• laven

Coola stickare, del 2

Eftersom den gamla tråden stängt öppnar vi en ny och fortsätter sticka allt vi förmår.

Alla är givetvis välkomna, från nybörjare till mästare. Det är roligt att inspireras av vad andra gör och bra att ha ett ställe där man kan be om hjälp om man fastnar.

Sticka lungt!

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m16088206.html

• Svar på tråden Coola stickare, del 2
  • MagdaA

Cirrus: jättefin!

Jag har märkt en sak med pixiemössorna... stickade en lite större som jag provade på en kille som är 1,5 år. iofs är han ganska stor, men man får nog tänka på att äka antalet varv innan man börjar minska ganskaordentligt, för den vart för tajt och räckte inte över öronen på honom... ett tips bara! Sen så stickar jag alltid fler än 4 varv resår, tycker det blir bättre då.

Ängel i himlen och plutt i magen!
  • ÄngelBängel

InnaH: Jag kör en vanlig tvätt med tvättmedel och på den temperatur som jag sedan ska tvätta det färdiga plagget i. Jag slänger också i en vit liten bomullslapp för att se om det färgar.

• MagdaA

ÄngelBängel: SMART! De där med en vit lapp alltså! det ska jag komma ihåg!

• ÄngelBängel

Nu när jag som tjuvläsare (inspirationssökare)gett mig till känna har jag en liten fråga. Jag är duktig på att sticka, har stickat en hel del, både stort och smått och gärna avancerade mönster... men tröjorna ligger bara som hyllvärmare och jag har bara fleecetröjor på mig. Jag tror att det är för att de är för varma (stickar oftast tvåfärgat) och lite stickiga (använder bara ull)

Är det någon här som har tips på garn som är av bra kvalitet, inte så tjockt/varmt och inte sticks. Jag är lite sugen på drops silke-tweed, någon som har erfarenhet av det?

Tänker på det här med prissättning. En kompis gör och säljer knivar, han får beställningar från hela världen och tar kring 7000:- för en kniv. Arbetstiden är en bråkdel jmf med en avancerad tex fisketröja i tunnt ylle, matrialkostnaderna det samma. Det är nog, tyvärr, en väldigt liten marknad för kvinnligt konsthantverk, arbetstiden är för lång. Snabbstickade grejer typ Pixiemössor kanske är lättare men folk värderar inte arbetet. En bekant gjorde ett spjälsängslapptäcke till sin dotter, dotterns kompis blev jättekär i täcket och ville ha ett likadant. Dottern lovade att hennes mamma kunde sy ett om kompisen bara betalade, mamman höll på att trilla av stolen när dottern sa att hon trodde att det skulle kosta kring 300 kr. Det var inte ens hela matrialkostnaden

• MagdaA

ÄngelBängel: 300:- för ett spjälsängstäcke? Vad var det för tyg?!

• stenfalk

ÄngelBängel: Det där med garnval är svårt. Jag älskar ylle, och stickar så gott som uteslutande i det. Sen gillar jag att ha tjocka ylletröjor på vintern också. Garnstudios silke-tweed har jag inte provat, men jag är också lite sugen på det. Tror att det är ett väldigt trevligt garn.
    Annars är det väl till att välja tunna ullgarner, och som man kanske inte stickar allt för tätt, för att få det lite svalare. Merino är bra om man vill ha tunnt, mjukt garn som inte sticks, men här i Sverige är ju tillverkarna sanslöst dåliga på att tala om vad det är för sorts ull i garnet. Ull är ull, punkt slut enligt dem verkar det som... Babygarner är ofta merino, eller i alla fall andra mjuka ullsorter, och väldigt tunna och fina. Nackdelen med merino och liknande ullsorter är att de har väldigt korta fibrer, vilket gör att de lätt noppar.
    Sen kan man ju sticka i bomull också, det blir ju inte så varmt, även om jag personligen tycker att stickning=ull :-P Och så finns ju, hemska tanke, syntetgarner...

Ja, prissättning är ett elände. Problemet är att själva hantverket inte uppskattas. Eller kanske lika troligt, att folk inte begriper vilket arbete det är att göra ett plagg. Det finns ju så mycket stickat ute i affärerna till en bråkdel av priset av ett handstickat plagg, och folk förstår inte skillnaderna.

• Zyzter Zäta

Ängelbängel: Det var billigt för ett täcke i lappteknik! Min svärmor har tagit flera tusen för ett fullstort lapptäcke och folk vallfärdar för att få köpa dem. Det är otroooooligt mycket jobb med att göra dem men det är inte alla som förstår det förstås... Sedan är materialkostanden rätt hög på dem också eftersom det går åt många olika sorters tyg.

• Cirrus
    MagdaA skrev 2007-05-24 07:05:38 följande:
    Cirrus: jättefin!Jag har märkt en sak med pixiemössorna... stickade en lite större som jag provade på en kille som är 1,5 år. iofs är han ganska stor, men man får nog tänka på att äka antalet varv innan man börjar minska ganskaordentligt, för den vart för tajt och räckte inte över öronen på honom... ett tips bara! Sen så stickar jag alltid fler än 4 varv resår, tycker det blir bättre då.
    Precis min åsikt, nu gjorde jag min första pixie med resår på fyra varv men det kändes "fjuttigt". Ska nog lägga på några varv jag också.

Den store 1,5 åringen, hur många maskor la du upp för hans mössa och hur många skulle du lägga upp om du gjort om den? Jag tänkte kanske sticka en till min 2-åring (normalstor) på sikt och behöver lite tips.
  • MagdaA

Cirrus: hmm...minns inte exakt. kan räkna senare. återkommer. påminn mig gärna om jag glömmer!

• ÄngelBängel

Magda: Ett bomullstyg med god kvalitet för lapptäcken kostar lätt 200-300 kr/m, till en spjälsäng behövs det ett par meter+ vadd+ tråd.

Jag brukar komma upp i 200-300 kr bara av att vara in och vända på sybehörsaffären

Stenfalk: Jag är också väldigt inkörd på ull. Jag har stickat en del i Carisma och tycker mycket om det, kanske är det lite tjockt men jag har faktiskt en kofta i det som jag bar dygnet runt ett par år. Det hade jag helt glömt bort Det vore kanske något.

Svar på tråden Coola stickare, del 2