• laven

Coola stickare, del 2

Eftersom den gamla tråden stängt öppnar vi en ny och fortsätter sticka allt vi förmår.

Alla är givetvis välkomna, från nybörjare till mästare. Det är roligt att inspireras av vad andra gör och bra att ha ett ställe där man kan be om hjälp om man fastnar.

Sticka lungt!

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m16088206.html

• Svar på tråden Coola stickare, del 2
  • laven

Vem var det som bad om boktips förresten? Villain, kanske?
    Jag fick iallafall 2 Harmony Guides till från biblioteket igår, och det är väldigt trevliga också. Jättefina stick-mönster att inspireras av.

• stenfalk

ÄngelBängel: Frakten för garnproverna kostade $7 (Proverna och färgkartorna var gratis), och för garnet när jag beställde det sen (18oz) $15. Tyckte att det var väldigt billigt med tanke på hur långt de åkt. Hon har dessutom ungefär halva priset på Jaggerspuns garner jämfört med de andra butiker jag hittat som säljer det. De skriver ner värdet och markerar som gåva på paketet, och kvitto får man endast på mail, så risken att fastna i tullen är minimal.

Mibe: Nej att välja vad man ska sticka är inte lätt. Så mycket som är fint ju. På www.knittinghelp.com kan du se en video på hur man stickar med strumpstickor, men kort beskrivet. Du lägger upp önskat antal maskor och fördelar på fyra strumpstickor. När du nu ska fortsätta sticka, så vänder du inte på arbetet utan sluter till en ring och börjar sticka på den första strumpstickan i raden, var noga så du inte vrider arbetet. Sen stickar du alla maskorna på första strumpsitckan, när du gjort det blir ju den ledig att sticka med, och då fortsätter du på nästa. Sen stickar man så runt, runt. Lite pilligt med så många stickor i början, men det är ett smidigt sätt att sticka.
    Det går även att sticka runt på rundstickor. Man kan till och med sticka strumpor på långa rundstickor genom en teknik som kallas magic loop. Är min favorit för man slipper hålla reda på alla strumpstickorna :)

• Villain

Puh! Har haft lite datatrassel men nu är jag på banan igen. Blir ju alldeles abstinent av att inte kunna gå in och läsa.
    Låter spännande med garnprover från over there. Ska testa. Känns som att gräset är grönare på andra sidan men det kan ju bero på att vi är ett så litet land. Omsättningen är större där borta. Hur är det med England då? Jag tycker att den tidning jag köpte på Press Stop här i Umeå var väldigt omfattande och funderar nästan på att prenumerera på den (Simply Knitting)...
    Vi ska ut och resa i November (vet ej vart ännu) men ett är säkert och det är att man måste kolla vad de har för garn vart vi än hamnar).

• Villain

Men milde tiiid så vackra mönster de hade. Stenfalk, vår spetsguru (ber alla andra duktiga stickare om ursäkt, menar inte att någon annan är sämre eller så!), vilket mönster tror du man vågar ge sig på härnäst? Har ju "bara" en hel sjal framför mig och 299 maskor till en början men det där blir ju bara sååå inspirerande när man ser det. Tänkte mig en halsduk/rak sjal av de 200g alpaca jag har kvar eftersom jag köpte nytt igår.
    Vidare undrar jag hur ni gjorde när ni beställde färgkartor/provgarn, beställde ni allt eller bara vissa enstaka??
    *ivirg*

• Villain

Förtydligande: Pratar om Sarahsyarns alltså

• laven

Jag beställde 3 provgarn och två färgkartor (2 av garnerna var "samma" bara olika tjocklek). Men min frakt var lägre....

• stenfalk

Villain: Är det på sarahsyarns du menar att de hade mycket mönster. Tyckte ju inte att det fann sådär jättemycket mönster där, och inga halsdukar/sjalar? Eller menar du något annat mönster? Men efter att du har blivit varm i kläderna med din sjal så tror jag att du kan ge dig på de flesta spetsmönster, så välj något du tycker är fint bara. Jag lovar att hjälpa till om du kör fast.
    Jag beställde provgarn av Jaggerspun Zephyr, superfine merino och super lamb, och färgkartor till dessa. Plus att jag fick färgkartor till alla hennes egna garner. När jag köpte garnet sen beställde jag även provgarn av hennes mohair/silke-garn.

Laven: Men visst bor du i Kanada? Och det var därför din frakt var lägre?

• laven

Stenfalk> Ja, och självklart var det därför den var lägre. Jag tyckte det var riktigt billigt även jämfört med andra paket jag skickat och mottagit ($1.93). (Sen blev det ännu billigare eftersom jag av någon underlig anledning inte ens behövde betala frakten, men det är ju en annan sak.)

Stenfalk, jag måste gräla lite på dig. Det är ditt fel att jag ens TITTADE på Mystery Stole, och nu vill jag genast börja. Hmpf. Men jag hinner ju inte. Men det vore så roligt. Och jag har ju ett garn..... Usch vad besvärligt. Det enda dumma är att jag gärna skulle vilja att det kunde bli färdigt till mammas 60årsdag, men sista ledtråden postas ett par dagar efter. Men kanske är det trevligt till mig med? Gah! Vad skulle du nämna detta för?

• Villain

Stenfalk: Jag bara bläddrade som hastigast genom deras "free patterns" och såg en massa spetsmönster fladdra förbi. Allt ser bara så avancerat ut tycker jag. Såg bland annat den här vackra:

www.sarahsyarns.com/images/ShetlandPrintOfTheWave.jpg

och den här tänkte jag mig i alpaca som halsduk:

www.sarahsyarns.com/images/sy2plycashmere_shetlandfernlace_straight_fp.jpg

Laven: jag vill också gräla lite på Stenfalk. Hon har ju gjort det helt omöjligt för mig att "bara" virka. Nu sitter jag här och tragglar spets efter Gröna Hönans sjal-mönster-länk och svettas. Nej, ärligt talat, det är skitkul

• stenfalk

Laven: Jag ber så hemsk mycket om ursäkt Själv är jag rysligt ivrig att sätta igång. Och idag har ju första ledtråden kommit ut

Svar på tråden Coola stickare, del 2