• Alvia

vuxen adhd/add!!!

Här är tråden för oss speciella vuxna med ADHD/ADD, både med eller utan diagnos.
    Här är det fritt att prata ut och fråga. Även få bra tips.

Välkommen in!

ADHD = Attention Deficit Hyperactivity Disorder
    ADD = Attention Deficit Disorder

Det finns 3 typer av ADHD:

1. Kombinerad typ
    2. kuvudsakligen bristande uppmärksamhet
    3. huvudsakligen hyperaktivitet-impulsivitet

Riksförbundet Attention

www.attention-riks.se/site/

Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m14882190.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m17815131.html

Är du anhörig till någon med ADHD?
    Här är tråden för dig: www.familjeliv.se/Forum-4-51/m18763790.html

Då inte alla vill visa vem dom är så ligger denna i Känsliga för deras skull. Så här går det bra att vara anonym!

ღ ♥ ღ Jag har en dröm! ღ ♥ ღ
  • Svar på tråden vuxen adhd/add!!!
  • wellah

Jenny spindel: för att den bara höll i sig några timmar så jag fick ta 3 tabletter om dagen. Sen hotade min sambo lämna mig om jag inte slutade, han stod inte ut med mina agressiva och utagerande utbrott jag fick "mellan pillrena" fick aldrig höja bara ta fler tabletter utspritt under dagen. Men min huvudsjukdom är bipolär II så antar det är därför läkaren inte vågade öka dosen. Jag har snedtänt på all medicin tidigare. Måste nog få stabiliserande medicin som funkar i första hand för det är mina såna svängningar som är värst... alltså det svart-vita tänkandet antingen mår jag piss eller så är jag manisk och kan inte hantera mina impulser.... Fast jag tycker inte alls vården funkar för mig, kommunikationen är väldans dåligt.... läkarna känns det som har "gett upp" för nu vill dom inte medicinera alls (pga snedtändningarna). nåväl det blir att bråka och kämpa för sin rätt till hösten......

anonym (Ida): med "damp"-attack menade jag inte just damp men som att allt som concertan hållt undan kom med större kraft när pillret gått ut och det va svårt få till det hela. Jag är glad jag provade men gör det inte igen om jag inte har en stabilisator i grunden för jag blev otroligt dålig när det kommer till min andra diagnos (bipolär)

• JennySpindel

welah:
    Jo jag känner igen detdär med roliga vården. I stockholm fick jag ingen hjälp alls; men sen flyttade jag till en mindre stad o fick hjälp direkt!
    Beror lite vart man har "turen" o bo tyvärr, om man får bra hjälp eller inte
    Tråkigt att det ska va så!

• Anonym (vissautism)

DAMP-attacker... är det rebound ni pratar om månne? För när medicinen går ur kroppen (vilken den egentligen inte ska göra anser jag) så får man ADHD-symtom fast värre. Själv blir jag otroligt virrig och klumpig.
    Rebound är ett tecken på att man är lite sen att ta nästa tablett.

Jag har börjat jobba + har kommit in i en mindre hypad period (igen) så jag är inte så aktiv här nu. Men kikar in ibland.

• Anonym (vissautism)
    miniminja: Du vet att det inte bara finns concerta /ritalin väl? Om det inte fungerar kanske metamina är värt att prova?
  • Anonym (Ida)
    wellah skrev 2007-07-10 07:28:24 följande:
    Ida): med "damp"-attack menade jag inte just damp men som att allt som concertan hållt undan kom med större kraft när pillret gått ut och det va svårt få till det hela. Jag är glad jag provade men gör det inte igen om jag inte har en stabilisator i grunden för jag blev otroligt dålig när det kommer till min andra diagnos (bipolär)
    Okej,,, då förstår jag! bipolär,,, är det det som kallas mano-depressiv?
  • Deborah

Ser att de flesta medicinerar här, undrar därför...

Vad och vilka mediciner använder ni?
    Om ni använt någon som ni absolut inte klarade av, vilken och varför?
    De som inte blir medicinerade, får ni kognitiv beteende terapi eller någon annan typ av "hjälp"`?

Ursäkta om jag har massor av frågor, men här är enda stället där jag "ser andra som mig".

Mvh Deborah

• Anonym (Ida)
    Deborah skrev 2007-07-10 14:29:14 följande:
    Ser att de flesta medicinerar här, undrar därför...Vad och vilka mediciner använder ni? Om ni använt någon som ni absolut inte klarade av, vilken och varför?De som inte blir medicinerade, får ni kognitiv beteende terapi eller någon annan typ av "hjälp"`?Ursäkta om jag har massor av frågor, men här är enda stället där jag "ser andra som mig".Mvh Deborah
    Jag ska snart börja med concerta... jag vill egentligen ha kognitiv beteende terapi också... men min läkare säger att vi ska börja med medicinering så får vi se sen.
    Har inte riktigt hängt med på alla inlägg här på sistone... är du under utredning eller?
  • Bumbi mia
    Deborah skrev 2007-07-10 14:29:14 följande:
    Ser att de flesta medicinerar här, undrar därför...Vad och vilka mediciner använder ni? Om ni använt någon som ni absolut inte klarade av, vilken och varför?De som inte blir medicinerade, får ni kognitiv beteende terapi eller någon annan typ av "hjälp"`?Ursäkta om jag har massor av frågor, men här är enda stället där jag "ser andra som mig".Mvh Deborah

Jag äter Efeoxr depot 150mg, Concerta 54mg och Propavan, Oxacand vid behov. Jag går hos en psykolog 1gång/vecka, har provat KBT men det fungerade inte för mig. Jag ska göra en funktionsutredning i höst, har inte riktigt fått grepp om vad det innebär, men det blir säkert bra

Ska även få träffa någon som kan berätta om hjälpmedel som finns, men det har inte blivit av.

Mamma till Ronja och Alve
  • wellah

anonym(Ida): jo manodepression fast jag har en variant 2, hypomanier, större delen är depressiva perioder men manier ibland.... fast just nu är jag i mixperiod som är mer adhd:igt... svänger hela tiden...

anonym(vissautism): det är säkert det.... jag provade ju bara 3 mån men fick hela tiden ändra tiden alltså pillrena gick ur tidigare och tidigare (säkert för svaga)...

• Anonym (Ida)

Bumbi mia skrev 2007-07-10 15:48:39 följande:

Jag äter Efeoxr depot 150mg, Concerta 54mg och Propavan, Oxacand vid behov. Jag går hos en psykolog 1gång/vecka, har provat KBT men det fungerade inte för mig. Jag ska göra en funktionsutredning i höst, har inte riktigt fått grepp om vad det innebär, men det blir säkert bra Ska även få träffa någon som kan berätta om hjälpmedel som finns, men det har inte blivit av.
    Vad är efeoxr depot 150 mg för något? Den har jag inte hört talas om förut. Propavan äter jag också för sömnens skull. funkar bra fast man blir dåsig på morgonen...
Svar på tråden vuxen adhd/add!!!