• Alvia

vuxen adhd/add!!!

Här är tråden för oss speciella vuxna med ADHD/ADD, både med eller utan diagnos.
    Här är det fritt att prata ut och fråga. Även få bra tips.

Välkommen in!

ADHD = Attention Deficit Hyperactivity Disorder
    ADD = Attention Deficit Disorder

Det finns 3 typer av ADHD:

1. Kombinerad typ
    2. kuvudsakligen bristande uppmärksamhet
    3. huvudsakligen hyperaktivitet-impulsivitet

Riksförbundet Attention

www.attention-riks.se/site/

Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m14882190.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m17815131.html

Är du anhörig till någon med ADHD?
    Här är tråden för dig: www.familjeliv.se/Forum-4-51/m18763790.html

Då inte alla vill visa vem dom är så ligger denna i Känsliga för deras skull. Så här går det bra att vara anonym!

ღ ♥ ღ Jag har en dröm! ღ ♥ ღ
  • Svar på tråden vuxen adhd/add!!!
  • Anonym (Ida)

Anonym (ADD): Nä jag kan nog inte hålla inne med mina känslor heller. Har så fruktansvärt lätt för att älta hur jag känner, hur jag mår osv. Men än sak är konstig. Jag har alltid haft hett humör. Men sedan jag fick min preliminära diagnos så är det som om jag inte alls kan hålla tillbaka mina känslor. Jag reagerar med ilska och irritation på allt möjligt... jag exploderar för minsta lilla. Håller jag på att bli knäpp????? Jag var ju inte riktigt så här illa innan jag var till den där hjärnskrynklaren. Just nu tänker jag att jag har nog inbillat mig allt det här med ADHD....
    HJÄLP!!

• Anonym (vissautism)
    Anonym (Ida) skrev 2007-06-29 21:10:41 följande:
    Jag reagerar med ilska och irritation på allt möjligt... jag exploderar för minsta lilla. Håller jag på att bli knäpp????? Jag var ju inte riktigt så här illa innan jag var till den där hjärnskrynklaren. Just nu tänker jag att jag har nog inbillat mig allt det här med ADHD....HJÄLP!!
    Jag tror det är rätt vanligt att reagera starkt när man har fått sin diagnos. Det är ju många års frustration som plötsligt får en förklaring och tom något slags godkännande. "Det var inte mitt fel", liksom. Samtidigt som man också kan börja fundera över hur det hade varit om man hade fått diagnos mycket tidigare.
  • carita1974

Hej!
    Har alltid varit överaktiv...Svårt med koncentration osv osv...
    Har även hållit på med droger för ca 7 1/2 år sen.Asså jag har varit ren i 7 1/2 år...
    Jag och exmannen tog amfetamin...och alla hans polare vart speedade...Inte jag..jag kunde sitta i en soffa och filosofera i flera timmar....det var nog det som gjorde att jag blev "kär" i amfetaminet.Glad att vara ren nu jag...Har juh en underbar liten fam nu.
    Kram till alla här i tråden och håll tummarna för mej imorgon nu då.Får diagnosen imorgon!!!

• Anonym (ADD)
    Anonym (Ida) skrev 2007-06-29 21:10:41 följande:
    Anonym (ADD): Nä jag kan nog inte hålla inne med mina känslor heller. Har så fruktansvärt lätt för att älta hur jag känner, hur jag mår osv. Men än sak är konstig. Jag har alltid haft hett humör. Men sedan jag fick min preliminära diagnos så är det som om jag inte alls kan hålla tillbaka mina känslor. Jag reagerar med ilska och irritation på allt möjligt... jag exploderar för minsta lilla. Håller jag på att bli knäpp????? Jag var ju inte riktigt så här illa innan jag var till den där hjärnskrynklaren. Just nu tänker jag att jag har nog inbillat mig allt det här med ADHD....HJÄLP!!
    Det är lite knepig situation, jag känner väl igen mig eftersom det gick lika snabbt för mig som för dig att få reda på det här. Din reaktion nu kan väl ha att göra med en underliggande stress kanske? Det är ju ingen liten grej det här är att få reda på, speciellt om man inte var beredd på det! Stress vågar jag påstå är ADHD:arnas fiende. Alla verkar inte reagera på det här starka sättet, jag reagerar precis som du dock. 
    Sedan kanske det är också så att du går och funderar mycket på ditt beteende nu och har en mer inriktad insikt på dig själv just nu i och med detta? Och på så vis märker du mer när du blir irriterad? Jag är ju ingen psykolog, men eftersom du verkar reagera som jag kan jag tänka mig att det kanske är en kombination av de här två anledningarna. 
    Mitt råd skulle nog vara att du ska försöka få vara lite själv, speciellt om du känner dig irriterad, du måste få lite anderum. ADHD har ju att göra med koncentrations-svårigheter och nu har du mycket med dig själv och om det då är mycket annat som också drar koncentration (barn, tvätt, ljud, matlagning, din man som hostar...), det kan ju vara den minsta sak, som läggs på hög och i slutändan blir det helt enkelt överhettning i hjärnan! :) Försök att gå ifrån en stund när det känns för mycket, det är viktigt för dig själv så att du inte förlorar en massa energi på att bli irriterad.
    Innan jag fick medicin kunde jag bli så irriterad, och om jag bråkade med min man så gick jag igång så mycket att jag blev helt utpumpad, ibland fick jag feber, oftast var jag tvungen att lägga mig ner efteråt. Energin tar helt slut.
    När jag precis hade börjat med medicinen facinerades jag över effekten. Där jag normalt skulle ha blivit irriterad och gått igång så uteblev explosionen - det är oförklarligt skönt.
  • Anonym (ADD)

Sorry... på tok för lång tråd... jag kan inte ens läsa igenom den själv... :-P

• Anonym (vissautism)
    carita1974 skrev 2007-07-01 17:38:20 följande:
    Hej!Har alltid varit överaktiv...Svårt med koncentration osv osv...Har även hållit på med droger för ca 7 1/2 år sen.Asså jag har varit ren i 7 1/2 år...Jag och exmannen tog amfetamin...och alla hans polare vart speedade...Inte jag..jag kunde sitta i en soffa och filosofera i flera timmar....det var nog det som gjorde att jag blev "kär" i amfetaminet.Glad att vara ren nu jag...Har juh en underbar liten fam nu.Kram till alla här i tråden och håll tummarna för mej imorgon nu då.Får diagnosen imorgon!!!
    Hoppas det går bra idag!
  • carita1974

Hej Anonym (vissautism) !!!
    Det gick bra idag!Fick diagnosen ADHD....

• Anonym (add+anhöri)

Jag är inte utredd men är helt säker på att jag har adhd. Har syskon som är utredda eller ena är utredd medans den andra är på g. Vet inte vad utredning kan hjälpa mig eftersom jag inte vill medicineras men kanske behövs?!?

• Anonym (Ida)

Anonym (ADD):
    Tack för dina råd! Det är värdefullt för mig. Jo det är nog så att jag nu analyserar mitt beteende med hänsyn till min diagnos. Jag tänker hela tiden att AHA är det därför jag reagerar så här. Men det känns ju som lite väl mycket ältande ibland. Jag tänker att jag kanske bara inbillar mig mina symptom. Jag känner mig säker på att jag har ADHD, men min man är inte lika säker. Förut har jag trott att mina symtom kanske har berott på Kroniskt Trötthetssyndrom (CFS). Min man säger att jag nu är lika säker på att jag har ADHD som jag förut var på att jag hade CFS. Fast nu är det ju inte nån självdiagnostisering utan det är ju faktiskt en psykriatriker som har ställt diagnosen. Men tror jag kanske för mycket på vad hon säger???

Ibland när jag bråkar med min man får jag panikångest attacker. Jag börjar gråta hejdvilt, känner mig jättesjuk. Tar kanske en timme innan jag lugnat ner mig helt. Känns som om hela världen går under....

I alla fall så ser jag alltid allting i svart och vitt, antingen eller, jag eller nej. Aldrig mår jag sådär, ok, utan det är antingen bra ELLER dåligt. Nån som känner igen sig????

Jag fortsätter på temat långa trådar...

• Anonym (Ida)

Förresten så LÄNGTAR jag till att börja med medicineringen. Bara inget skiter sig nu då... att jag skulle har råkat bli gravid eller nåt... ska jag vara ärlig har vi inte skyddat oss tillräckligt på sistone... oansvarigt va??

Svar på tråden vuxen adhd/add!!!