• Alvia

vuxen adhd/add!!!

Här är tråden för oss speciella vuxna med ADHD/ADD, både med eller utan diagnos.
    Här är det fritt att prata ut och fråga. Även få bra tips.

Välkommen in!

ADHD = Attention Deficit Hyperactivity Disorder
    ADD = Attention Deficit Disorder

Det finns 3 typer av ADHD:

1. Kombinerad typ
    2. kuvudsakligen bristande uppmärksamhet
    3. huvudsakligen hyperaktivitet-impulsivitet

Riksförbundet Attention

www.attention-riks.se/site/

Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m14882190.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m17815131.html

Är du anhörig till någon med ADHD?
    Här är tråden för dig: www.familjeliv.se/Forum-4-51/m18763790.html

Då inte alla vill visa vem dom är så ligger denna i Känsliga för deras skull. Så här går det bra att vara anonym!

ღ ♥ ღ Jag har en dröm! ღ ♥ ღ
  • Svar på tråden vuxen adhd/add!!!
  • Bumbi mia

Känner mig så jäkla nere. Allt började förra veckan när jag var hos min psykolog, när vi nästan var klara så säger hon

Ska vi verkligen ha kvar våra tider (1gång/vecka) du kan väl ringa mig när du behöver prata istället?

Jag blev helt paff och sa nej jag vill ha kvar dom.

Hon brukar börja våra samtal med att fråga "jaha vad ska vi prata om idag då"
    Som vanligt så kan jag inte säga något utan det blir "jag vet inte"

Hon menar att det är meningslöst att jag går hos henne när jag inte vet vad vi ska prata om, fast varje gång så pratar vi om allt som händer runt mig.

Hon har dragit igång en massa runt mig, nu ska jag ev börja arbetsträna, ska börja hos någon sjukgymnast, och göra en funktionsutredning.

Min oro att jag inte ska klara av det igonerar hon. Det känns som att hon vill "bli av med mig" och att jag inte alls är sjuk utan bara lat och omotiverad.

Idag hade jag en tid hos henne kl 15, jag mailade i morse vid 9 att jag inte kunde komma, jag hade absolut ingen lust att åka dit.

När kl var 14 så fick jag ett mail där hon skrev

Ok! Jag vill att du avbokar i god tid. Min tid är ?dyrbar?, dvs jag kan använda tiden på annat sätt.
    /*****

Nu känns det som att hon är arg och sur, jag mår jätte dåligt över hennes mail. I vanligafall så är hon trevlig och avslutar alltid mailen med kram ****.

• Anonym (Ida)

Halloj! Har varit lite anonym här ett tag. Fast försöker hänga med och läsa alla inlägg. Har varit lite nedstämd ett tag. Idag var jag på återbesök på psyk och jag har fått concerta utskrivet. Känns helt underbart fast ändå är jag ledsen på något sätt. För om concertan fungerar betyder det ju att jag verkligen har ADHD. Min man var med idag. Känns skönt in att han får en inblick i vad som händer. Har bestämt att börja medicineringen på lördag för imorgon ska jag bort. Är nervös över biverkningar och att det ska vara svårt att ställa in till rätt dos. Hur gick det för er när ni skulle börja medicinen???

• PrincessOfIce

Hej! Sällar mig till er skara med ADD och ADHD samtal..
    Fick min diagnos när jag fortfarande var barn men ska inom en snar framtid genomgå en ny utredning för att de vill se om det är någon skillnad sedan jag gick i femman...

• PrincessOfIce

Jag glömde ju skriva att jag har ADD

• Anonym (plattbränn)

Usch vilken dålig kurator/psykolog.... sådär kan man ju inte göra
    det är för det första deras jobb att dra allt ur en när man kommer dit, det är dom som skall sköta samtalet, om inte du har något speciellt du känner att du måste prata om...

Ibland undrar man om psykologer å sådana yrken är lite som frisörer....
    det är väl roligast atat peta i håret på en ung tjej som vill ha lite färg å sprät, än å peta i håret på en gråhårig gubbe med pottfrisyr?

Ja, inte lätt alla gånger att förstå sig på vad som händer bakom pannbenet på dom...
    men hon skötte det då inte snyggt måste jag säga.

• Anonym (vissautism)
    Anonym (plattbränn) skrev 2007-07-19 21:32:16 följande:
    Usch vilken dålig kurator/psykolog.... sådär kan man ju inte göradet är för det första deras jobb att dra allt ur en när man kommer dit, det är dom som skall sköta samtalet, om inte du har något speciellt du känner att du måste prata om...Ibland undrar man om psykologer å sådana yrken är lite som frisörer....det är väl roligast atat peta i håret på en ung tjej som vill ha lite färg å sprät, än å peta i håret på en gråhårig gubbe med pottfrisyr?Ja, inte lätt alla gånger att förstå sig på vad som händer bakom pannbenet på dom...men hon skötte det då inte snyggt måste jag säga.
    Kanske problemet ligger däri?
    Psykologer vill nog ha en patient att jobba med medan kuratorer kan fungera mer som samtalskontakter.

Kanske du ska byta Bumbi Mia? Till en kurator istället? Låter som det är det du behöver. Om det inte är något traumatiskt eller så som du behöver bearbeta.
  • Snowwoman
    Vissautism: Vad har Bumbi_mia med detta inlägg och göra med psykolog och kurator?
    ♥♥Mamma till Emelie 020530 och Anton 070308♥♥
  • Snowwoman

Vissautism: ursäkta mig jag såg nu att det var hon som skrev det. trodde det var en annan. huvudet var inte med riktigt.

♥♥Mamma till Emelie 020530 och Anton 070308♥♥
  • Anonym (vissautism)
    Snowwoman skrev 2007-07-19 22:55:50 följande:
    Vissautism: ursäkta mig jag såg nu att det var hon som skrev det. trodde det var en annan. huvudet var inte med riktigt.
    don´t we all?

Angående att bränna vid mat och servera rå falukorv och nudlar till middag...
    Det har ju varit lite "jag kan också" i tråden på att bränna mat och servera "KajsaVarg-middagar" osv känns det som. Hur tänker ni kring det? Det hör till diagnosen, eller stinger det till i bröstet varje gång ni tvingas göra så?

Nu har ju jag inte bara adhd utan även den där "pain-in-the-ass" diagnosen... men personligen så gör jag mitt yttersta hela tiden för att undvika den där situationen med köttbullepaketet direkt på bordet. Att verkligen ta energi och använda det för att ordna det kring barnen.

Jag har funderat lite kring det idag. Det är ju inte så att man inte kan liksom. Vi kan ju göra allt det "alla andra" gör det tar bara mycket mer energi liksom.
    Vad lägger ni ner extra ansträngning på? (om nu någon orkade läsa hela vägen...)
  • Anonym (vissautism)

"pain-in-the-ass" = urjobbig för min omgivning

/Thanx for having me here, liksom!!

Svar på tråden vuxen adhd/add!!!