ÄngelBängel: Det där med garnval är svårt. Jag älskar ylle, och stickar så gott som uteslutande i det. Sen gillar jag att ha tjocka ylletröjor på vintern också. Garnstudios silke-tweed har jag inte provat, men jag är också lite sugen på det. Tror att det är ett väldigt trevligt garn.
Annars är det väl till att välja tunna ullgarner, och som man kanske inte stickar allt för tätt, för att få det lite svalare. Merino är bra om man vill ha tunnt, mjukt garn som inte sticks, men här i Sverige är ju tillverkarna sanslöst dåliga på att tala om vad det är för sorts ull i garnet. Ull är ull, punkt slut enligt dem verkar det som... Babygarner är ofta merino, eller i alla fall andra mjuka ullsorter, och väldigt tunna och fina. Nackdelen med merino och liknande ullsorter är att de har väldigt korta fibrer, vilket gör att de lätt noppar.
Sen kan man ju sticka i bomull också, det blir ju inte så varmt, även om jag personligen tycker att stickning=ull :-P Och så finns ju, hemska tanke, syntetgarner...
Ja, prissättning är ett elände. Problemet är att själva hantverket inte uppskattas. Eller kanske lika troligt, att folk inte begriper vilket arbete det är att göra ett plagg. Det finns ju så mycket stickat ute i affärerna till en bråkdel av priset av ett handstickat plagg, och folk förstår inte skillnaderna.