• Hanna1984

Hål i öronen?

Någon som gjort hål i öronen på eran 0-5 månaders?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-23 19:10:46:
    Denna tråd har spårat ut helt och hållet. Det var till för dom som har tagit hål.
    Och det är konstigt att dom som det var till för inte ens kan svara i denna tråd.
    Frågan var inte till er som inte tyckte om det, utan till er som gjort det.
    Så sluta hacka ner på mig, sluta kalla mig idiot, sluta döm mig. Bara för att det inte är vanligt bland er så är det faktikst vanligt i större delar av världen. Min dotter har hål i öronen ja, och MÅNGA MÅNGA MÅNGA andra.

• Svar på tråden Hål i öronen?
  • mamma 86

Jag känner ju inte dig och du är säkert en jättebra mamma till din dotter. Men tycker bara att det är otroligt fel och ta hål i örona på ett litet barn. varför inte vänta till barnet blir stort nog och kan be om det? du sa ju att många två åringar vill ha hål i örona.. så varför kan du inte vänta till hon är två och få fråga henne? eller låta henne fråga om det?

• Dävvil

Så här skriver Apoteket om nickelallergi:
    www.apoteket.se/apoteket/jsp/Crosslink.jsp&a=219

Men det verkar vara själva smycket som ökar risken för nickelallergi. Tydligen är det inte alltid så lätt att avgöra om smycken avger nickel, de kan göra det trots att de är av guld eller silver, som tidigare räknats som "säkra".

• miss chilli

15% är ju inte direkt lite. Betydligt fler än jag trodde faktiskt. Och undrar varför det ökar bland barn och unga..hmmm

• Hanna1984

däävil: men plast innehåller ej nickel :)

• Dävvil

miss chilli skrev 2007-05-18 21:04:09 följande:

15% är ju inte direkt lite. Betydligt fler än jag trodde faktiskt. Och undrar varför det ökar bland barn och unga..hmmm
    Jag skulle gissa på att de kanske inte tänker så mycket på riskerna med smycken och på att de bör vara nickeltestade.
  • millan87

tycker de e synd om dem i den åldern o jag skulle aldrig göra det på min dotter även om de är "gulligt" o så.
    När hon börjar tjata om det, så ska hon få göra det:D

• Kärnhuset

Hej igen! Jo, jag lämnade tråden för det blev så mycket tjafs, men jag måste få rätta er som inte läst mina inlägg.

Risken att få svåra allergier och eksem har INTE enbart med kontakten med metall att göra!!

När man tar hål i örsnibben finns stor risk att man träffar ett område som utlöser en reaktion i kroppen. På motsvarande sätt som akupunktur frigör ämnen i kroppen. Det är alltså hålet i sig som är den stora faran. Och då kvittar det om man använder plast eller inte, eller om man inte använder nåt alls. Skadan är i så fall redan skedd.

Att man sedan inte är försiktig med metaller som inehåller nickel innan såret läkt gör det så klart ännu värre.

Denna risk med håltagning minskar med åren, så ju längre man kan vänta desto mindre risk. Jag har läst någon som skrev att barnläkare rekommenderar att man väntar till 10 år om man kan, särskilt om barnet visat sig ha allergier eller eksem. Det kan ju vara svårt att veta på ett spädbarn.

Så kan ni välja att istället ha örhängen som man inte behöver hål till så använd det istället!

• Liljan77

Har inte läst tråden,bara ts.
    Min åikt e att de e övergrepp att ta hål i någon annas öron bara för att man själv vill ha de så.
    Min kropp,mina öron,inte låter jag mina föräldrar bestämma över dem.
    Jag tog hål i öronen då jag var 13,ville inte ha tidigare.
    Ts:låter du dina föräldrar bestämma över din kropp i dagens läge eller får du bestämma själv?

Sen e de inte fint,tvärtom.

• Hanna1984

Kärnhuset; Pratat med en läkare. Stämmer inte!
    Dom säger att det som orsakar nickelallergie är smycken som ej är nickeltestade. Bara en knapp på byxan kan orsaka det. Det står också på apotekets hemsida.
    Men det är så skumt att alla säger så olika.
    Läkare borde ändå säga samma sak tycker man.

• Hanna1984

Liljan77; Men det är väl en smaksak om man tycker att det är fint eller inte. Och hur är det ett övergrepp.
    Och barna brukar inte säga ett knyst. Alla kvinnor i min o mans familj har alltid fått hål tidigt. Skillnaden här är nog att du är svensk och här är det inte vanligt och vi är något annat och i våra länder är det vanligt.

Svar på tråden Hål i öronen?