• laven

Coola stickare, del 2

Eftersom den gamla tråden stängt öppnar vi en ny och fortsätter sticka allt vi förmår.

Alla är givetvis välkomna, från nybörjare till mästare. Det är roligt att inspireras av vad andra gör och bra att ha ett ställe där man kan be om hjälp om man fastnar.

Sticka lungt!

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m16088206.html

• Svar på tråden Coola stickare, del 2
  • gröna hönan

Vilken bra idé med webkamera! Då kan man visa vad man har problem med och sen få veta under guidning hur man gör.

• Villain

Det blev helt klart andra sorts hål med rätt teknik vid omslag. Nu ser jag hur mönstret växer fram. Kul

Gröna Hönan: Hur stora blir dina hål i sjalen ungefär? I millimeter tänkte jag...

• gröna hönan

Villain: ska genast mäta! Få se......
    De största är ca 1,5x1,5 cm. Men de kan verka större under tiden man stickar, sen ska du ju spänna ut hela sjalen och då jämnar det till sig lite mer.

• Muminlina

Hej stickande vänner, tänkte klämma in en virkfråga här om det går bra?
    Hur gör ni när ni virkar ihop mormorsrutor till en filt?

Jag fick visat för mig att man skulle lägga rutorna räta mot räta och virka ihop dem med fasta maskor genom "hela" maskan, men jag tyckte inte det blev snyggt! Så jag gjorde en variant där jag bara virkar genom bakre maskbågen, då syns rutorna bättre... Jag är helt ny på detta så jag känner mig lite förvirrad... Sen tycker jag att den blir lite bucklig, rutorna är väl inte exakt lika stora, kan man pressa på filten när den är klar?

Ha en skön helg!!

• Villain

Mumilina: Jag virkade ihop dem genom båda maskbågarna. Sedan kan man sträcka till den så att det ser bra ut.

• bea85

vilken härlig tråd man blir så inspererad att sticka. har precis stickat klart en mössa men garn affären va stäng så får inte sticak mer förens i morgon.

ni som är liter mer vana stickar hur svårt är det att sticak en ponch? har bara stickat små saker och mössor tidigare men vill görna prova även om det tar 100 år.

• Muminlina

Tack Villain, det var ju så som jag inte fick till det snyggt, jag kan ju inte virka egentligen...

• Mibe
    stenfalk skrev 2007-06-29 17:43:08 följande:
    Mibe: Nej att välja vad man ska sticka är inte lätt. Så mycket som är fint ju. På www.knittinghelp.com kan du se en video på hur man stickar med strumpstickor, men kort beskrivet.......
    KANON!!!
  • Villain

Mumilina: Virka inte ihop dem så hårt så går det att dra dem så de ligger sida vid sida utan att det blir en sån där "kant" mellan rutorna av sömman man virkat ihop dem med. Är du med?

För övrigt ber vi en bön för Villains sjal idag som gick hädan. Den repades upp och ligger nu i ett snyggt trassel i soffan och ny omgång sjal har påbörjats. Orsak? Skrivaren var trasig i helgen så jag skrev av mönstret och hade skrivit av fel upptäckte jag när jag äntligen kunde skriva ut det *gråååååååååååååååååååååååååååta* Så nu har jag precis lagt upp 299 nya maskor *andas* och stickat första varvet... Skam den som....

• gröna hönan

villain: stackars stackars dig! Been there, done that... Det kanske inte är uppmuntrande, men jag tror jag började om tre-fyra gånger. Jag kom på att lägga en tråd i avvikande färg mellan var tionde maska i uppläggningen så att det blev lättare att räkna.

Men du stickade väl förresten provlappar? Såg du inte felet då?

Svar på tråden Coola stickare, del 2