• Alvia

vuxen adhd/add!!!

Här är tråden för oss speciella vuxna med ADHD/ADD, både med eller utan diagnos.
    Här är det fritt att prata ut och fråga. Även få bra tips.

Välkommen in!

ADHD = Attention Deficit Hyperactivity Disorder
    ADD = Attention Deficit Disorder

Det finns 3 typer av ADHD:

1. Kombinerad typ
    2. kuvudsakligen bristande uppmärksamhet
    3. huvudsakligen hyperaktivitet-impulsivitet

Riksförbundet Attention

www.attention-riks.se/site/

Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m14882190.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m17815131.html

Är du anhörig till någon med ADHD?
    Här är tråden för dig: www.familjeliv.se/Forum-4-51/m18763790.html

Då inte alla vill visa vem dom är så ligger denna i Känsliga för deras skull. Så här går det bra att vara anonym!

ღ ♥ ღ Jag har en dröm! ღ ♥ ღ
  • Svar på tråden vuxen adhd/add!!!
  • Deborah

Här kommer ännu en till "Ny" diagnoserad ADHD kvinna.

Har dock ett möte kvar innan hela utredningen är klar, men min psykolog ansåg på sista mötet att jag har en självklar ADHD...till största delen hyperaktivitet.

Tyvärr har det tagit 27 år att få den diagnosen, men lyckan och lättnaden av att ÄNTLIGEN veta "vad som är fel på mig". Är Helt otrolig.

Nu är det äntligen dags för mig att få leva. Även om jag lever med ett nevropsykologiskt förhinder, så vet jag vad som är fel. Och jag kan nu få den hjälp jag alltid ha behövt.

Låter kanske konstigt, men jag grät av lycka när jag kom hem.

JAG VET!!!

mvh Deborah

• Anonym (Ida)

Anonym (idi) skrev 2007-07-04 13:27:29 följande:

(Ida): Mjaoaeaohmkanske..? Men mitt problem syns inte heller utåt idag, men det gjorde det under hela min ungdom vill jag säga. Folk tror ju inte på mig när jag börjar prata om mina problem. Jag har liksom du kapslat in mig och inte visat något utåt. Däremot så har jag ju hamnat i mycket trubbel p.g.a mina problem, men jag är ju "för intelligent" (?) för att kunna vara sjuk? Så jag menar bara att jag sett andra som har "mindre" (jag kan ju inte veta!) problem än jag som har fått diagnosen, och det gör mig barnsligt avundsjuk (inte missunsam!) och spekulationsbenägen gällande hur deras utredning verkligen gått till och hur mycket deras psykologer verkligen kan. Jag har varit i kontakt med de mest inkomptetenta idioter och måste hela tiden stålsätta mig för eventuell besvikelse. Ibland känns det som att vissa fått det "för" lätt, och att jag fortfarande står i helveteskön och väntar. Ibland är jag en väldigt liten människa.
    Förstår dina känslor... skulle du få komma på nån utredning snart eller? Lider med dig...
    Jag har också det problemet att jag är för "intelligent" för att kunna vara sjuk. Pga det lyckades jag dölja mina problem även under skolåren. Till skillnad mot andra med ADHD presterade jag VÄLDIGT bra...
    Min man tror fortfarande inte att jag har ADHD. Och det får mig att tvivla på min diagnos. Han ska följa med mig på ett samordningsmöte inför medicineringsstarten om ca två veckor. Får se om han ändrar åsikt då...
    Kram på dig Idi och alla andra här...
  • wellah

Anonym (IDA): samma här, jag är för smart för att det skulle märkas jag är hyper inombords, det kryper i själen brukar jag säga. Men jag brukar även säga att det är fin gräns mellan intelligens och vansinne Oskyldig för att förklara att man kan vara någorlunda kvick och smart även fast man samtidigt har svåra koncentrationssvårigheter osv som nu adhd/add medför.

Jag provade concerta föresten och effekten var sisådär, när tabletten gick ur vart jag värre än innan så jag fick öka och öka dos men det var som att kroppen bara vande sig. Valde att sluta och ska få köra KBT till hösten... fast vet inte, hade vart skönt med medicin också.... hatar framför allt min OTÅLIGHET/rastlöshet/stress..... ja vad man nu ska kalla det.... jag kan gå gå gå styrketräna och va igång hela dagen men ändå kliar det i själen, ngn som känner igen sig? Jag får som inte utlopp för allt där inombords.

• carita1974

Hej wellah!Känner igen mej men det låter som du haft negativ effekt av medicin?Jag har ännu inte fått nån medicin...Lite orolig över det....///C

• carita1974

Hej Deborah !Visst är det skönt att få veta vad det är för "fel" på en....att få ett namn på det....//carita

• wellah

carita: jo, eller concerta har då funkat bäst men jag kunde verkligen inte kontrollera läget mellan pillrena tog flera om dagen och antagligen fick jag inte till övergångarna utan effekten hann gå ur och då var allt som pillret tryckt undan kvar och dubblerat... "damp-attack" kallade min sambo det Oskyldig

• carita1974

Hej wellah!Ok...då är jag med...det gäller alltså att komma ihåg att ta dom..helst samma tidpunkt varje dag?Har jag fatta det rätt då eller?
    Kram

• Snowwoman
    Deborah: Ja här är man 28 år gammal och är under utredning men inget händer för min del just nu står allt still.  får ringa till läkarne i morgon igen och höra med henne hur allt gått och vad som händer framöver. läkaren ringde mig förra veckan och sa att papprena som mina föräldrar har skrivit på har hon inte fått och dom lämnade jag in den 12 juni.
    Man undrar ju vart dom papprena har tagit vägen hmm
    ♥♥Mamma till Emelie 020530 och Anton 070308♥♥
  • Anonym (add+anhöri)

Jag fick ett psykbryt igår då jag var i affärn. Står vid grönsaksdisken och ska precis plocka grönsaker. brevid mig står en kvinna och plockar bort bladen ifrån blomkålen. Jag var tvungen och titta en gång till för att jag trodde jag såg i syne. Vårat samtal under tiden vi går och plockar. Hon hade med sig man och barn. Mannen försöker skjuta bort henne hela tiden för och avleda.

Jag har aldrig sagt att jag inte är riktigt klok.
    Min sambo sa efter att jag berättat händelsen i affärn: tur att inte jag var där, vet hur du kan bli. Jag blev så jävla arg och fick världens ångestattack så hjärtat bulta utan på kroppen. Tänkte att jag skulle säga åt henne och lämna man och barn i bilen så vi kan gå nånstans och slåss och sen att det är bäst att jag tar på mig hanskar för när jag slår henne blodig blir jag ju smittad med HIV men fick aldrig tillfälle Hade varit jävligt skönt och slå på henne.

Jag: vad i helvete håller du på med???
    Hon: du jobbar inte här!!!
    Jag: jodu det gör jag. Vem ska plocka efter dig tror du? Tror du jag vill komma hit och handla grönsaker efter dig??
    Hon: det är inte ditt problem!!!
    Jag: nej det är DITT!!!
    Hon: du är sjuk i huvet!!!
    Jag: Din jävla fitta!!!
    Hon: sök hjälp!!!
    Jag: jag ska allt säga till i kassan vad du håller på med!!!
    Hon: gör de jag bryr mig inte!!!
    jag: det borde du göra!!!
    Hon: idiot!!!
    Jag: skäms du inte???
    Jag: Är du så jävla fattig din jävla socialbidragare att du inte har råd och betala bladen på grönsakerna, synd om dig!!!
    Hon: Synd om dig. Du är sjuk i huvet, idiot!!!
    Jag: Ta hand om ditt barn istället för och handla mat klockan 21 på kvällen!!!
    Hon: idiot, sjuk i huvet är du!!!

• Snowwoman
    add+anhöri: Berättade du för dom i kassan vad hon gjorde?
    ♥♥Mamma till Emelie 020530 och Anton 070308♥♥
Svar på tråden vuxen adhd/add!!!