• Alvia

vuxen adhd/add!!!

Här är tråden för oss speciella vuxna med ADHD/ADD, både med eller utan diagnos.
    Här är det fritt att prata ut och fråga. Även få bra tips.

Välkommen in!

ADHD = Attention Deficit Hyperactivity Disorder
    ADD = Attention Deficit Disorder

Det finns 3 typer av ADHD:

1. Kombinerad typ
    2. kuvudsakligen bristande uppmärksamhet
    3. huvudsakligen hyperaktivitet-impulsivitet

Riksförbundet Attention

www.attention-riks.se/site/

Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m14882190.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m17815131.html

Är du anhörig till någon med ADHD?
    Här är tråden för dig: www.familjeliv.se/Forum-4-51/m18763790.html

Då inte alla vill visa vem dom är så ligger denna i Känsliga för deras skull. Så här går det bra att vara anonym!

ღ ♥ ღ Jag har en dröm! ღ ♥ ღ
  • Svar på tråden vuxen adhd/add!!!
  • Anonym (add+anhöri)
    Deborah skrev 2007-07-14 01:54:05 följande:
    Haha...tjejer det känns skönt att man inte längre är ensam om brända ägg. Nu till en till sak:Min dotter verkar ha samma typ av symtom som jag hade när jag var liten. Funderar på om jag ska redan nu ta kontakt med BUP och begära en utredning på lilldamen så fort som möjligt.Man kan ju iof vara lite för nojjig nu när man själv fått diagnosen.Vad tror ni?Mvh Dee
    Hur gaamal är hon? Man brukar helst låta dom börja skolan innan man startar en utredning. Jag misstänker på min dotter men jag låter henne börja skolan och kanske gått 1 år innan.
  • carita1974

Hej
    Anonym (vissautism) !
    Tack för ditt svar!Det värmde kan jag lova!Kram på dej!

Anonym (vissautism)

carita1974 skrev 2007-07-13 19:20:18 följande:
    Hej alla här på tråden!Ni ska bara veta vad jag tycker det är skönt att denna tråd finns....För här finner jag det jag behöver.Någon som vet hur det är att vara "jag"...Med allt som det innebär att ha adhd.Min make tycker inte att det är nått "fel" på mej utan älskar mej villkorslöst.Vilket ifs är underbart och bra.Men det är det att jag kan tycka det är svårt att förklara vissa saker för honom som kan vara enklare att förklara här då dom flesta *skratt* "lider" utav samma sak som jag.Massa kramar till alla här inne!!!!!//Carita

Vi förstår precis! Det är därför vi är här också.

Det är skönt faktiskt med ett ställe där man kan skriva vissa saker utan att behöva förklara en massa (som att bränna äggen tex..) och även slippa riskera att bli dumförklarad eller uppfattad som "pain in the ass" kan jag känna.
    Slippa alla suckar och ojjanden för att man inte klarar av vissa saker på samma sätt som andra.
  • wellah
    Anonym (add+anhöri) skrev 2007-07-13 22:04:30 följande:
    Låter för mig som bordeline.
    borderline har dom uteslutit även om mkt stämmer på mig men jag är inte suicidal eller självskadar mig.... (men i övrigt är många kriterier passande) min huvuddiagnos är ju bipolär II... min terapeut sa att "du minns fisst, du har bara nte tillgång till hela ditt minnesregister" vilket borde stämma, men jag är så less att jag inte kan sitta och känna känslor och lycka över roliga saker som hänt i livet, det är bara ett suddigt minne....
  • Anonym (add+anhöri)

Vad är suicidal? googlade men fick inte fram nåt vettigt.

• Elinar

..blir bara så lycklig att den här tråden finns! Sitter i Denver Colorado och hittade ett trådläst nätverk på en Starbucks och skulle ä-n-t-l-i-g-e-n komma igång och jobba, men å snart laptopen fann nätet kastade den sig på den här tråden som en lycklig hund som komit hem.. och ungefär så kände jag mig också! kram tjejer och kämpa på, med brända ägg och blåa näsor!

• miniminja
    wellah skrev 2007-07-14 14:42:29 följande:
    borderline har dom uteslutit även om mkt stämmer på mig men jag är inte suicidal eller självskadar mig.... (men i övrigt är många kriterier passande) min huvuddiagnos är ju bipolär II... min terapeut sa att "du minns fisst, du har bara nte tillgång till hela ditt minnesregister" vilket borde stämma, men jag är så less att jag inte kan sitta och känna känslor och lycka över roliga saker som hänt i livet, det är bara ett suddigt minne....
    Jag har det också linande. Jag kommer inte ihåg när jag fick dotter i famnen tex. Jag VET att jag fick henne till mig, och jag VET att hon skrek. Men jag minns det inte. Jag kan inte framkalla den minnesbilden.

Sen har jag ju ett annat problem, det är att jag inte minns mina hypomanier, då jag har varit väldigt lycklig :D, De är som en suddig dimma. Jag kan få flashar av vad jag gjort, men jag får aldrig helhetsbilder. Lite OT blev det nu...
  • miniminja

Hur hanterar nu era barn?
    Jag är relativt stabil i min bipolära sjukdom. Men ADHDn är ju aktiv :s

Jag är oerhört lättstressad och lättirriterad. När jag är ensam så kan jag ju styra över intrycken. Men när jag har dottern (varannan vecka) så går jag hela tiden på spänn.

Hon är ju en glad och sprallig tös. Väldigt aktiv, söker kontakt med mig hela tiden och pratar på, jag vet inte vad hon pratar som, kommer inte på en bra liknelse, men hon pratar HELA tiden, och kräver svar. Och jag känner mig trängd. Det kanske är en oupnåelig dröm att hon nån gång ska vara på sitt rum och leka med sina dockor och bilar själv :O. Jag vet att när jag var liten var jag ju överlugn (add) kunde sitta i timmar o pula med nåt, utan att dra in mamma. (nu lyckades hon hälla ut vatten på sina våfflor så jag tappade bort vad jag skulle skriva, 3år är hon)

• carita1974

Hej miniminja !
    *Skrattar* Låter som min 4 åring det där....Vi ligger under utredn nu.
    Kram Carita

• Anonym (add+anhöri)
    JennySpindel skrev 2007-07-14 16:05:53 följande:
    Suicidal = självmordsbenägen
    Okej. Tack för svaret!
Svar på tråden vuxen adhd/add!!!