• laven

Coola stickare, del 2

Eftersom den gamla tråden stängt öppnar vi en ny och fortsätter sticka allt vi förmår.

Alla är givetvis välkomna, från nybörjare till mästare. Det är roligt att inspireras av vad andra gör och bra att ha ett ställe där man kan be om hjälp om man fastnar.

Sticka lungt!

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m16088206.html

• Svar på tråden Coola stickare, del 2
  • stenfalk

Inna: När du ska räkna om storlekar så beror det ju väldigt på vilket garn du använder. Fundera istället på vilka mått du vill ha på din mössa, omkrets och höjd och så räkna ut ifrån din stickfasthet hur många maskor och varv du ska göra.
    Tips på et snygg mössa är Shedir. Ska jag göra någon gång när jag får tid :) Kanske inte jätteenkel, men väldigt snygg, och med lite tålamod så tror jag att allihop här skulle klara den.
    www.knitty.com/ISSUEfall04/knittyF04surp.pdf

• Inna H

Stenfalk > Ja, det förstås ... men jag var mest ute efter någon slags riktlinje. Jag är ju inte så duktig ännu, så då känns det lättare att ha något sådant att i alla fall utgå ifrån men sedan experimentera lite själv.

• stenfalk

Inna: Jo, det förstås. Har inte stickat mössorna själv, men är det bara små storleksförändringar du är ute efter kan ett tips vara att byta storlek på stickorna.

• Villain

Stenfalk: Fin länk du la in. Halsduken med hjärtan var ju jättefin!!

• MagdaA

InnaH: jag har gjort en pixi som passar ca 2 år, ca 50 cm huvudomfång. Jag har då lagt upp 96 maskor, stickat 8 (el 10??) varv resår, sen 30 varv innan jag börjat minska. Jag stickar med rätt tunna stickor.

Ängel i himlen och plutt i magen!
  • Zyzter Zäta

Ytterligare några frågor:

Hur gör ni när ni minskar från rätsidan, dvs stickar ihop två maskor? Stickar ni i bakre maskbågen eller "som vanligt"?`

Sträcker ni de olika plaggdelarna (tröja) före montering eller hela plagget när det är monterat?

• stenfalk

Zyzter Zäta: Hur jag gör minskningar från rätsidan beror helt på hur jag vill att minskningen ska se ut, men sticka två tillsammans "som vanlgt" är en minskning jag gör ofta. Brukar även göra En ssk (slip-slip-knit) eller en ödhpt, om jag vill att minskningen ska luta åta andra hållet. Stickar två tillsammans i bakre maskbågen gör jag i princip aldrig.

När det gäller att spänna ut så spänner jag ut delarna innan de är monterade, om det är ett plagg där det går. Är mycket lättare att få det snyggt då.

• Villain

Ja just ja... när man stickar ihop delarna (istället för att sy ihop dem), då stickar man ihop dem på avigsidan va? Eller är det dumt? Blir det en hårdare söm än om man syr? *osäker*

• stenfalk

Villain: En ssk gör man genom att lyfta en maska som om den skulel stickas rät, lyfta nästa maska som om den skulle stickas rät. Flytta tillbaka dem på vänstra sticka och sticka ihop dem i bakre maskbågen. Blir en vänsterlutande minskning. Det gör ju även att sticka ihop två i bakre maskbågen direkt, men då får du vridna maskor i hopstickningen, vilket inte är så snyggt, framför allt inte om det ska vara en vänsterlutande motsvarighet till att sticka två tillsammans. Ssk ger ingen vriden maska.

Ja, näs man stickar ihop delarna gör man det från avigsidan. Det är inte alls dumt att sticka ihop. OFta en rätt så bra lösning tycker jag.

www.knittinghelp.com kan du se video på hur man gör både ssk och stickad avmaskning (three needel bind off) Hur bra som helst

Svar på tråden Coola stickare, del 2