• Hanna1984

Hål i öronen?

Någon som gjort hål i öronen på eran 0-5 månaders?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-23 19:10:46:
    Denna tråd har spårat ut helt och hållet. Det var till för dom som har tagit hål.
    Och det är konstigt att dom som det var till för inte ens kan svara i denna tråd.
    Frågan var inte till er som inte tyckte om det, utan till er som gjort det.
    Så sluta hacka ner på mig, sluta kalla mig idiot, sluta döm mig. Bara för att det inte är vanligt bland er så är det faktikst vanligt i större delar av världen. Min dotter har hål i öronen ja, och MÅNGA MÅNGA MÅNGA andra.

• Svar på tråden Hål i öronen?
  • Emsor1

Hanna: Jo visst är det så men sen samtidigt kan man ju faktiskt förhala allergier idag genom att man helt enkelt låter bli bla såna saker tills dom blir lite äldre. Och är det inte bättre att ni isf upptäcker att ert barn har den allergin när hon är lite större och både hon och ni kan hantera det bättre? Tro mig, det är ingen höjdare med ett litet barn som lider av sina allergier. Och tösen är ju inte ens ett halvår.

• Hanna1984

Emsor; Fast man skulle ju inte märka det förens hon använder vanliga smycken sen efter dessa nickelfria. Men man nickeltestar alla smycken innan man stoppar dom i henne. På så sätt undviker man skador ifall hon skulle ha nickelallergie. Ifall hon skulle ha nickelallergie skulle hon kunna bli dålig av en byxknapp, klocka, amrband, halsband osv...

• Hanna1984

Så det jag skulle säga är att det inte är själva hålen som skulle skada. har kollat upp precis allt. Både på sjukan, apoteket o bvc. Dessutom efter att personen i fråga sa att det var övergrepp var jag tvungen att se ifall det räknades som det i sverige och dom skrattade åt det. :) För det är inget övergrepp och absolut inget olagligt.

• Emsor1

Jag håller helt med att det är helt fel att göra det men övergrepp är väl kanske å ta i. Men får jag lov å fråga varför göra det när hon är så liten istället för å vänta tills hon är gammal nog att förstå och be om det själv?

• Hanna1984

Emsor1; Men som sagt alla kvinnor i min och min mans familj har alltid gjort det. Lite av en tradition.
    Och i många olika länder får ju barna det redan på bb.
    skulle hon sen inte vilja ha hålen så får hon ju absolut ta bort dom. Det är inte så att vi tvingar våra tjejer att ha örhängen. Men alla har vart glada över dom och jag älskade mina. :)

• Jossi82

frågan är hur nerver och sådant är utvecklat på en liten bebis.. kanske det inte är så utvecklat kring öronen då de är så små och det bara är hud, då kanske inte bebisen lider..värt att kolla.. om det skulle göra ont så skulle jag vänta med mina barn, men jag har inte någon sådan tradition i min släkt, så det är svårt för mig att förstå..
    men varför måste man göra det så tidigt, finns det nått mer än traditionen? finns de några argument bakom tradtionen.. varför är det en tradition? vill gärna veta..

• Emsor1

Jo jag är med på hur du menar med tradition osv, men jag förstår ändå inte varför inte vänta nåt år eller två, det är ju inte så att barnet kommer veta om hon fick hålen när hon va ett halvår eller två år.

• Hanna1984

Jossi82; Jag vet ingen som vart så liten som sagt ett knyst. Och skulle det göra ont skulle dom ju skrika. Grejen e den att min kusins barn skriker av sprutan men skrek inte av hål i öronen.

• Hanna1984

emsor1; Varför man helst gör innan 6 månader är för att infektionsrisken är så liten. När barnet är över 1 el 2 då går det ofta på dagis. Pillar hela tiden med skitiga händer osv..

• lajjalo

skulle hellre hugga av min egen arm än sätta hål i öronen på mitt 5månaders barn, jag håller typ på att dö när de får sina vaccinaationer på bvc och då är det ju ändå för något livsviktigt.
    tycker det är riktigt illa att genomborra en barnakropp med metall.
    men det är ju inte olagligt, så ett övergrepp kan man väl inte klassa det som (även om jag skulle vilja!)

Svar på tråden Hål i öronen?