• Vinter81

Akvariefiskar

Hej
    Jag är en tjej som ganska nyligen har skaffat mig två akvarium men lite olika fiskar i.
    Jag har slöjstjärtar i ett akvarium och tetror och guppies i det andra.
    Finns det fler som jag som tycker detta är en mycket trevlig hobby och kanske kan dela med sig av erfarenheter?

• Svar på tråden Akvariefiskar
  • Mammanseko

Har köpte algtabletter och givit en om dagen, kanske för mycket?

Har fått hålla igen lite med flingfodret efetrsom platyna käkar en massa på dessa och i stort sett tar den ur munnen från malen.
    Matar numera grodorna utanför akvariet i egen burk med mygglarver annars äter nog fiskarna ihjäl sig!

Här har vi precis gjort ett delvattenbyte och "möblerat om". Var inte riktigt nöjd med växternas placering, de är så många, men lyckades komma på hur jag ville ha det.
    Tog filtret på en gång så det blir ingen mat på nån dag nu när allt är "rent".

Har beställt och betalat ett innerfilter nu också till vårat 160 liters så det borde komma närsom!

Vid tillfälle ska jag också införskaffa mig EN till kardinaltetra till det lilla karet då jag retar mig på det ojämna antalet. De är 9 nu!

• qenzo
    IssaPissa skrev 2007-08-06 15:57:29 följande:
    Har köpte algtabletter och givit en om dagen, kanske för mycket?[/citat]

Hur många malar har du? Jag har 5-6 st + en ål som tuggar tabletter, och jag lägger ner ca 10 tbl varannan dag ung.

[citat]
    Har fått hålla igen lite med flingfodret efetrsom platyna käkar en massa på dessa och i stort sett tar den ur munnen från malen.
    [/citat]

Ge flingfodret först så är Platyn upptagen med det då tabletterna dimper ner.

[citat]
    Matar numera grodorna utanför akvariet i egen burk med mygglarver annars äter nog fiskarna ihjäl sig![/citat]

Nja de äter inte ihjäl sig, och hur matar du grodorna utanför karet? Tar du upp dom varje gång de matas... Isf bäddat för stress.

[citat]
    Här har vi precis gjort ett delvattenbyte och "möblerat om". Var inte riktigt nöjd med växternas placering, de är så många, men lyckades komma på hur jag ville ha det.Tog filtret på en gång så det blir ingen mat på nån dag nu när allt är "rent".[/citat]

Ops... Iom att du rengör ditt filter samtidigt som en större rengöring i karet så tar du därmed även bort alla nyttiga bakterier som ett kar behöver.

[citat]
    Har beställt och betalat ett innerfilter nu också till vårat 160 liters så det borde komma närsom! Vid tillfälle ska jag också införskaffa mig EN till kardinaltetra till det lilla karet då jag retar mig på det ojämna antalet. De är 9 nu!
    *s* Ojämt är inte bra ;)
    Jag har 2 arter där det bara simmar en av varje... 1 neon och 1 kopparbarb. Kan de dö nångång?
  • qenzo

Skit å... det fungerade inte bra... Nu har du det du gör Issa ;)

• Mammanseko
    Det brukar vara så! när man vill att de ska dö lever de bara på!

Min moster hade en stackars fisk i sitt kar som hon väntande på att den skulle dö. Hade haft den i många år och ville inte döda den utan bara vänta ut den och sedan lägga ner karet.
    en dag hoppar den ut och vi barn hittar den på golvet och stoppar tillbaka den kvickt!
    Springer och berättar vad som hänt helt överlyckliga varpå hon suckar tungt och skakar på huvudet!
    Fisken levde ett år till efter det!
  • Mammanseko

Såg först inte att du svarat!

Ja vet att man eg ska vänta med filtret men det var bara såå skitigt! Jag får hoppas o hålla tummarna att det grå bra ändå om jag låter bli att mata som i början.

Ja, jag tar ut grodorna varje gång men det verkar som de börjat vänja sig. de har blivit feta och kommer fram de dagar det är dags att äta och sitter bara still medan jag tar upp dom försiktigt.
    I början fick jag tyvärr jaga dom men de verkar koppla det till att de ska få mat.
    en groda gick ju under pga att platyna åt upp maten så fort trots att jag la flingfodret till dom först så att de skulle var distraherade.
    Grodorna äter ju så långsamt.

Ger alltid flingfodret först men de hittar den där jäkla tabletten sen iaf och mumsar för fullt på den. En del ser sprängfyllda ut men det ör iof honorna så de kanske har yngel för visst är platy levandefödare?

Jag har bara en mal, vi ville ha två men det räckte tydligen med en. Det är juh bara 60 liter men malen ska flyttas över till det stora akvariet så fort det kommit igång.

• qenzo

Issa:
    Ge 2 tabletter då... Prova går ju iaf.
    Men det verkar ju lite knasigt också att malen inte vågar "slåss" för sin mat.

• littletiger

Hej, har en fråga:

En av våra neontetror har fått en stor utväxt/svulst på ena ögat, nån som vet vad det kan vara?

• qenzo

Inte en aning men det skulle ju kunna vara mat eller nåt annat skräp som kommit in i ögat. Eller om du har vassa stenar eller rötter, kanske har de slagits?
    Håll lite pejl, men jag skulle tro att det ger med sig själv.

littletiger skrev 2007-08-08 20:14:03 följande:
    Hej, har en fråga:En av våra neontetror har fått en stor utväxt/svulst på ena ögat, nån som vet vad det kan vara?
  • Vinter81

littetiger
    Välkommen hit. jag håller med qenzo det är svårt att säga vad det kan vara men håll koll på det.

Svar på tråden Akvariefiskar