Anonym (Ida) skrev 2007-06-29 21:10:41 följande:
Anonym (ADD): Nä jag kan nog inte hålla inne med mina känslor heller. Har så fruktansvärt lätt för att älta hur jag känner, hur jag mår osv. Men än sak är konstig. Jag har alltid haft hett humör. Men sedan jag fick min preliminära diagnos så är det som om jag inte alls kan hålla tillbaka mina känslor. Jag reagerar med ilska och irritation på allt möjligt... jag exploderar för minsta lilla. Håller jag på att bli knäpp????? Jag var ju inte riktigt så här illa innan jag var till den där hjärnskrynklaren. Just nu tänker jag att jag har nog inbillat mig allt det här med ADHD....HJÄLP!!
Det är lite knepig situation, jag känner väl igen mig eftersom det gick lika snabbt för mig som för dig att få reda på det här. Din reaktion nu kan väl ha att göra med en underliggande stress kanske? Det är ju ingen liten grej det här är att få reda på, speciellt om man inte var beredd på det! Stress vågar jag påstå är ADHD:arnas fiende. Alla verkar inte reagera på det här starka sättet, jag reagerar precis som du dock.
Sedan kanske det är också så att du går och funderar mycket på ditt beteende nu och har en mer inriktad insikt på dig själv just nu i och med detta? Och på så vis märker du mer när du blir irriterad? Jag är ju ingen psykolog, men eftersom du verkar reagera som jag kan jag tänka mig att det kanske är en kombination av de här två anledningarna.
Mitt råd skulle nog vara att du ska försöka få vara lite själv, speciellt om du känner dig irriterad, du måste få lite anderum. ADHD har ju att göra med koncentrations-svårigheter och nu har du mycket med dig själv och om det då är mycket annat som också drar koncentration (barn, tvätt, ljud, matlagning, din man som hostar...), det kan ju vara den minsta sak, som läggs på hög och i slutändan blir det helt enkelt överhettning i hjärnan! :) Försök att gå ifrån en stund när det känns för mycket, det är viktigt för dig själv så att du inte förlorar en massa energi på att bli irriterad.
Innan jag fick medicin kunde jag bli så irriterad, och om jag bråkade med min man så gick jag igång så mycket att jag blev helt utpumpad, ibland fick jag feber, oftast var jag tvungen att lägga mig ner efteråt. Energin tar helt slut.
När jag precis hade börjat med medicinen facinerades jag över effekten. Där jag normalt skulle ha blivit irriterad och gått igång så uteblev explosionen - det är oförklarligt skönt.