• laven

Coola stickare, del 2

Eftersom den gamla tråden stängt öppnar vi en ny och fortsätter sticka allt vi förmår.

Alla är givetvis välkomna, från nybörjare till mästare. Det är roligt att inspireras av vad andra gör och bra att ha ett ställe där man kan be om hjälp om man fastnar.

Sticka lungt!

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m16088206.html

• Svar på tråden Coola stickare, del 2
  • MagdaA

Villain: hur många maskor har du från början? du får helt enkelt prova dig fram, där du ska sticka 10, sticka färre och testa eftersom, när du har stickat 5 am, 2 am tills, 1 am och vänder så ska ju lika många kvar på varje sida om du förstår hur jag menar.

Ängel i himlen och plutt i magen!
  • stenfalk

Villain: OM du har 32 maskor allt som allt borde hälen vara 16 maskor? Då stickar du som det står 10 maskor, gör en ödhpt, vänd. Då har du fyra maskor kvar på stickan när du vänder och har minskat en, så att det nu är totalt 15 på stickan. Nu stickar du, som det står, lyft första maskan, sticka 5 aviga, sticka två aviga tillsammans, sticka en avig, vänd. Också här har du fyra maskor kvar på stickan när du vänder. Sne fortsätter du likadant. Lyft en maska, sticka tills du har en maska kvar till "gapet" där du vände sist, gör din ödhpt, vänd. Nu har du tre maskor kvar när du vänder. Lyft en maska, sticka aviga tills du är två maskor kvar innan gapet, sticka två tillsammans avigt, sticka en avig, vänd. också här tre kvar när du vänder. Fortsätt så tills du inte har några kvar när du ska vända.
    Är du med?
    Finns enklare varianter på hälar än den här också, men det här är den som är absolut vanligast i svenska mönster.

• Villain

Men min lilla nööt! 32 delat i 4 är ju 8. Drömmer fortfarande mardrömmar om matematiklektionerna men de var på lite mer avancerad nivå när jag tappade tråden där :D Självklart ska jag ju ha 16 maskor till hälen.

Vet att min mormor brukar göra någon annan variant av häl, en som är mer hållbar enligt henne. Hur hon gör har jag dock ingen aning om. Den ser liksom "upphöjd" ut under.

Tack igen för hjälpen!

• laven

Tänk att matten kan vara så nödvändig även när man stickar....

Jag vet att jag länkat hit tidigare, men Woolly Thoughts www.woollythoughts.com/ är en trevlig site med matematiska stickningar. Flera av deras stickade täcken är fantastiska och 4 finns på The Science Museum i London.

• stenfalk

Villain: Ja, matten är bra även till stickningen. Skönt att det lossnade nu.
    En annan väldigt enkel och bra variant av häl är att man, när man kommer till hälen bara sätter de maskorna på en tråd, och lägger upp lika många ny. Sen stickar man foten färdigt. Sen tar man maskorna på tråden, och plockar upp maskor vid den nya uppläggningen och sen stickar man hälen på samma sätt som tån. Denna häl har den mycket trevliga fördelen att man, när den blir utsliten, bara kan repa upp just hälen och sticka dit en ny. För det är ju oftast just hälen som går sönder först på ett par sockor.

Laven: Ja, den sidan är fantastisk. Måste nog beställa någon av deras böcker någongång.

• laven

Man kan tydligen ha mattelektioner med stickning. Det finns massor av matte att lära sig (eller använda) när man stickar. Mönster, repetition (upprepning låter så negativt när det gäller stickning), att få allt att stämma i rad- och maskantal. Vanlig plus, minus, multiplikation och division är ju också användbart, vilket illustrerades ovan. Det skulle faktiskt vara rätt kul att designa mattekurs kombinerat med stickning. Matten i Wooly Thoughts är iofs lite mer avancerad, med fractals, fibbonaci serier, osv, men väldigt vacker. (Det är för att matten är så vacker som jag är ingenjör, men det hör kanske inte hit.)

• Lynley

Vilken bra länk, Laven. Började på den interaktiva delen och fastnade nästan. Samma princip finns ju i vävning och där finns ju många program som man också lätt kan fastna i.

• Villain

Stenfalk... fast när det inte finns några kvar när jag ska vända är det ju fortfarande maskor kvar... det står att jag ska göra så där tills maskorna är slut men det stämmer inte... Hmm... får nog experimentera lite för jag har säkert gjort ngt fel *sliter mitt hår*

• MagdaA

Villalin: börja med att sticka 9 m! tror jag brukar ha 16 m på hälen, å då börjar jag med 9.

Ängel i himlen och plutt i magen!
  • Villain

Magda: Ja och sedan 5 på avigsidan? Men efter det då? Jag har svårt att "se" vart jag ska göra nästa ihoptagning och så vidare, måste veta antalet maskor...

Svar på tråden Coola stickare, del 2