• laven

Coola stickare, del 2

Eftersom den gamla tråden stängt öppnar vi en ny och fortsätter sticka allt vi förmår.

Alla är givetvis välkomna, från nybörjare till mästare. Det är roligt att inspireras av vad andra gör och bra att ha ett ställe där man kan be om hjälp om man fastnar.

Sticka lungt!

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m16088206.html

• Svar på tråden Coola stickare, del 2
  • MagdaA

ÄngelBängel: ok. nu är jag med. Men visste inte att det var ett lapptäcke...

Ängel i himlen och plutt i magen!
  • stenfalk

ÄngelBängel: Ja, Karisma är ju ett trevligt garn. Fast det rä ju inte jättetunnt, och stickar man med flera färger blir det ju lätt tjockt. Tråkigt nog så finns ju bara Karisma kvar i den superwashbehandlade varianten. Tycker det är trevligare med obehandlad ull.

• ÄngelBängel

stenfalk: När man bär koftan dygnet runt är det skönt att bara kunna slänga den i tvättmaskinen då och då . Min tvättmaskin har ett uruselt ylleprogram. När 20 av de 25 minuterna i tvättcykeln gått var fortfarande inte hela ylletröjan ens blöt

• Lynley

Flikar in att jag för närvarande är helsåld på Alpaca från Drops. Jättetunt och härligt lent!

När det gäller prissättning igen så finns det många människor som lever i villfarelsen att bara för det är privattillverkat så skulle det bli så mycket billigare. Vi stickar ju inte direkt för att tjäna pengar

Tid är pengar!

• stenfalk

ÄngelBängel: Ja, det förstås Fast jag tror aldrig jag har tvättat en ylletröja i maskin. Handtvättar allt sådant.

• stenfalk

Lynley: Ja, alpackan är mysig. Men vill man ha ett garn som inte är så varmt så är det ju helt fel val. Alpacka är ungefär fem gånger så varmt som ull, så det blir ju rejält varma plagg, även om de är tunna. På gott och ont. Har en sjal i alpacka som mest består av hål, och ändå nästan bränner det när man haft den på axlarna en stund

• Lynley

Aha, har ju inte hunnit använda mina Alpacaalster ännu. Stickade ju vantar och hjälmmössa till dottern i vintras men det var helt ok att använda, hon blev inte särskilt varm av det.

Men kanske ska jag ge mig på merino härefter...

Stickar för närvarande vantar i Alpaca men det kan bli skönt med supervarma vantar till vintern.

• Villain

Jag hittade en del dropsmönster som var just i Alpaca men tyckte att det verkade lite för varmt. Jag bytte ut det mot Safran som är egyptisk bomull. Blir lite strävare förstås men jag gillar det ändå. Det är också stabilt och håller formen när man stickar/virkar. Drar sig inte så lätt med andra ord.

• ÄngelBängel

Stickade en liten gubbkofta till sonen i dubbelt alpaca (dropsmönster) och det var jättehärligt att sticka med. Tyvärr gillar inte sonen den lika mycket som jag gör

• Villain

Ååååååååååååååååh! Skrev en lång förklaring här men den försvann *börjar om*
    Har problem med att sticka häl. Tacksam för LÄTTA beskrivningar. Min ser ut sån här och jag är inte alls med:

(Har först stickat resår 32 maskor, stickat slätstickning X cm på maskorna på sticka nr 1 och 4 (början på hälen). Detta är tillsammans 12 maskor.)

NU står det så här:

"Därefter stickas med början på ett rätt varv 10 rm, 1 öhpt (=lyft 1m, sticka 1rm {har ingen m kvar ju!!], vänd,
    lyft 1m, 5 am, 2 am tillsammans, 1 am, vänd (här är ju maskor kvar på varvet men ändå ska jag vända?!?). Sedan fortsätter det så och jag ska själv räkna ut hur och var och när jag ska ta ihop eller minska... Hur GÖR man??! *ser vilsen ut*

Svar på tråden Coola stickare, del 2