• laven

Coola stickare, del 2

Eftersom den gamla tråden stängt öppnar vi en ny och fortsätter sticka allt vi förmår.

Alla är givetvis välkomna, från nybörjare till mästare. Det är roligt att inspireras av vad andra gör och bra att ha ett ställe där man kan be om hjälp om man fastnar.

Sticka lungt!

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m16088206.html

• Svar på tråden Coola stickare, del 2
  • MagdaA

Jag har iofs inte problem med hälarna när jag stickar, men det var en bra sida om man behöver tips!

Ängel i himlen och plutt i magen!
  • Villain

Magda: Den var suverän för att man ska förstå "logiken". Jag lyckades inte hitta någon numerisk logik för antalet maskor att sticka osv men nu har jag en formel i alla fall. Ska ringa min mamma och fråga hur hon och mormor stickar häl för de stickar den dubbel på något vis...

• Semper73

Oj då, kan man få maskorna flevända när man plockar upp för hälen? Det har jag aldrig tänkt på.

• Lynley

Magda, tack för länken. Jag ska hädanafter alltid vrida maskorna i hälkanten!! Det har bekymrat mig, det där med hålen...

Idag var jag i lyxtygaffär och inhandlade ett linnetyg i "blåbärsmjölklila". Det ska bli en klänning till dottern. Det är väldigt trevligt att ha en dotter om man som jag är lite såld på förklädesklänningar

Nog om sömmnad, jag ska hålla mig till tråden.

• Villain

Jag har gjort en socka! Jag har gjort en socka! *dansar runt i triumf* Nu återstår bara att göra EN TILL som helst ska bli LIKADAN!! Dessutom är dessa i babystorlek så den riktiga utmaningen blir när jag ska sticka sådana som ska gå att använda själv
    Men lite mallig vill jag vara eftersom hälen var ett mindre sammanbrott för mig i omgångar

• MagdaA

Villain: Grattis! Jag tycker faktist att det är enklare att sticka stora stumpor, blir inte lika plåttrigt. iofs tar det ju längre tid men...

• Villain

Magda: Det låter ju lovande med tanke på att nästa projekt är de stora

• MagdaA

Tänkte passa på att tipsa om ett garn som säljs på Rusta. Det är ett finskt garn, 75% ull, 25% polyamid. 150 g/nystan. Går att tvätta i 40 grader. Jag tycker det är lagom tjockt för att sticka mössor/vantar/strumpor till barn. Finns inte så många färger tyvärr. Tror varje nystan kostar ca 45 kr, så det är inte så dyrt heller, å på 150 g får man ut en hel del!

• Villain

Magda: tack fört tipset!

Alla: Någon som har bra mönster på vantar?? Barnvantar alltså...

• Villain

PS: Minisockarna finns nu i galleriet. Storlek 1-3 månader gissar jag.

Svar på tråden Coola stickare, del 2