• Hanna1984

Hål i öronen?

Någon som gjort hål i öronen på eran 0-5 månaders?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-23 19:10:46:
    Denna tråd har spårat ut helt och hållet. Det var till för dom som har tagit hål.
    Och det är konstigt att dom som det var till för inte ens kan svara i denna tråd.
    Frågan var inte till er som inte tyckte om det, utan till er som gjort det.
    Så sluta hacka ner på mig, sluta kalla mig idiot, sluta döm mig. Bara för att det inte är vanligt bland er så är det faktikst vanligt i större delar av världen. Min dotter har hål i öronen ja, och MÅNGA MÅNGA MÅNGA andra.

• Svar på tråden Hål i öronen?
  • MicaelochMaria

Jag skulle ALDRIG ta hål i öronen på ett barn, som inte är stort nog att ha egen talan. Därefter, om barnet själv velat haft, hade jag kanske böjt mig, men inte en liten bebis! Usch!

• Hanna1984

Chloe; Men i våra länder finns inte sånna grejer.
    Visste inte ens själv att det existerade.
    Hade jag vetat det kanske jag hade tänkt om.
    Men när inte ens läkare påpekade det så kändes det ok.

• Odin

Nej, jag är inte "en sån". Försökte bara argumentera på ditt sätt. Du säger att Sverige inte skulle vara ett skit ifall folk hade tagit seden dit man kom här.
    Så om det är din respons på debatten här så kan även jag svara med ett idiotinlägg.

• Hanna1984

Men folk har ju suttit och klanakat ner på saker i andra länder. Tyckte det sättet du sa det på verkade som det. Om folk ska ta seden dit man kommer då skulle det ju inte alltid fungera. Mycket här i världen handlar om invadring från olika länder. Är det inte så?

• Odin

Javisst. Invandring är mycket viktigt och har så varit för alla civilisationer genom tiderna. Man behöver inte heller ta seden tid man kommer; då blir det snart en ganska tråkig värld.

Men mina inlägg i den här debatten har handlat om att jag anser att barnet ska få välja själv huruvida den ska ha hål i örat.

• Rosenöga

Hanna1984 Om du orkar läsa i den gamla tråden, hänvisning i inlägg 404, så ser du att jag skrivit att det är mer förståeligt att föräldrar från andra kulturer vill ta hål i barnens öron. Jag fick även en del mothugg av att jag tyckte så.

• Hanna1984

Odin; Ja, och så tycker många. Min dotter kommer också få bestämma. Nu har hon hål men vill hon ej ha dom får hon ta ut dom. Är det inte lite av samma sak?

• Chloe

Hanna1984: Det är klart att det är svårt att ta reda på riskerna när inte ens en läkare upplyser om dem. Jag menar inte att klanka ner på dig eller någon annan som inte visste om riskerna när barnen fick hål i öronen. Däremot förändrar det inte det faktum att det innebär en del risker. Att förneka riskerna hjälper inte, gjort är gjort. Genom att tala om dem kanske vi däremot kan förhindra att andra tar hål i öronen på sina barn.

• Lova03
    Odin skrev 2007-05-21 01:05:58 följande:
    Att inte ha hål i örat är ett skönhetsfel? Nej, det är ett attribut. Du lägger till något på en kropp som är välskapt för att det ska vara något utöver det vanliga.Om din bebis skulle ha en näsa som inte är lika rak som genomsnittet, operar du då?Eller kanske något annat som du inte anser vara tillräckligt bra, kanske hakan på din son inte är tillräckligt markant?Fint att höra att dina barn kommer att växa upp med vetskapen att de är fin så som de är.Var tatuering en dålig jämförelse? Jag som trodde att min jämförelse med skönhetsoperationer var väl extrem, men ack så fel jag hade, det räds du tydligen inte för.
    Du ger dej tamejfasen inte heller......
    jag skulle operera mitt barn OM det hade en skada på kroppen vid födseln JA!
    VEM skulle INTE det!?
    Jag skulle aldrig utsätta mitt barn för mobbning i skolan eller att mitt barn ska gå runt med frågan "varför ser jag ut såhär" när jag skulle kunna göra ngt åt det!?

Nu är det nog du som är ute o cyklar ganska långt bort tror jag..
    En skönhetsopertation är ngt bra som folk har vänt till ngt illa på denna lilla jävla glob vi bor på.

Hål i öronen har folk haft sedan urminnens tider,indianer,det "glömda" folket i våra djunglar mm mm .
    De har ju för f*n hål överallt och tror du att de har några sterila pistoler eller nålar att ta de hålen med?????
    Jo,de kanske eldar lite på ngt vasst de har fixat till där ute i skogen,men sen sticker de.

Och jag tror knappast att deras barn har ngt att säga till om om det heller!
Svar på tråden Hål i öronen?