• Vinter81

Akvariefiskar

Hej
    Jag är en tjej som ganska nyligen har skaffat mig två akvarium men lite olika fiskar i.
    Jag har slöjstjärtar i ett akvarium och tetror och guppies i det andra.
    Finns det fler som jag som tycker detta är en mycket trevlig hobby och kanske kan dela med sig av erfarenheter?

• Svar på tråden Akvariefiskar
  • littletiger

Jag sökte lite på nätet och hittade att det ev. kan vara "Popeye", se mer på länken:

www.fishjunkies.com/Diseases/popeye.php

Det står att man ska ha fisken i karantän, men lite svårt då vi inte har ett akvarium. Vi har i och för sig ett akvarium, men det är inte uppstartat ännu och vi har inte alla saker till det än.

Får nog avvakta och se vad som händer.

• JJJPKP
    Vinter81 skrev 2007-05-16 21:51:18 följande:
    Hej Jag är en tjej som ganska nyligen har skaffat mig två akvarium men lite olika fiskar i.Jag har slöjstjärtar i ett akvarium och tetror och guppies i det andra.Finns det fler som jag som tycker detta är en mycket trevlig hobby och kanske kan dela med sig av erfarenheter?
    Har du guppisa så blir det mycket barn,de håller på jämt riktiga kaniner.
  • Mammanseko

Åhh, kollade på länken om Popeye och det såg precis ut sådär på våran kampfisk men trodde de skulle se ut så!
    Säkert det han dog av!

• Vinter81

Hej på er detta är en vild chansning men borde inte popeye gå att behandla med det bakteriedödande fisk läkemedlet Baktapur direckt(osäker på stavning)? Om man tror att bakterier ligger bakom . Min zoohandlare rekomenderar det för allt möjligt och än har det inte svikit.
    Baktapur direkt finns att köpa i akvarie butiken det är en brustablet man löser upp i vattnet.

• sordin

hej på er det var et tag sedan, hoppas alla fiskar mår bra. mn pump strular får inte ihop den  det är en med "stenar " i och sedan ett skumgummi filter och när allt är på kopplat står den stilla, när bara skummgumit stiier där då bubblar det,,,,,, å vade den nu heter ..... vet inte jag...

Lev i nuet och njut av det.
  • littletiger

Vinter81:

men hur påverkar det medlet dem övriga fiskarna?

• Vinter81

littletiger
    Ja de andra fiskarna blir påverkade men det är ju inte farligt för dem läkemedlet ser även till att om det är bakterier som är orsaken att inga av de andra fiskarna smittas. Man rekomenderar att när man har använt backtapur direckt ska man rengöra filtret och starta om det med filter start efter som de goda bakterierna i filtret dör under behandling. Man kan även ge vitaminer till fiskarna i 7dagar efter åt för att hjälpa dem bli helt friska.

• Mammanseko

Nu har vi införskaffat oss våran enda kardinaltetra så nu är de 10 stycken och det knns bra för mig!
    Kompletterade med nya platy för den som dog plus kampfisken.

Fick rådet att ha salt i vattnet. Jodfritt, 1 tsk/10 l vatten för att platyna inte ska få svamp vilket de lätt får!

Akvariegrodorna var fortfarande slut!

Hoppas att pumpen kommer så att jag kan starta upp det stora akvariet så jag kan flytta över den stora malen dit så snart det går.

Såg nämligen på akvarieaffären att de hade pyttemalar, visst de växer men då får man flytta över den också och skaffa en liten igen til ldet lilla akvariet!

• lilarina

hej hej
    va till djur affären skulle BAra TITTA,,JOJO DET GICK JU BRA,,,kom hem med en axelot till en brun,dom är ju så häftiga,
    grodor ,tar ni ut dom för att mata dom,?är det klo grodor eller?
    gubben bytte sand i det stora 450 liters det blev välldigt bra,,
    sköt om er kram mej

• Mammanseko

Jag har dvärgklogrodor och jag tar ut dom och ger mat.
    De får röda mygglarver varannan dag och eftersom de äter så långsamt hinner de inte få i sig ngt om jag matar direkt i akvariet för fiskarna är såå snabba på att äta upp allt!
    En av tre dog ju så då började jag mata utanför.

Svar på tråden Akvariefiskar