Tyrell skrev 2007-05-21 08:34:25 följande:
Eftersom vem som helst som redan bor här har rätt att göra det så varför inte? Tror du att svensken är det enda folket med arbetsmoral nog att låta bli att jobba för att bli försörjda av staten? Tror du att det finns något folk som gärna flyr för att kunna leva på existensminimum i ett främmande land?
Givetvis är svensken inte enda som låter bli att jobba för att bidrag är mer förmånliga. Detta är ett stort problem som man försöker kommer tillrätta med genom förändringar i a-kassan etc.
Att då ta emot fler personer som endast vill komma hit utan ambitioner att arbeta anser jag vara felaktigt.
Flyttar jag till USA, Australien eller något annat land bara för att jag gillar deras klimat bättre, så kommer jag att få klara mig själv i början. Efter ha bott där en tid kvalar man sedan in till övriga förmåner.
Varför anser du detta vara så konstigt?
"Nja, njo.... Man tar med sig de förmåner man har från sitt eget land och dessutom har man rätt att ingå i det andra landets system. Så var det i alla fall när jag bodde i Belgien. Där hade jag rätt till de bidrag som fanns om jag behövde. Jag hade ingen skyldighet att vare sig ha ett jobb eller kapital för att få ett "recidency card"."
För att få stanna längre än 3 månader krävs det att du registrerar dig.
För att få registrera dig krävs arbete, studier eller kapital.
"En EU/EES-medborgare som är arbetstagare, egen företagare, studerande eller har tillräckliga medel för sin försörjning har uppehållsrätt i Sverige. Med uppehållsrätt menas att en EU/EES-medborgare och hans eller hennes familjemedlemmar får vistas i Sverige mer än tre månader utan uppehållstillstånd."
www.migrationsverket.se/swedish/eu/euees.jsp