• vagabond77

Invandrare...

Det är många negativa trådar på detta forum om invandrare och flyktingar.

Jag är av en annan åsikt. Jag tycker de tillför jättemycket till Sverige, för Sverige. Hur skulle Sverige egentligen sett ut utan invandringen? Läste en artikel om Sveriges 52 rikaste invandrare.

"De allra flesta började med två tomma händer i Sverige. I dag har de tillsammans en förmögenhet värd mer än tio miljarder kronor.

På vägen har de skapat företag och arbetstillfällen som genererat mångdubbelt mer i skatteintäkter. Att:ention har listat Sveriges rikaste invandrare."

Länk till hela artikeln.

www.dagensps.se/article.aspx&categID=50

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-23 19:30:57:
    Denna tråd har utvecklats till ännu en "smutskasta invandrare & flyktingar" till varje pris. Efterlyser mer relaterat till ämnet i trådstarten.

• Svar på tråden Invandrare...
  • Micke
    Tyrell skrev 2007-05-21 08:22:31 följande:
    Så om man är född i landet av etniska svenskar har man rätt att förvänta sig att Sverige skall försörja en, men inte annars? Likhet inför lagen?
    Menar du på allvar att du tycker att vem som helst ska få flytta hit, utan några som helst flyktingskäl eller liknande, och direkt uppbära bidrag, bara för att det ska vara rättvist?

Så fungerar det inte ens inom EU-länderna...
  • Tyrell

"Menar du på allvar att du tycker att vem som helst ska få flytta hit, utan några som helst flyktingskäl eller liknande, och direkt uppbära bidrag, bara för att det ska vara rättvist?"

Eftersom vem som helst som redan bor här har rätt att göra det så varför inte? Tror du att svensken är det enda folket med arbetsmoral nog att låta bli att jobba för att bli försörjda av staten? Tror du att det finns något folk som gärna flyr för att kunna leva på existensminimum i ett främmande land?

"Så fungerar det inte ens inom EU-länderna... "
    Nja, njo.... Man tar med sig de förmåner man har från sitt eget land och dessutom har man rätt att ingå i det andra landets system. Så var det i alla fall när jag bodde i Belgien. Där hade jag rätt till de bidrag som fanns om jag behövde. Jag hade ingen skyldighet att vare sig ha ett jobb eller kapital för att få ett "recidency card".

• Micke
    Tyrell skrev 2007-05-21 08:34:25 följande:
    Eftersom vem som helst som redan bor här har rätt att göra det så varför inte? Tror du att svensken är det enda folket med arbetsmoral nog att låta bli att jobba för att bli försörjda av staten? Tror du att det finns något folk som gärna flyr för att kunna leva på existensminimum i ett främmande land?
    Givetvis är svensken inte enda som låter bli att jobba för att bidrag är mer förmånliga. Detta är ett stort problem som man försöker kommer tillrätta med genom förändringar i a-kassan etc.

Att då ta emot fler personer som endast vill komma hit utan ambitioner att arbeta anser jag vara felaktigt.

Flyttar jag till USA, Australien eller något annat land bara för att jag gillar deras klimat bättre, så kommer jag att få klara mig själv i början. Efter ha bott där en tid kvalar man sedan in till övriga förmåner.
    Varför anser du detta vara så konstigt?

"Nja, njo.... Man tar med sig de förmåner man har från sitt eget land och dessutom har man rätt att ingå i det andra landets system. Så var det i alla fall när jag bodde i Belgien. Där hade jag rätt till de bidrag som fanns om jag behövde. Jag hade ingen skyldighet att vare sig ha ett jobb eller kapital för att få ett "recidency card"."

För att få stanna längre än 3 månader krävs det att du registrerar dig.
    För att få registrera dig krävs arbete, studier eller kapital.

"En EU/EES-medborgare som är arbetstagare, egen företagare, studerande eller har tillräckliga medel för sin försörjning har uppehållsrätt i Sverige. Med uppehållsrätt menas att en EU/EES-medborgare och hans eller hennes familjemedlemmar får vistas i Sverige mer än tre månader utan uppehållstillstånd."

www.migrationsverket.se/swedish/eu/euees.jsp
  • Hanna1984

Micke; tror du att folk kommer hit utan ambitioner till att arbeta? Asså hur mår du? Känner du ens invandrare. Bara undrar. Jag kan förstår männsikor som har varit något riktigt bra i sina hemländer och sedan kommer hit och bara är en skit under skon. Inte värd ett skit. Förstår att man tappar gnistan...
    Det skulle jag också göra.

• Micke
    Hanna1984 skrev 2007-05-21 09:35:17 följande:
    Micke; tror du att folk kommer hit utan ambitioner till att arbeta? Asså hur mår du? Känner du ens invandrare. Bara undrar. Jag kan förstår männsikor som har varit något riktigt bra i sina hemländer och sedan kommer hit och bara är en skit under skon. Inte värd ett skit. Förstår att man tappar gnistan... Det skulle jag också göra.
    givetvis finns det invandrare som inte vill arbeta, precis som det finns svenskar som inte vill arbeta.

Jag menar att om jag som svensk ska flytta utomlands så kan jag endast göra detta under förutsättning att jag själv kan försörja mig i det nya landet. Jag kan inte bara flytta och förvänta mig att bli försörjd.
    Jag har inget skyddsbehov eller flyktingstatus etc. Jag flyttar enbart pga jag tröttnat på den långa vintern eller nåt.

Lika rimligt är det att de som önskar flytta till Sverige bara för att de gillar midnattssolen också får se till att försörja sig själva under en period. Efter att ha arbetat en period ska de givetvis ingå i det svenska socialförsäkringssystemet.

"Asså hur mår du?"

Förkyld, annars bra tack.
  • Tyrell

"Lika rimligt är det att de som önskar flytta till Sverige bara för att de gillar midnattssolen"
    Att man flyr från krig är alltså sekundärt? Det är midnattssolen och de fina bidragen som gör att man flyr.

Uppehället i EES/EU kan vara a-kassa eller socialbidrag. Som medborgare i unionen eller dess samarbetsnationer har man rätt att söka arbete var man vill. Så begränsningen finns i teorin, men inte i praktiken. Om du vill flytta vart du vill i unionen så kan du göra det. Du blir i.o.f.s. försörjd av Sverige.

• Micke

"Att man flyr från krig är alltså sekundärt? Det är midnattssolen och de fina bidragen som gör att man flyr."

Du brukar ju vara vettig Tyrell, men denna gång kan du inte läst inläggen eller så förstår du inte vad du läser.

Frågan var om svenskar skulle få flytta utomlands, och ja det tycker jag, under förutsättning att de kan försörja sig själva.
    Samma sak anser jag för de invandrare som vill komma till Sverige. De ska få flytta hit under förutsättning att de kan försörja sig själva.

Flyktingar är en annan fråga, dessa ska tas emot pga humanitära skäl. Men det är inte dessa vi diskuterar.
    Om du läser igenom inlägg 131 igen så märker du att jag varit tydlig på den frågan.

"Uppehället i EES/EU kan vara a-kassa eller socialbidrag. Som medborgare i unionen eller dess samarbetsnationer har man rätt att söka arbete var man vill. Så begränsningen finns i teorin, men inte i praktiken. Om du vill flytta vart du vill i unionen så kan du göra det. Du blir i.o.f.s. försörjd av Sverige."

Du får ta med dig a-kassan under 6 månader inom EU. Hittar du inget jobb måste du sedan återvända till Sverige.

Och ja du försörjs då av ditt hemland.

Så det är precis som jag skrev, inte ens inom EU är det fritt fram att flytta till något annat land och bli försörjd.

• Tyrell

Micke:

"Samma sak anser jag för de invandrare som vill komma till Sverige. De ska få flytta hit under förutsättning att de kan försörja sig själva."

Jag kanske är vettig annars, men jag har lite svårt för när man gör skillnad på folk och folk. Varför måste vissa försörja sig själva och inte andra? Varför skall strecket på marken spela så stor roll?

• Micke

Tyrell:

Du ser ingen skillnad på att fly ifrån ett krig och flytta för att man gillar klimatet?

• Hanna1984

tyrell; Varför måste vissa f.örsörja sig själva? Hmm så du menar att inte svenskar är bidragstagare. HAHAHAHAHAAHAHAH Vilket skämt!

Svar på tråden Invandrare...