• Alvia

vuxen adhd/add!!!

Här är tråden för oss speciella vuxna med ADHD/ADD, både med eller utan diagnos.
    Här är det fritt att prata ut och fråga. Även få bra tips.

Välkommen in!

ADHD = Attention Deficit Hyperactivity Disorder
    ADD = Attention Deficit Disorder

Det finns 3 typer av ADHD:

1. Kombinerad typ
    2. kuvudsakligen bristande uppmärksamhet
    3. huvudsakligen hyperaktivitet-impulsivitet

Riksförbundet Attention

www.attention-riks.se/site/

Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m14882190.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m17815131.html

Är du anhörig till någon med ADHD?
    Här är tråden för dig: www.familjeliv.se/Forum-4-51/m18763790.html

Då inte alla vill visa vem dom är så ligger denna i Känsliga för deras skull. Så här går det bra att vara anonym!

ღ ♥ ღ Jag har en dröm! ღ ♥ ღ
  • Svar på tråden vuxen adhd/add!!!
  • Snowwoman

Nu far vi till västervik i morgon så jag får säga lycka till alla med allt ni ska göra och så. Så ses vi igen på söndag eller måndag när i är hemma igen.

♥♥Mamma till Emelie 020530 och Anton 070308♥♥
  • Bumbi mia
    Anonym (Ida) skrev 2007-07-10 21:39:21 följande:
    Bumbi mia skrev 2007-07-10 15:48:39 följande: Vad är efeoxr depot 150 mg för något? Den har jag inte hört talas om förut. Propavan äter jag också för sömnens skull. funkar bra fast man blir dåsig på morgonen...
    Efexor ska det va, skrev fel. Det är en antidepressiv medicin som påverkar både seratonin och noradrenalin.

Propavan fungerar jätte bra på mig, jag känner mig inte direkt groggy på morgonen.
    Mamma till Ronja och Alve
  • carita1974

Tjena tjejer!Hur mås det?
    Mmm..hur jag mår...Nerverna utan på kroppen.Var på min första resa med bägge barnen sj...vi åkte tåg upp till en väninna.
    Det var ett riktigt eld prov kan jag lova.Med min egen diagnos och min son då som oxå har nån problematik...Vi åkte i måndags och kom hem idag.Shiiit är så slut...Ibland undrar jag om jag verkligen har adhd...då jag inte orkar hålla samma tempo som min son som är 4 år gammal *s*
    Nej,nu ska jag lägga mej o glutta på tv och koppla av då barnen äntligen sover snäll.Kram Carita

• Anonym (vissautism)
    Deborah skrev 2007-07-10 14:29:14 följande:
    Ser att de flesta medicinerar här, undrar därför...Vad och vilka mediciner använder ni? Om ni använt någon som ni absolut inte klarade av, vilken och varför?De som inte blir medicinerade, får ni kognitiv beteende terapi eller någon annan typ av "hjälp"`?Ursäkta om jag har massor av frågor, men här är enda stället där jag "ser andra som mig".Mvh Deborah
    Jag har medicinerats med antidepressiva (typ prozac) utan att det hjälpte. Fick sedan nefadar (förbjudet läkemedel numer), har även provat efexor. Nefadar var underbart, fick livslusten tillbaka.

Slutade med nefadar och fick metamina. Mådde dåligt av den (ångest och hjärtklappning). Nefadar sattes åter in + metamina. Då funkade det. Då blev jag som en "vanlig" människa, inga adhd-symtom kvar.

Jag har gått hos psykolog, kurator mm från och till sedan jag var tonåring. Jag har nu, över 30 fyllda, insett att det är något jag behöver bara. Jag kommer aldrig att bli färdigbehandlad, jag behöver "prat-kontakt" kontinuerligt.
  • madlun

Hej hå! Helt ny här. Jag blev utredd i höstas, kan inte riktigt begripa än om jag är ADHD eller ADD, det varierar lite det där med aktiviteten, men det är alltid massor på gång - samtidigt.
    Nåja, ett problem... Jag lyckas inte få medicinering, jag är över 35, vilket var det första problemet, sedan skyllde psykiatern på att det kostade för mycket! Hon påstod att hon skulle skicka en remiss vidare till annan instans som är mer insatt - själv jobbar hon på vårdcentral. Men jag tror inte att hon har gjort det. Hur fasen gör man för att bli ordentligt hjälpt?

• Anonym (vissautism)
    madlun skrev 2007-07-11 21:21:12 följande:
    Hej hå! Helt ny här. Jag blev utredd i höstas, kan inte riktigt begripa än om jag är ADHD eller ADD, det varierar lite det där med aktiviteten, men det är alltid massor på gång - samtidigt.Nåja, ett problem... Jag lyckas inte få medicinering, jag är över 35, vilket var det första problemet, sedan skyllde psykiatern på att det kostade för mycket! Hon påstod att hon skulle skicka en remiss vidare till annan instans som är mer insatt - själv jobbar hon på vårdcentral. Men jag tror inte att hon har gjort det. Hur fasen gör man för att bli ordentligt hjälpt?
    Ingen aning hur man gör.
    Välkommen hit iaf!

Jag har adhd och här ser aktiviteten ut så att jag inte kan sitta still. Det liksom kryper i kroppen hela tiden. Och tvingas jag sitta still på en stol mest hela dagen stänger hjärnan ner och jag får ingenting gjort (om jag inte proppar i mig socker då eller spelar spel på datorn så jag aktiverar mig på det sättet).

Massor på gång, är inte det mer dålig impulskontroll (vilket jag också har iofs)?
  • madlun

Massor på gång, är inte det mer dålig impulskontroll (vilket jag också har iofs)?
    [/citat]
    Jo, jag har dålig impulskontroll, kombinerat med häftigt temperament, inte så kul, bl a därför jag så gärna vill få mediciner, för att mina relationer ska funka. Inte för att jag blir fysiskt aggressiv eller så, men jag blir onödigt arg rätt ofta.
    Men det vore också väldigt skönt att kunna fokusera på en sak i taget. Slippa glömma grytor på spisen...

• Anonym (vissautism)
    madlun skrev 2007-07-12 10:38:50 följande:
    Massor på gång, är inte det mer dålig impulskontroll (vilket jag också har iofs)?[/citat]Jo, jag har dålig impulskontroll, kombinerat med häftigt temperament, inte så kul, bl a därför jag så gärna vill få mediciner, för att mina relationer ska funka. Inte för att jag blir fysiskt aggressiv eller så, men jag blir onödigt arg rätt ofta. Men det vore också väldigt skönt att kunna fokusera på en sak i taget. Slippa glömma grytor på spisen...
    Det förstår jag helt! Ursäkta om jag ger mig på att detaljkorrigera inlägg osv... orsaken framgår förhoppningsvis av mitt anonyma nick här. Hoppas jag?

• Deborah

Anonym (Ida) skrev 2007-07-10 15:26:30 följande:

Jag ska snart börja med concerta... jag vill egentligen ha kognitiv beteende terapi också... men min läkare säger att vi ska börja med medicinering så får vi se sen.Har inte riktigt hängt med på alla inlägg här på sistone... är du under utredning eller?
    Japp jag är under slutfasen på min utredning. Men psykologen uttalade sig på vårt sista möte att jag har en självklar adhd- men jag fick inte veta den exakta diagnosen.
  • Deborah

Bumbi mia skrev 2007-07-10 15:48:39 följande:

Jag äter Efeoxr depot 150mg, Concerta 54mg och Propavan, Oxacand vid behov. Jag går hos en psykolog 1gång/vecka, har provat KBT men det fungerade inte för mig. Jag ska göra en funktionsutredning i höst, har inte riktigt fått grepp om vad det innebär, men det blir säkert bra Ska även få träffa någon som kan berätta om hjälpmedel som finns, men det har inte blivit av.
    Aha..jag har oxå ätit Efexor depot 325mg och propavan, m.m jisses är som ett helt apotek hemma.
    Oxacand är det för adhd symtomen?
    Intressant med funktionsutredning, måste kika runt på nätet å snoka om det.

mvh Dee
Svar på tråden vuxen adhd/add!!!