• soffi86

I just can't understand it...

Jag fattar verkligen inte VARFÖR typ 90%av svenska befolkningen skall envisas med att ha likadana kläder! HM, Lindex, Gina Tricot, Cubus... Gaaaahhh!!
    varför VILL alla se likadana ut?? Varför blandar man inte lite och vidgar vyerna bortanför HMs Skyltfönster?

HM, Lindex, Gina Tricot, Cubus...HM, Lindex, Gina Tricot, Cubus...HM, Lindex, Gina Tricot, Cubus... and so it goes around!

Eller har jag fel?
    Vart köper du dina kläder?

• Svar på tråden I just can't understand it...
  • spiritsinlove
    Mia83 skrev 2007-05-03 00:33:29 följande:
    TSAtt överkonsumtion inte är det bästa för miljön har gått dig förbi, eller?
    haha
    underbart
    - alla stavfel är medvetna -
  • soffi86

hmm...daaaaaaarl' läs mina inlägg igen. jag refererar till...låt säga...ALLA!

• Mia83

"Har jag sagt ngt om era HM kläder? Nej, det har jag inte. Jag har lite mer hyffs i mig. jag tycker det är skrämmande."

Detta var nog det som fick mig att dra mest på munnen, främst delen om hyfs.

• Mia83
    soffi86 skrev 2007-05-03 00:34:36 följande:
    hmm...daaaaaaarl' läs mina inlägg igen. jag refererar till...låt säga...ALLA!
    Vem är detta riktat till?
  • Mia83

"Och får en lucka mellan jobbet, festandet, vännerna och shoppingrundorna."

Ovanstående citat tyder inte direkt på att du endast handlar efter behov, utan att du gärna shoppar för shoppandets skull, vilket jag dessutom hittade mer belägg för i en annan tråd.
    Så att ta dig på allvar är inte det lättaste.

Är det miljön du oroar dig för så kan du ju börja med att skära ned din konsumtion till lägsta möjliga, och sedan fundera på att övergå till att endast handla second hand.

Att sitta och gapa om miljön är lätt, men att ta steget fullt ut för att göra det bästa för den är svårare, särskilt om huvudsyftet med engagemanget är att visa sig duktig.

• Boothwalker

Jag köper mina kläder lite överallt. Secondhand är bra. Annars rea. Ullared eller andra ställen där kläder är billiga. Men de ska ju helst vara snygga med... Men billigt och skönt är viktigt.

• reserverad

Nu forstar jag annu mindre vad ts vill ha sagt...

• TEDDEN

Hej TS

Jag håller med dig i din TS- frågar mig samma sak när jag kommer hem till Stockholm med jämna mellanrum. Men det är inte så svårt att förstå varför- svenskar är stöpta i samma form, oavsett om man har god ekonomi eller urdålig ekonomi. Fenomenet återfinns ju inom alla typer utav konsumtioner. För att ta några färska exempel på hur det sett ut de senaste åren i Sthlms "bättre" kvarter så är det ju lika mycket likriktining där. Jeepen är väl ett strålande exempel. Likaså Henri Lloyds seglarjacka i blått eller rosa. Vi vill inte stå ut- oavsett ekonomi.

Och därav likrikningen och bristen på fantasi när det kommer till klädhandling. H&M är tillgängligt för alla, likaså Kappahl och Lindex. Åker man ut i landet inser man ju att det inte FINNS några andra affärer att handla i.
    Jag vet (håll i er nu ) att det var status i den lilla håla mina kusiner bor i att köpa sina tshirts på Stadium eller JC! Då inser man helt plötsligt nivån på hur man ser på märkeskläder i vissa delar av landet. Dvs kläder som vissa av oss inte ens i vår vildaste fantasi skulle komma oss för att kalla märkeskläder är i vissa familjer det finaste och dyraste man kan ha.
    Och dessa sportmärken går säkert än idag under kategorin märkeskläder utav en stor del av sveriges befolkning.

Steget till att handla världsmärken såsom MiuMiu och Marc Jacobs ligger då tämligen långt bort på världskartan och det finns nog många, många fler som skulle kunna, med avsatt tid och intresse, handla dessa kläder i större utsträckning än vad de gör. Men då krävs det ju ett intresse för mode! Och tyvärr tror jag att folk är alldeles för bekväma med att utvidga sina shoppingkanaler när just H&M finns runt hörnet med billiga priser och hyfsad kollektion.

Det finns en trist likrikting här i Tokyo också, Louis Vuitton-gruppen och Gucci omsätter 40% av sin totala försäljning just här och på gatorna syns endast LV-väskor och Gucci-väskor. Det finns över 10 stora Louis Vuitton-affärer (3 våningsplan) som konstant är smockfulla med japaner som handlar. Här kan man verkligen tala om att alla är stöpta i samma exklusiva form- precis lika trist som den som återfinns i Sverige. Bara att här handlar det om lyxkonsumtion....

Och själv vet jag inte vad jag tycker är mest trist- att fok lägger ned 20 000 kr på en väska (som sen återses någon minut senare på gatan av en annan bärare) eller kläder från H&M som varken gjort ett djupt hål i plånboken eller gör att man sticker ut i mängden?

• Roisin Dubh
    mysrester skrev 2007-04-29 20:54:34 följande:
    Skulle aldrig ta på min nåt från kappahl eller lindex... *kräks*
    soffi86 skrev 2007-04-29 21:00:32 följande:
    Jag måste säga detsamma, mysrester: Bra sagt!
    soffi86 skrev 2007-04-29 21:03:01 följande:
    Nja..när man går på en människa och dess känslor/drar liknelser/säger att ngt är fult så är det samma sak.Man gör ju en person ledsen genom att säga att dess smak är dålig/grejer är fula.
    Hittade den här diskussionen imorse och det var ju riktigt underhållande. Skrattande

Jag instämmer med...
    Humbela humbela bumbela mumbela skrev 2007-04-29 20:35:45 följande:
    kollade in den klänningen och det var det fulaste jag sett på ett bra tag, skulle inte ens ta på mej den när jag storstädar källarförådet.och sånt betalar folk för? *förvånad*
    De där klänningarna hade jag inte tagit på mig om de så var gratis.

Här hittar jag klänningar jag verkligen gillar. Och jag kan nästan garantera att de är mindre mainstream än de där märkeskläderna TS så varmt puffar för (kan det bero på att du själv säljer? )

Vill du verkligen ha en egen klädstil? Gör som Di Leva och Lena PH - plocka fram symaskinen och skapa.
    ◄ ►
Svar på tråden I just can't understand it...