• Vinter81

Akvariefiskar

Hej
    Jag är en tjej som ganska nyligen har skaffat mig två akvarium men lite olika fiskar i.
    Jag har slöjstjärtar i ett akvarium och tetror och guppies i det andra.
    Finns det fler som jag som tycker detta är en mycket trevlig hobby och kanske kan dela med sig av erfarenheter?

• Svar på tråden Akvariefiskar
  • Madeleine79

Pisces74: Kul att du oxå har påfågelciklider=) Hur stora är dina?
    Man kan nästan kalla dom hundvalpar:P Eller hur=) Fast våra är vuxna, dom har lagt ägg ett antal ggr men äter upp dom, har läst att det kan dröja upp till 1 år innan dom lär sig hur dom ska göra med äggen:)

• pisces74
    Giz the wiz skrev 2007-06-29 23:11:53 följande:
    pssssst mask får man i alla akvariumsmå äkliga vita saker, oftast ser man dom inte för dom är i gruset.....så alla inkörda kar har maskjätte bra för fiskarna att äta, äter upp rester, växter som ruttnat osv osv.....
    Ok... har för mig att det var nåt dåligt enligt min sambo.

Förresten har ni levande växter? Vi har plast.
    (¯`°?.¸ ღ♥ m e d e a ♥ღ ¸.?°´¯)
  • pisces74
    Madeleine79 skrev 2007-06-29 23:28:02 följande:
    Pisces74: Kul att du oxå har påfågelciklider=) Hur stora är dina?Man kan nästan kalla dom hundvalpar:P Eller hur=) Fast våra är vuxna, dom har lagt ägg ett antal ggr men äter upp dom, har läst att det kan dröja upp till 1 år innan dom lär sig hur dom ska göra med äggen:)
    Attans, de har gått å lagt sig! Men de är kanske en knapp dm stora.
    Hur stora är dina?
    Ja, de är ena riktiga hundvalpar! Så personliga och mysiga!
    Giz the wiz skrev 2007-06-29 23:16:10 följande:
    se till att dom är "möra" och inte stenhårda, kanske heter porösa hmmm möra eller porösa.blir nattens kluring det är iaf samma sak

Tackar....

• Giz the wiz

jag har levande växter.....
    och det är typ små vita maskar ca 0,5cm (dom största) tunna smala.
    är inte mask mask, kommer inte i håg nu på rak arm vad dom heter.
    men kan googla

nematoder heter dom jag syftade på som finns i alla akvarium

http://www.bioplant.dk/Nyttedyrse/produkter.php?produkt_id=7
    http://www.zoonen.com/perzoonen/forum/visadiskussion.asp?oid=1182893&fkeyword=
    osv osv......
    bara att googla, men sollra det ni hittar, finns personer i forum som älskar att skrämma slag på folk som frågar.
    dessa maskar går alltså inte in i fiskarna osv utan är helt ofarliga.

vägen till giz hjärta går via kladdkakan =)
  • älska livet

neontetror..dör dom lätt? en dog för någon vecka sen för mig å nu är en dålig å ligger bara på sidan å shippar efter luft..rätt som det är gör han ett tokryck å simmar ett varv..sen ligger den som död igen..har tagit bort han rån akvariet så han inte gör dom andra fiskarna dåliga...men han verkar inte bli bättre

• Texas 73

Vi har ett litet akvarium på 40 liter med guppies, platy och black molly. Vi ska åka på semester 1 vecka och undrar om de här fodret som ska räcka i 2 veckor. Funkar det, eller ska jag fixa någon som matar dem med det vanliga fodret?

• Monster Mamma

Åh, en fisktråd!

Vi har ett 200l och ett 150l hemma med en massa fiskröra i. Sorgmanteltetror, pakistanbotier, vanliga ancistrus och gold. Massa palettciklider som vi försöker avveckla. Någon som vill ha? Sen lite överblivet typ två neontetror, någon riotetra, en svärbärare etc. Också kampfisken Tjuren!

Läste om någon här som hade påfågelsciklider. Det hade min sambo en när vi träffades. Rena djävulsfisken. Vi fick ge bort honom till zooaffären. Han åt allt som inte var sten!

• pisces74
    Monster Mamma skrev 2007-06-30 12:56:49 följande:
    Läste om någon här som hade påfågelsciklider. Det hade min sambo en när vi träffades. Rena djävulsfisken. Vi fick ge bort honom till zooaffären. Han åt allt som inte var sten!
    Hehe, kanske därför sambon vill ha plastväxter....
  • Vinter81

Hej

Oj vad ni skriver här händer det saker.
    Hälsar alla nya som har hittat hit välkommna!!!

Jag blev så glad idag när jag hittade guppy karet fullt i yngel.

• anne h

En tråd för mig! Kul!!

Jag har ett kar på ca 270 l med några guppy, fler kardinaltetror och ännu fler leopardtetror samt ett mindre antal platy, ett på 110 l som SKA tömmas och ställas undan nere i källaren nu (har sagt det många gånger förr också..)samt ett litet pluttigt på 66 l där jag just nu förvarar en hög med yngel. De förökar sig så, mina firrar..

älska livet skrev 2007-06-30 12:48:55 följande:
    neontetror..dör dom lätt? en dog för någon vecka sen för mig å nu är en dålig å ligger bara på sidan å shippar efter luft..rätt som det är gör han ett tokryck å simmar ett varv..sen ligger den som död igen..har tagit bort han rån akvariet så han inte gör dom andra fiskarna dåliga...men han verkar inte bli bättre
    De är ganska härdiga.. Har du kollat vattnet? Hur gamla är de?
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
Svar på tråden Akvariefiskar