönster från engelska till svenska? *förvirrad*

• laven

Villain - till att börja med är k (knit) räta och p (purl) aviga. Sen beror det på vad du har för mönster och förkortningar. Kan du utveckla?

• Villain

laven: Återkommer. Tror det var via någon länk på din sida (eller någon annans sida?) som jag kom in på ett engelskt mönster och kände mig grymt förvirrad. Ska kolla närmare imorgon..!

• Aunt Molly

Villian; på stickamera.se finns en englsk-svensk ordlista! Sedan finns också väldigt bra hjälp på knittinghelp.com som stenfalk tipsade om!

Tack vare stenfalk har jag vågat sticka en halsduk på engelska som jag blev jättenöjd med. (Bild finns i mitt galleri). Det är inte svårare än att sticka på svenska bara man har lärt sig några få ord!

• Aunt Molly

Villain: förlåt att jag kallade dig villian (bov)...

• IckyFlix

laven, snygga grejer, nallarna var jättefina, hur gör du dem? På "frihand" eller?

Svar på tråden Coola stickare, del 2