• laven

Coola stickare, del 2

Eftersom den gamla tråden stängt öppnar vi en ny och fortsätter sticka allt vi förmår.

Alla är givetvis välkomna, från nybörjare till mästare. Det är roligt att inspireras av vad andra gör och bra att ha ett ställe där man kan be om hjälp om man fastnar.

Sticka lungt!

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m16088206.html

• Svar på tråden Coola stickare, del 2
  • Villain

Magda84:
    Om du vet vad du vill ha ELLER om du kan tänka dig lite vad som helst kan jag rekommendera att kolla på www.tradera.com för det finns massor med garnauktioner. Både härvor och nystan och allt och lite till
    Annars finns ju en uppsjö butiker på nätet. Dock har jag inte hittat någon som är billig utan de håller samma priser som garnaffärer i stan och då tillkommer ju frakt också. Men ofta har de fler färger i lager och det är ju smidigt att få sakerna hem i brevlådan

• nelie

har faktiskt aldrig sett någon pixie-mössa förut, men sååå söta. var bara tvungen att prova, och som ni skriver, man blir ju fast. stickade en igår och har stickat en halva idag :O) tackar så mycket för tipset.

• Semper73

Villain, Var inne och kikade på dina filtar. Jättesöta.

• stenfalk

Magda: Det finns ju massor ställen att köpa garn. Yll och Tyll, www.yllotyll.com har mycket trevligt. Är väl inte jättebilligt kanske, men de har bra garner. Garnstudios garner tex är rätt så trevliga och ganska billiga.
    Mycket trevliga ullgarner till fantastiskt låga priser hittar du på kampes ullspinneri, www.kampes.se
    Ska vi prata billiga garner så är Normis Garn i Partille väldigt trevligt, men det är ju rysligt långt från Örsköldsvik :-P

• Lynley

Stenfalk, var köper du Kempes garner? På hemsidan hittade jag bara försäljning av hemtextil...

De såg ut att ha ett bra utbud och är det dessutom låga priser så vill jag helt säkert spendera pengar.

Är en "sucker" för ullgarn i alla dess former. Handlar själv gärna på STRIKK i Göteborg. Inte för att de är billiga utan för att de har så fin lokal och ett så vackert utbud.

Men jag har också fått intrycket att det egentligen är svårt att köpa billigt bra garn. Akrylgarn kan man ju i och för sig hitta billigt, ex Coop, men det är kanske inte så jättespännande

• stenfalk

Lynley: Jag har inte köpt så mycket garner fårn Kampes, och det lilla jag har köp köpte jag i någon butik i Göteborg. Hisingens hemslöjd om jag inte minns helt fel. Men jag har deras prislista och garnprover och funderar på att beställa direkt från dem. Deras hemsida är ju inte den bästa kanske, men gå på "för återförsäljare" som finns längst ner på fösta sidan, så ser du deras provkartor på garner där. Prislistan får man skriva till dem och be om, och jag antar att det går att beställa också genom att skriva eller ringa till dem. Mycket trevligt har de i alla fall. Ullgarnerna tex. kostar 300 kronor kilot har jag för mig, och de har addi-stickor väldigt billigt. Plus en hel del till. För min del kommer det nog bli en beställning därifrån snart. Ska bara avsluta några gamla projekt först :-P

Ja, billiga garner är ju inte lätt. Strikk är ju en rysligt trevlig affär, men inte så billig. Är också ullgarnsfantast, och och tycker att syntetmaterial är rätt så hemskt, även om det är bra med lite inblandning av syntet i tex. sockgarner. Bor du i Göteborg? Där finns ju rätt så mycket trevliga garnaffärer.
    Ullgarnerna från Klippan som finns på Bohusslöjd är väldigt trevliga, och inte sådär jättedyra. Hisingens hemslöjd är också bra, och har ju ett helt rum med reagarner
    Annars är Deisy Design på avenyn också en väldigt trevlig affär. De har tex. Ötergötlands ullspinneris garner, som ju också är väldigt trevliga.

• MagdaA

Suttit ute i solen i 2 timmar, blev ännu en piximösa

pixie.2.blåmelerad.JPG

Ängel i himlen och plutt i magen!
  • stenfalk

Villain: Ta det lugnt och läs sakta så ska du se att du förstår mer än du tror. Det som är krångligt är ju just virktermerna. Försöka så långt du kan, och fråga när det är något ord du inte förstår.

st - stitch = maska
    ch - chain = luftmaska
    ss - slip stitch = smygmaska
    sc - single crochet = fastmaska

• Villain

Stenfalk: Åh, du är en ängel! Tack tack tack! Ska se hur jag lyckas :)

Svar på tråden Coola stickare, del 2