• laven

Coola stickare, del 2

Eftersom den gamla tråden stängt öppnar vi en ny och fortsätter sticka allt vi förmår.

Alla är givetvis välkomna, från nybörjare till mästare. Det är roligt att inspireras av vad andra gör och bra att ha ett ställe där man kan be om hjälp om man fastnar.

Sticka lungt!

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m16088206.html

• Svar på tråden Coola stickare, del 2
  • Kerstin

Jag vet inte vilken tröja ni pratar om men jag tycker att en varm tröja nästan behövs mer på sommaren än vintern. Stickade en islandströja i somras och den är hur bra som helst att ha alla sena grillkvällar på sommaren när det börjar bli lite kyligt och man inte vill ha någon jacka på sig.

• Cirrus

Magda m.fl: som alla andra har jag nu hunnit med några pixie-mössor men börjar känna mig lite nöjd med modellen. Någon som kan tipsa om en annan möss-modell som är enkel för en ringrostig stickare? Gärna lite tuff.

• MagdaA

Cirrus: har tyvärr inget bra tips, men om du får nåt så dela gärna med dig!

Ängel i himlen och plutt i magen!
  • Inna H

Cirrus > Speciellt tuff vet jag inte ... men enkel och snabbstickad i alla fall ... är den så kallade jordgubbsmössan. Vill du ha den mer "unik" finns det ett mönster i jämtlandsfärger. Det är damen som har garnbutiken vid busstorget som har gjort det och hon tar hela tio kronor för det (tror jag att det var) ... men jag har det, så om du vill kan jag kopiera det åt dig alldeles gratis.

• Villain

Inna: Fina mössor du gjort!

Alla: Vad ska man använda för garn till dessa mössor (Pixie-mössorna)? Jag har ett Regnbågsfärgat Raggi-garn men det blir nog för varmt och för tjockt va? Har även något alpaca men det är så tråkig färg på det (grå-svart). Kanske kan man kombinera de två eller blir det konstigt med två olika tjocklekar??

Har något något bra tips på självrandande garn? Tycker det känns som en djungel när man ser i alla webb-butiker på nätet...

EN fråga till.. Vad ÄR en RAGLAN för ngt? Vad utmärker en sådan tröja alltså? Jag är lite newbie så ni får ursäkta frågvisheten Jag håller på att sticka första tröjan (0-4 månader).

• Inna H

Jag vet inte riktigt vilket garn som är bäst ... men jag har i alla fall stickat mina mössor i "Bambino Bomull", som ska användas till stickor 2½. Via min blogg finns en länk till mönstrets upphovskvinna, Effy. Hon kanske är bättre lämpad att svara på garnfrågan. Om inte annat tycker jag att hon är värd all "cred" för idén om pixiemössan.

Raglan är en sort skärning på ärmarna. Alltså att de är som trekantiga "kilar" upptill:

• Cirrus

Svårt det där med cred, jag satt och spånade bland min mammas alla stickmönster. Där hittade jag en beskrivning på samma pixie-mössa i ett köpe-mönster som har några år på nacken.

Jag stickar i alla fall pixie i Tilda-garn på 3 1/2 stickor.

• MagdaA

Cirrus: jasså?! å jag har modifierat om mönstret efter egen smak jag, ökat på varven och så.

Ängel i himlen och plutt i magen!
  • Inna H

Jaså, där ser man!

Jag har också funderat på att modifiera mönstret för att få till större storlek. Eftersom andra redan gjort det "uppfinner jag inte hjulet igen", utan frågar helt enkelt: hur många maskor och extra varv motsvarar vilken storlek?

Svar på tråden Coola stickare, del 2