• laven

Coola stickare, del 2

Eftersom den gamla tråden stängt öppnar vi en ny och fortsätter sticka allt vi förmår.

Alla är givetvis välkomna, från nybörjare till mästare. Det är roligt att inspireras av vad andra gör och bra att ha ett ställe där man kan be om hjälp om man fastnar.

Sticka lungt!

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m16088206.html

• Svar på tråden Coola stickare, del 2
  • stenfalk

Villain: Ja, det förstås. Tittade nog bara på betalmönstrena. Dum som jag var så missade jag att beställa ett gratismönster när jag köpte mitt garn. Men många av de där kan man hitta gratis på nätet i alla fall. Det är ju i princip bara klassiska gamla spetsmönster :)
    Och jag är bara glad satt jag lyckats dra ner dig i stickträsket

• Villain

Har sökt lite på Gathering of Lace på e-bay men den är DYRARE där (med frakt alltså) så det blir nog adlibris eller bokus trots allt.

• Villain

Hoppsan! Jag köpte den visst. Beställde från Bokus *häpen* Det bara "blev" *ler* Nu ska jag återgå till sjalen. So long friends!

• stenfalk

Villain: Så det kan gå Det är en jättefin bok så jag tror inte att du blir besviken. Adlibris och bokus har faktsikt riktigt bra priser. Det lönar sig sällan att beställa stickböcker från utlandet.

• Villain

Sista frågan för kvällen... när ni gör omslag, gör ni då en ögla eller "lyfter" ni bara tråden så den ligger över stickan? Jag brukar i vanliga fall bara lyfta tråden men tycker att det nu med detta garn blir så "avigt" då jag ska sticka tillbaka på avigsidan. Maskan man lyft+maskan efter ligger liksom med "ryggen" mot mig så man får vrida fram dem för att sticka dem? Är det någon som förstår hur jag menar? Jag har nu de första åtta varven på sjalen gjort öglor istället men funderar på om det blir finare om jag bara lyfter tråden, även om det blir lite mer "avigt" att sticka dem. Öglorna har dessutom tendens att fastna i övergången mellan kabel och sticka. HÖGST irriterande när man stickar över nästan 300 maskor och många av dem är omslag.

Lång text om en lite maska. Någon som är guru på detta?
    Här är det godnatt för idag.

• stenfalk

Villain: Är inte riktigt säker på hur du menar med att göra en ögla. Är det som när du lägger upp? så ska du inte behöva gör i alla fall. Ett omslag gör man genom att bara lägga garnet om stickan. Däremot ska det inte bli särskilt konstigt att sticka i dem. De ska fungera som en vanlig maska, fast det bara är ett hål. Men man kan göra omslaget på "rätt" eller "fel" håll, och gör man det på "fel" håll så får man sticka i bakre maskbågen för att det ska bli rätt när man sedan stickar i dem. Omslaget ska man göra så att tråden går från framsidan till baksidan på stickan och inte tvärtom.
    Var det svar på det du undrade över, eller har jag missuppfattat dig?

• Villain

Stenfalk: Korrekt uppfattat. Jag har inte gjort som när jag lägger upp men har liksom hållit upp tråden med pekfingret (som den vanligen ligger över) och vridit ett halvt varv så att det blir en ögla och sedan stuckit in stickan. Men som sagt... jag ska göra vanliga omlag i fortsättningen. Du är bra på att förklara förresten!

• stenfalk

Villain: Tack! Tycker det är så svårt att förklara skriftligt. Tänk vad lätt det skulle vara om man kunde visa istället.

• Villain

Stenfalk: Du får skaffa Web-kamera så kan man logga upp sig mot dig och få privatlektioner

• stenfalk

Villain: Haha: Ja det vore ju något. Har faktiskt en webkamera så du är så välkommen

Svar på tråden Coola stickare, del 2