• Hanna1984

Hål i öronen?

Någon som gjort hål i öronen på eran 0-5 månaders?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-23 19:10:46:
    Denna tråd har spårat ut helt och hållet. Det var till för dom som har tagit hål.
    Och det är konstigt att dom som det var till för inte ens kan svara i denna tråd.
    Frågan var inte till er som inte tyckte om det, utan till er som gjort det.
    Så sluta hacka ner på mig, sluta kalla mig idiot, sluta döm mig. Bara för att det inte är vanligt bland er så är det faktikst vanligt i större delar av världen. Min dotter har hål i öronen ja, och MÅNGA MÅNGA MÅNGA andra.

• Svar på tråden Hål i öronen?
  • Hanna1984

lajjalo; men det gör ej ont. Dom säger inte ett knyst.
    El har aldrig vart med om att barnen säger ett knyst.

• Emsor1

Hanna: Jo men Har du inte tänkt på att barnet i sig är mycket känsligare under första levnadsåret? Å med känsligt menar jag allt, det är för det första inte fördigutvecklat, imunförsvaret är långt ifrån färdigutveckliagt vilket oxå innebär att skulle barnet bli dåligt av håltagningen av en eller andra anledningar blir konsekvenserna mycket mycket värre än när de är större.

• Odin

Finns många kulturer som har förlegade traditioner, ur vår civilisations sett att se det. En tradition är inte försvarbar enkom för att det ingår i en kultur.

Friheten till egna val är en sund tradition, anser jag. Varför inte börja med den?

• Emsor1

Tänk om jag skulle få för mig att sätta ett hål i mitt barns tex näsa, eller navel eller ja, var som helst...

• Dreamsmiley

Min dotter tog vi hål i öronen på vid 8 månader i Jordanien, har fungerat utmärkt

• Jessica24

Jag skulle aldrig i livet ta hål i min bebis öron.
    Skulle aldrig utsätta henne för onödig smärta, bara för min egen fåfänga.
    Sedan ser det väldigt billigt och fult ut på så små barn.

Det borde finnas en slags lag som säger att man inte får utsätta en bebis för onödig smärta = håltagning mm.

• Lova03

Nu har jag inte orkat läsa igenom hela tråden för det var såååååå många sidor att kolla igenom..
    Jag fick hål i öronen när jag var 2,5 år gammal.
    Jag kommer ihåg den dagen ännu.
    Det gjorde ont i ena örat,men inte det andra.
    Jag sa aj första ggn för att jag inte visste hur det skulle komma att kännas.
    Vi har haft den här diskussionen här hemma ett tag faktiskt för min 4åring tjatar om att hon vill ha hål i öronen och jag har förklarat för henne vad de gör oxå.
    Hon tjatar varje dag om detta.
    Jag har fortfarande inte bestämt mej för om hon kommer få göra detta eller ej,men jag tycker det är upp till var o en hur de vill göra med sina barn.
    Så länge det gäller ett par pärlor så tycker faktiskt jag att detta är ok.
    Alla har rätt till sin åsikt,men att kalla det ett övergrepp(som jag läste tidigt i tråden) låter väldigt fel.

• lajjalo

hanna1984: ok. själv tror jag att det finns många saker man kan göra med barn utan att de visar obehag eller skriker. för mig betyder inte det att det är ok, nästan tvärt om.
    efterosm barn kan reagera väldigt annorlunda än vuxna och ha svårt att förmedla sina känslor tycker jag det är alla vuxnas skyldighet att slå vakt om barn och deras rätt till sina egna kroppar.

ingen ska ha rätt att bestämma över någon annans kropp tycker jag, inte ens mamma och pappa. kroppen är barnets egen, oavsett ålder. det har jag kämpat stenhårt med att lära mina barn, inte en chans i världen att jag skulle tumma på den regeln för att göra min dotter "gulligare" eller följa någon tradition.

• Hanna1984

Emsor1; men jag har frågat läkare, bvc och apotek och det ska ej vara nån fara. Ser man ifall det skulle bli typ irriterat då tar man såklart bort dom.

• Lova03
    Jessica24 skrev 2007-05-20 23:32:29 följande:
    Jag skulle aldrig i livet ta hål i min bebis öron.Skulle aldrig utsätta henne för onödig smärta, bara för min egen fåfänga.Sedan ser det väldigt billigt och fult ut på så små barn.Det borde finnas en slags lag som säger att man inte får utsätta en bebis för onödig smärta = håltagning mm.
    Onödig smärta är då oxå vaccinationer mot sjukdomar som inte ens existerar idag då eller?
Svar på tråden Hål i öronen?