• Alvia

vuxen adhd/add!!!

Här är tråden för oss speciella vuxna med ADHD/ADD, både med eller utan diagnos.
    Här är det fritt att prata ut och fråga. Även få bra tips.

Välkommen in!

ADHD = Attention Deficit Hyperactivity Disorder
    ADD = Attention Deficit Disorder

Det finns 3 typer av ADHD:

1. Kombinerad typ
    2. kuvudsakligen bristande uppmärksamhet
    3. huvudsakligen hyperaktivitet-impulsivitet

Riksförbundet Attention

www.attention-riks.se/site/

Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m14882190.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m17815131.html

Är du anhörig till någon med ADHD?
    Här är tråden för dig: www.familjeliv.se/Forum-4-51/m18763790.html

Då inte alla vill visa vem dom är så ligger denna i Känsliga för deras skull. Så här går det bra att vara anonym!

ღ ♥ ღ Jag har en dröm! ღ ♥ ღ
  • Svar på tråden vuxen adhd/add!!!
  • Anonym (vissautism)
    Anonym (Ida) skrev 2007-06-28 19:03:22 följande:
    Anonym (vissautism) skrev 2007-06-28 18:11:28 följande: Okej... menar du att man inte ska vara ärlig mot sin partner hur man mår?? För att de mår bättre att inte veta? Hur ska man då få nån förståelse för den andra?Det kanske går bra när bägge är sjuka men jag har en till synes helt frisk man!
    Nä, jag skojsade bara till det lite.
    Vi är tvugna att se på det här med viss galghumor annars skulle vi inte stå ut. Soc, neuropsyk mfl är på oss ideligen om att vi inte borde kunna fungera som familj. De påminner oss ständigt om hur jobbigt detta är så om vi inte hela tiden försökte hitta humorn i det hela skulle vi gå under både som individer och som familj.

Klart man ska vara ärlig. Sen är det nog rätt svårt för någon som inte har diagnos att förstå hur det är att ha. Så man måste ha förståelse själv för det.
  • Anonym (vissautism)

Äh, jag kan inte låta bli! Jag vet att jag fullkomligt trakasserar tråden. SORRY!!!

Jag har jobbat idag!
    Det var inge kul alls egentligen. Jag kände mig helflummig, valsar mest omkring känns det som. Dunkar i saker hela tiden...

Sen fuskade jag.. tog en metamintablett. Efter ett tag märkte jag att jag inte stötte i något alls och faktiskt fick en del saker gjorda liksom.
    Och kom tom därifrån i tid!! Annars brukar jag bli kvar och snattra och pyssla hur länge som helst.

Ville bara berätta... har dock inte riktigt bestämt mig om jag ska sluta amma ännu till förmån för medicin.

• idiblon

Nu har jag börjat skriva här tio gånger under dagen, men raderat varje gång. Blir så jävla rörigt.

Men fan vad jag behöver hjälp. Fan fan fan.

Idag hände förresten något sådär löjligt. Ni vet... När man förväntar sig en sak men det inte blir så. Jag och sonen skulle åka buss med min mamma (hon är busschaufför!). Vi vill såklart sitta längst fram och prata med henne. Det gick bra på resan dit. När vi kom fram så köpte vi glass till sonen och det var en stund till bussen skulle gå tillbaka, så jag och sonen gick en runda. När vi kom tillbaka så hade resenärer börjat gå på bussen, varav en hade satt sig i det sätet vi satt! Jag blev så jävla irriterad att det inte kunde undgå folk omkring mig. Jag sa inget, men jag tror det syntes på mitt uttryck. Pulsen exploderade och gjorde mig röd i ansiktet, ångesten var total. "Jaha, nu kan vi ju inte sitta här. Grr." sa jag och lyfte min son och gick lååångt bak i bussen för att undvika att folk såg oss, och för att verkligen "markera".

Det tog en kvart av bearbetande att komma tillbaka till ett stabilt läge och hela den tiden fick jag arbeta manuellt med att styra tillbaka mina tankar. Jag visste hela tiden att min reaktion var befängd! Helt befängd! Men det påverkade mig fysiskt genom att adrenalinet pumpades ut och hjärtat slog hårt i bröstet.

Jag förstår inte! Mitt innersta jag tycker naturligtvis inte att det var något problem egentligen! Hon var först, hon skulle såklart sitta där, vi kunde ha satt oss bara precis bakom, jag kunde ha varit glad och trevlig och framförallt så hade min son sluppit se mig bete mig sådär!

Jag "såg" alltså mina tankebanor, hur de gick emot varandra, och jag blev arg över att sådanahär saker fortfarande kan påverka mig och stjäla tid från mig trots att jag arbetat så hårt och lyckats bra med att få kontroll över det.

Det handlade alltså om förväntningen, att jag inte hade tänkt på att någon annan kunde ta sätet. Vad fan?

Ändå, ändå fascineras jag av sättet jag kan se mina tankar springa fram och kastas fram och tillbaka och hur jag plikttroget går den vägen istället för att helt bli kontrollerad av de temporära känslorna. Jag älskar min inre värld. Den är så fantastiskt häftig. Men den fungerar inte i samhället så som det ser ut. Absolut inte.

Och shit... Har ni orkat läsa hit så ska ni ha cred. Om inte så förstår jag er!

• idiblon

vissautism: Haha, jag blev visst inspirerad av ditt inlägg... Att trycka på "posta inlägget" ändå.

Svårt att veta om du ska sluta med amningen ändå... Usch fy fan. Jag vet inte hur jag hade gjort.

Jag längtar så efter medicinering. Jag förstår inte hur jag står ut. Vilken jävla kämpaglöd...

• Anonym (ADD)

Oj helt plötsligt fick tråden liv mitt under sommaren. Har inte tittat in på ett tag, kul att se lite fart på stället.

Anonym (Ida) skrev 2007-06-28 19:03:22 följande:
    Okej... menar du att man inte ska vara ärlig mot sin partner hur man mår?? För att de mår bättre att inte veta? Hur ska man då få nån förståelse för den andra?Det kanske går bra när bägge är sjuka men jag har en till synes helt frisk man!
    Det är ju upp till dig själv om du klarar av att hålla inne med dina känslor. Själv så berättar jag 1 1/2 sekund efter jag känner något, för min man Kan ibland kännas som man är så jäkla klagosam men det är ju så förbannat lätt att bli irriterad för allt! Jag tycker att inget ont kan komma ur god kommunikation. Det kan snarare bli värre om man går och trycker saker inom sig, om du har ADD så kommer det antagligen till sist expodera med allt som har lagrats. 
    Min man är min motsats, lugn och agerar nästan inte till någonting, han har vad jag inte har och jag har vad han inte har = en helhet. Det verkar som om du kanske har samma typ av förhållande, så berätta för varandra hur ni mår och känner! :)
  • Anonym (vissautism)
    idiblon: Jag orkade läsa för jag har städning som alternativ här.
    Förstår dig, jag känner /tänker exakt lika när jag skäller och gormar på ungarna här. Och nästan varje dag tänker jag att snart kommer nog en anmälan till soc på oss. Jag kan ju inte verka riktigt riktig som mamma...

Jag förstår inte heller varför man ska behöva explodera sådär. Samtidigt som jag faktiskt aldrig skulle vilja byta ut det här -tänk vad tråkigt att behöva vara "normal"!!

/vissautism -snart på väg till kiosken för att stilla sötsuget...
  • Anonym (ADD)

Idiblon: Läste hela! :) Tyder på bra skrivet...

Det skulle kunna ha varit jag och jag skulle ha reagerat på samma sätt...hehe... Känner agg mot tanten som satte sig bara genom att läsa inlägget! haha!!   
    Visst är vår värld cool, intressant, ibland när såna där "stilla irritations-moment" händer så kan jag också sätta mig ner och "titta på" medan min hjärna arbetar sig fram. Shit vad tråkigt det hade varit att vara "normal", vad händer det för spännande då??!!
    PÅSTA INLÄGGA UTAN LÄS *TRYCK*
  • idiblon

Jag är så nyfiken på vem du är, vissautism...

/idiblon - mätt men äter ändå strax upp resten av middagstortillasen för om hon inte äter samtidigt som hon ser på teven så kan hon inte sitta kvar i soffan...

• Anonym (ADD)

uj vilket pinsamt stavfel... skulle inte ha tryckt på knappen där... PPOOOOOSTA ska det ju vara... Inga irritationsuppror nu... jag har korrigerat. 

Vem är det nu som spammar??!! HA!
  • idiblon

ADD: Det är ju sjukt hur lika vi tänker!

Svar på tråden vuxen adhd/add!!!