Problemet är inte rasen/blandrasen. Det är den som håller i snöret. Om det sen är bett från en hund som är avlad för kort stubin i ett slagsmål och minimala signaler så självklart är det svårare att hantera men det är fortfarande människan bakom som är problemet.
Kan berätta om pitbullen Tekla. Tekla och husse Jonas flyttade in ovan på oss när vi hyrde bottenvångingen i en kåk på landet. Vi träffades, hundarna lärde känna varandra. Jonas berättar att han flyttat från större stad pga fel umgänge o problem. Fine, vi hade aldrig några problem så vi tipsade in Jonas på ett jobb. På dagarna rastade jag Tekla två ggr/dag. Ibland ensam o ibland ihop med mina. Aldrig några problem. En glad vovve släppte glatt in mig i sitt hem varje gång.
Jonas flyttar, strular till det på jobbet, mister det... Efter 7 månader blir jag uppringd av en hysterisk Jonas som står med Polisen utanför dörren - dom ska ta hunden för avlivning. Jag får prata med ansvarigt befäl som berättar vad som hänt o hunden tas för avlivning. Tekla gick (pga huss) från en trevlig famlije hund till en fullfjädrad kamphund med enda mål i livet att slåss med allt som rörde sig på 3 månader. Jonas blev varnad efter första bettet, belades med vite efter andra o efter 7 hundar bitna (2 döda) hämtades hunden. Det enda rätta för hon var farlig men det tragiska är att den som var allra farligast fick inget annat än böter dvs Jonas... hade Tekla varit en retriver, en vallhund, en jakthund hade det troligen inte gått så fort, inte blivit så stora skador o det hade troligen funnits en chans till rehabilitering in i samhället.
Felet var dock inte Teklas - felet var Jonas men det hjälper ju inte dom som misste sina hundar pågrund av Tekla.
Stramare regler för hundägare? JA TACK!
Förstår jag att folk är skeptiska när de möter staffar, pits etc? JA självklart, det händer på tok för mycket o det enda dessa ägare kan göra är att föregå med gottexempel 24/7 -365 dagar om året. Desssa ägare slåss mot fördommar varje dag men man ändrar bara på dessa fördommar genom att visa trevliga, bra hundar med god lydnad o kontroll.
Räkna till 10 varje gång folk kläcker dumheter, sätt er över det o visa att ni kan hantera era hundar o att just din hund är en bra hund! Ni som sköter är i majoritet tyvärr syns drägget mer.