• Alvia

vuxen adhd/add!!!

Här är tråden för oss speciella vuxna med ADHD/ADD, både med eller utan diagnos.
    Här är det fritt att prata ut och fråga. Även få bra tips.

Välkommen in!

ADHD = Attention Deficit Hyperactivity Disorder
    ADD = Attention Deficit Disorder

Det finns 3 typer av ADHD:

1. Kombinerad typ
    2. kuvudsakligen bristande uppmärksamhet
    3. huvudsakligen hyperaktivitet-impulsivitet

Riksförbundet Attention

www.attention-riks.se/site/

Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m14882190.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m17815131.html

Är du anhörig till någon med ADHD?
    Här är tråden för dig: www.familjeliv.se/Forum-4-51/m18763790.html

Då inte alla vill visa vem dom är så ligger denna i Känsliga för deras skull. Så här går det bra att vara anonym!

ღ ♥ ღ Jag har en dröm! ღ ♥ ღ
  • Svar på tråden vuxen adhd/add!!!
  • Meme

hej hoppas man får komma in i den här tråden. Tänkte bara berätta att om man vill ha timer på spisen så ska man söka det. Minns inte riktigt vilka man vänder sig till. Men jag kan lätt kolla upp det tills imorgon. Om någon är intresserad.

• wellah
    Meme skrev 2007-07-18 00:56:02 följande:
    hej hoppas man får komma in i den här tråden. Tänkte bara berätta att om man vill ha timer på spisen så ska man söka det. Minns inte riktigt vilka man vänder sig till. Men jag kan lätt kolla upp det tills imorgon. Om någon är intresserad.
    har för mig min terapeut pratade om socialstyrelsen... men mitt minne är ju helt.... säck. Man kan få tex handdator och grejer om man har (som mig) problem med minnet och organiseringen... (jag har inte sökt nått)
  • Anonym (idi)

Sonen dränker vardagsrummet i vatten han hämtar från badrummet, samt strör solrosfröer i hela lägenheten. Diskon är överfull, kyl, frys och skafferi är fullt av mögliga för gamla och tomma förpackningar. Jag orkar inte ens förflytta mig. Jag har inte ens någon dammsugare. Jag totalt bara skiter i allt nu, nu får det fan gå som det vill.

• wellah
    Anonym (idi) skrev 2007-07-18 13:25:41 följande:
    Sonen dränker vardagsrummet i vatten han hämtar från badrummet, samt strör solrosfröer i hela lägenheten. Diskon är överfull, kyl, frys och skafferi är fullt av mögliga för gamla och tomma förpackningar. Jag orkar inte ens förflytta mig. Jag har inte ens någon dammsugare. Jag totalt bara skiter i allt nu, nu får det fan gå som det vill.
    finns det ingen fler i familjen som kan hjälpa  få ordning i kaoset?
    Här sköter vi olika saker iom att jag är så "speciell"...
    och försöker leva runt funktionsnedsättningen.
  • Anonym (idi)
    wellah skrev 2007-07-18 13:31:05 följande:
    finns det ingen fler i familjen som kan hjälpa  få ordning i kaoset? Här sköter vi olika saker iom att jag är så "speciell"... och försöker leva runt funktionsnedsättningen.
    Jag är ensamstående. Det finns ingen som kan hjälpa. Det skulle vara om jag mutade någon, men hur fan ska man göra det när man inte har en spänn eller aldrig fått chans till ordentlig självförsörjning? Jag har inte en spänn och jag har ingen mat hemma.
  • wellah
    Anonym (idi) skrev 2007-07-18 13:33:09 följande:
    Jag är ensamstående. Det finns ingen som kan hjälpa. Det skulle vara om jag mutade någon, men hur fan ska man göra det när man inte har en spänn eller aldrig fått chans till ordentlig självförsörjning? Jag har inte en spänn och jag har ingen mat hemma.
    vad jobbigt
    Men, om du är under existensminimum borde ju socialbidrag gå att söka så du kommer upp till normen?
    Har du någon släkting/vän som kan avlasta dig så du får vara barnledig?
  • Anonym (idi)
    wellah skrev 2007-07-18 13:45:13 följande:
    vad jobbigt Men, om du är under existensminimum borde ju socialbidrag gå att söka så du kommer upp till normen? Har du någon släkting/vän som kan avlasta dig så du får vara barnledig?
    Jag har socbidrag fram till skolan börjar, men vi får inget underhåll vilket ändå räknas in, så vi ligger alltså på 1300:- under norm.

Jag hittade ett halvt paket potatissallad i kylen, sonen fick det till middag. Fan vilken bra människa jag är.
  • wellah
    Anonym (idi) skrev 2007-07-18 13:48:14 följande:
    Jag har socbidrag fram till skolan börjar, men vi får inget underhåll vilket ändå räknas in, så vi ligger alltså på 1300:- under norm.Jag hittade ett halvt paket potatissallad i kylen, sonen fick det till middag. Fan vilken bra människa jag är.

men varför räknar dom in underhåll om du inte får ut underhåll? Får du underhåll via FK eller direkt från andra föräldern?

Det ska visst gå att söka bidrag från kyrka, eller har ni någon typ "Lions"-organisation? http://www.lions.se/ Jag är uppväxt på existensminimum och ibland har mamma fått bidrag från olika ställen till mat/kläder osv. Min bror fick hjälp av en organisation så han skulle kunna ta studenten i kostym och studentmössa tex.

Hoppas det ordnar sig för er!!!!

• Anonym (idi)
    wellah skrev 2007-07-18 15:00:58 följande:
    men varför räknar dom in underhåll om du inte får ut underhåll? Får du underhåll via FK eller direkt från andra föräldern?
    Det ska visst gå att söka bidrag från kyrka, eller har ni någon typ "Lions"-organisation? www.lions.se/ Jag är uppväxt på existensminimum och ibland har mamma fått bidrag från olika ställen till mat/kläder osv. Min bror fick hjälp av en organisation så han skulle kunna ta studenten i kostym och studentmössa tex.
    Hoppas det ordnar sig för er!!!!
    För att jag p.g.a rädsla för hur pappan m familj reagerar vägrar uppge hans namn. Vi ska alltså sättas dit dubbelt upp. Tack för tips!
  • wellah
    Anonym (idi) skrev 2007-07-18 13:48:14 följande:
    Jag har socbidrag fram till skolan börjar, men vi får inget underhåll vilket ändå räknas in, så vi ligger alltså på 1300:- under norm.Jag hittade ett halvt paket potatissallad i kylen, sonen fick det till middag. Fan vilken bra människa jag är.
    jo en till sak, har du kollat om du inte har ngt du kan sälja? kanske på loppmarknad eller via nätet? skolböcker? urvuxna barnkläder? skor? handväskor? Det kan ge en del slantar även om det kanske inte går så snabbt!
Svar på tråden vuxen adhd/add!!!