Jobbigt när man inte är hemma på dagarna, det hinner hända så mycket här i tråden under tiden ju
Angående alpaca. Väldigt varmt och gosigt, men, i ett stickat plagg är det inte alltid riktigt så mjukt som det kan verka utan kan faktiskt stickas en del. Och ull behöver inte alls vara så sticksigt (måste ju ta ullen i försvar ju
Den håller på att få dåligt rykte här)) Säger man att ull sticks så har man inte provat så mycket ull... Ull kan stickas, jag ska inte säga annat, men det handlar väldigt mycket om hur ull är behandlad och om olika sorters ull, och det finns väldigt mycket ull som går alldeles utmärkt att ha närmast kroppen utan att det är det minsta obehagligt utan bara väldigt gosigt.
Vivaldi är garnstudios mohairgarn. Jag stickar en sjal i det just nu, och jag avskyr det. Och anledningen till det är inte att det är jobbigt att sticka i (det är det förvisso men det är ju alla mohair) utan att det är så väldigt mycket syntet i det. Det är väldigt mycket syntetkänsla och väldigt lite mohairkänsla tycker jag, och jag avskyr syntet.
Bea: Välkommen hit. Klard du får vara med även om du är nybörjare. Här hjälper vi varandra, och stöter du på problem så är det bara att fråga. Sen får man en massa inspiration här. Alltförmycket ibland :-P
Lynley: Hourglass Sweater ser jättefin ut. Och jag är inte det minsta avundssjuk på ditt bokpaket...
ÄngelBängel: Svara på ditt privata meddelande istället.
Villain: Tycker att du ska spänna ut din provlapp "på riktigt" innan du funderar på att byta stickor. Bara genom att dra i den med händerna är det väldigt svårt att få en ordentlig uppfattning, och spetsstickning ändrar verkligen skepnad när man spänner ut den.
Är lite tveksam till att gå upp i stickstorlek jag. Svår att säga något utifrån bilderna tycker jag, men jag grundar det på att jag själv stickat spets i drops alpaca på stickor 4mm och jag stickar ganska hårt. Blir visserligen ganska tät spets av det, men du säger att du stickar löst och har redan en mm större stickor än jag brukar använda. Spänn ut ordentligt innan du bestämmer dog, och provsticka gärna på olika storlekar för att se vad som tilltalar dig mest.
Och när det gäller att köpa stickor så är det ju självklart en smaksak vad man gillar. Jag stickar allt på rundstickor. Det tar mindre plats och framför allt så är det väldigt mycket mer skonsamt för nacke och axlar eftersom man får tyngden i knät och inte längst ut på stickorna. Märke och material på stickor är också en smaksak. Själv gillar jag addi-stickorna bäst. Metallstickor med en väldigt bra överkång mellan sticka och kabel, och med en ganska bra spets. Har nu även köpt addi lace-stickor, som är gjorda för spetsstickning och är helt suveräna. De vanliga addi-stickorna är samma som drops stickor och rekommenderas varmt. Har provat en del andra märken på rundstickor men inga fungerar så bra som addi. Pony tycker jag riktigt illa om. So ett litet tips bara, men du måste ju bilda dig en egen uppfattning. Sen kan man fundera på raka eller böjda rundstickor och jag förespråkar raka, främst eftersom de har fler användningsområden. Många gillar även trästickor när de stickar spets eftersom det inte glider lika bra på dem och man inte tappar maskor lika lätt då. Jag är kluven. Det är en skön känsla att sticka på trästickor, men jag tycker det går för trögt.
Att sticka hårt eller löst när du stickar spets spelar ingen roll. Sticka som du brukar, bara du håller dig till att sticka ungefär lika hårt hela tiden. Sen får man kompensera med att gå upp eller ner i stickstorlek. Men att sticka annorlunda än det som känns naturligt blir aldrig bra.
Har jag svarat alla nu? Tror det, men det var så mycket inlägg att jag inte är säker alls :-P