• laven

Coola stickare, del 2

Eftersom den gamla tråden stängt öppnar vi en ny och fortsätter sticka allt vi förmår.

Alla är givetvis välkomna, från nybörjare till mästare. Det är roligt att inspireras av vad andra gör och bra att ha ett ställe där man kan be om hjälp om man fastnar.

Sticka lungt!

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m16088206.html

• Svar på tråden Coola stickare, del 2
  • MagdaA

nu är jag nästan klar med min filt som jag håller på att virka åt bäbisen. håller på med kanten runtom nu...upptäckte igår ett fel mitt på filten! Skrikandes Inte så snyggt, men, jag VÄGRAR riva upp den! Skulle ta allt för lång tid att virka allt igen så jag skiter i det, är säkert dessutom inte många fler än jag som kommer att se det...

Ängel i himlen och bäbis i magen!
  • Villain

Gröna Hönan: Nix, jag tänkte bara på hur tätt/glest det blev då... Lägger du in färgad tråd eller stickar du fast den i en maska eller hur gör du? Inte varje varv väl? Det är lite trixigt så här från början att se om det är två räta ihop eller två rb ihop man gjort. Nu när jag gjort första mönstervarvet är det lik förbannat inte 9 maskor kvar utan 12 när jag gjort sista mönstersvängen och borde göra de nio sista... men jag körde på ändå så får jag se hur det blir *svettas*

Magda: Du kanske kan vira en blomma eller ngt och sätta där om inte felet är så stort. Finns massor av sånt på garnstudios hemsida, med mönster och allt... Annars får du väl blunda för det helt enkelt. Så där är det ju med allt man gör själv. Man själv ser felen

• MagdaA

Villain: ja, det kan man ju iofs göra, men vet nite om det blir så bra... hade varit en annan ska om det varit en kofta eller nått, men nu är det ju "bara" en filt så jag tror inte det gör så mycket.

Ängel i himlen och bäbis i magen!
  • Villain

Gaaah! Jag blir g a l e n ! Det blir fel fel fel hela tiden. Antingen förskjuts hålen åt ena eller andra hållet dvs jag har gjort fel någonstans och så blir det fel hela vägen.
    Detta är en bra test för mitt tålamod eftersom jag inte har något sådant när det kommer till trassel. Lägger undan sjalen för idag och tar nya tag imorgon. Får nog göra markeringer var 10:e maska i början så det är lättare att se vart man är. Har svårt att se vart jag tagit ihop 2 r eller 2 br.

• stenfalk

Villain: Fy så jobbigt det är när man måste repa upp en massa. men det är bara att bita i det sura äpplet och göra det, för något som är fel blir man ju inte nöjd med.
    Jag säger bara en sak. Stickmarkörer! De är guld värda när man stickar ett mönster som upprepar sig sådär. Gör små öglor av garn och sätt runt stickan där varje ny mönsterrapport börjar. och låt dem sitta där hela stickningen, inte bara i början.

• NoE

Ramlade över en rolig sida med gratismönster. Har inte hängt med här så jag kanske upprepar något... Nåväl:

www.helloyarn.com/freepatterns.htm

Bea 85: Sticka en poncho är ganska lätt. Hör efter i garnaffären om de har någon enkel modell, då kan de hjälpa dig med hur mycket garn du behöver

• Kerstin

Är det någon som vet hur man kan beräkna ungefärlig garnåtgång på någonting man tänker sticka? Jag ska sticka en filt och skulle gärna vilja kunna räkna ut hur långt mitt garn räcker så att jag får rätt proportioner på filten... Jag vet att det är svårt att räkna ut exakt, men mha masktäthet borde det väl funka att höfta ihop något ungefär, eller?

• stenfalk

Kerstin. Alltid jättesvårt att beräkna om man inte har ett mönster som talar om hur mycket som går åt. Men när jag har gjort det har jag gjort en provlapp med ett visst antal maskor, och sedan räknat ut nur mycket garn det går åt till en maska antingen i vikt eller ännu hellre i längd. (blir ju en yttepytteliten siffra). Sen har jag räknat ut hur många maskor det blir på hela stycket jag ska sticka, och utifrån det räknat ut hur mycket garn det går åt. Blir faktiskt rätt så exakt (och ju större provlapp du gör desto bättre blir måttet) Lite omständigt sätt, men jag har inte kommit på något bättre, och det fungerar ju.

• Villain

Stenfalk: Jo jag har tampats med "ska jag låta de första åtta varven vara fel och göra resten rätt eller ska jag repa upp" men kommer att repa upp för andra gången imorgon.
    Menar du att man ska låta de där trådarna vara längst ner eller ska man sätta nya trådar eftersom? Man minskar ju hela tiden antalet maskor per varv så mönsterrapporterna (som är om 10 maskor per varv) flyttar sig ju hela tiden... Eller ska man göra dem så små att de ligger kvar runt om stickan men går att flytta genom att dra dem fram och tillbaka? Hänger inte med riktigt tror jag *kliar huvudet* Ska sova nu så jag kanske fattar snabbare imorgon!

• ÄngelBängel

Villain: Jag sänder en tanke till din sjal som gått i graven och dess uppföljare som verkar följa dess väg Jag har aldrig stickat riktig spets så jag har inget att komma med förutom uppmuntrande tillrop. heja, heja, heja

bea85 skrev 2007-06-30 22:13:13 följande:
    vilken härlig tråd man blir så inspererad att sticka. har precis stickat klart en mössa men garn affären va stäng så får inte sticak mer förens i morgon. ni som är liter mer vana stickar hur svårt är det att sticak en ponch? har bara stickat små saker och mössor tidigare men vill görna prova även om det tar 100 år.
    www.garnstudio.com/lang/se/search.php Var så god. En uppsjö med ponchos allt från lätta till avancerade. Hoppas du hittar någon som du gillar. Finns inspirationen brukar det mesta gå. Vat inte varför men jag som itne gillar ponchos så mycket föll för den här www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php&d_id=15&lang=se en riktig ronjag rövardotter poncho. Den här är vrållätt, speciellt om man skippar de virkade blommorna www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php&d_id=49&lang=se

Kan rapportera att hälem på min första bayer*-socka är klar och blev mycket fin. Tyvärr går det mer garn än jag trott så jag hoppas nu att det finns ett nystan till med min färg på affären.
Svar på tråden Coola stickare, del 2