• cid

~~~Västervik ~~~

Ännu en Västervikstråd går mot sitt slut så här kommer en ny!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-29 20:51:43:
    Självklart ser vi till att ses nån gång ibland. För att planera våra träffar använder vi den här tråden;

www.familjeliv.se/Forum-5-93/m19977689.html

• Svar på tråden ~~~Västervik ~~~
  • Ankan217

Jag är bara 20+, sen att det blir ganska många + är en annan sak. (Född 75)

Om en halvtimma är det speedway-lag VM. Måste ses!!! Heja Gollob och gänget!!

• Marie med två barn

Vi ska åka ut med båten imorgon och sova i den till tisdag. Ni kan väl tänka på mig när det ösregnar och sjunker till 10 grader på nätterna. Jag kommer längta hem till min varma, sköna, torra säng.

Sonen har packat ner ett Yatzy och en kortlek "så vi har nåt att göra när det regnar". Dottern har försett sig med Bamsetidningar och pysselböcker.

*Carpe Diem*
  • FrogLeg

Jag tycker de är helt galet att man kollar BMI på barn. Var själv lite rund när jag var liten, blev kallad till skolsyster 12 år gammal hon tyckte inte jag skulle äta si o så o si o så för att jag vägde för mycket. Något år senare när jag blivit tånåring fått mens osv blev jag kallad till skolsyster igen då tyckte hon jag var för smal... :-O Grejen var att jag aldrig lyssnat på de första hon sa min kropp hade ändrat sig helt naturligt. Haha. Men all såndär vikthysteri hos barn kan ställa till med så mycket skit. Huhu.
    Visst om någon är extremt stor är de bra om dom kollar upp om de är något sjukligt bakom men annars NEJ TACK!

ludicrous skrev 2007-07-22 21:15:24 följande:
    Haha å jag e inte ens 20 :PSunzhine - så bra att dom checkar BMI oxå, blir mörkrädd av alla överviktiga och tillåmed FETA barn överallt.. :S
  • sunzhine

anledningen att de kollat bmi så tidigt är för att övervikt och fetma bland barn ökat drastkiskt de senaste åren. Detta är ett sätt att försöka få bukt på problemen och upptäcka dessa barn tidigt för att erbjuda hjälp till barnen/familjerna.
    Problemet min bvc-sköterska nämnde då vi disskuterade detta var att det oftast är vid 5-6 års åldern de ser en stor ökning i vikt hos många barn, något hon kopplar till TV-tittande o datasperl som är en stor del av många barns vardag och en bidragande effekt till övervikt. Men vid denna ålder kollar de ej BMI.

OJ vilket låångt inlägg. Hur som helst tycker jag det är bra att de kollar upp det för att försöka få bukt på detta problem!

Frogleg-jag blev oxå kallad till sköterskan i femman för jag hade lite hull, men ej fet... Detta gav tyvär negativa effekter och jag drabbades av ätstörning som tack vare mina vänner och familj kunde stoppas innan det gått för långt, men jag hann bli smal som en pinne o gå ner 6-8 kg på en sommar som 12 åring! De måste va ett svårt jobb o veta hur man ska lägga fram detta till barn/ungdomar... Svårt ämne detta! man vet ju inte hur kroppen ser ut i tonåren då så mycket händer med den...

• väduren82

Hello! ser att ni diskuterar fetma hos barn,blev också kallad till skolsyster i femman eller sexan och hon sa rakt ut att jag va för tjock,det blev bara värre och jag tröståt ännu mer och gick upp mer i vikt :( men nu är jag ju normal som tur är,tack vare hund *haha*

• sunzhine

Väduren - Det är rätt idiotiskt av skolskäterskor att säga sådant till flickor i den åldern. Jag hoppas att de har fått lite bättre koll på vilka spår detta kan sätta hos unga tjejer!

• Endag

Läser om viktdiskutionen, håller verkligen med om att det är helt idiotiskt av skolsköterskor att säga till barn att dom är lite för tjocka!!!! Känner en tjej som fick ätstörningar pga av det   Hon var så sjuk i anorexi att hon höll på att dö! ...
    Själv hade jag det motsatta problemet, var smal som en pinne och fick besöka skolsköterskan många ggr för att mäta! Var inte heller kul kan jag lova, för pga det fick jag dåligt självförtroende under hela skolgången och tyckte själv jag var smal (och därmed ful ... )
    Man borde satsa på att lära ut om vikt på ett klokt sätt, om man nu ska göra det övrhuvudtaget!

♥ Bf 30 nov ♥
  • Endag

Hm, skrev mäta på ett ställe i mitt inlägg ska givetvis stå väga där ...........

♥ Bf 30 nov ♥
  • Marie med två barn

Jag var också smal som en pinne under mellanstadiet och fick gå till skolsköterskan varje vecka för att väga mig. Skolsköterskan ringde t o m hem till mina föräldrar och berättade för dem att jag hade en ätstörning som jag behövde hjälp med. Fast det hade jag absolut inte. Gick bara inte upp i vikt. Min mellanstadiefröken satt bredvid mig i matsalen varje dag för att kolla att jag åt upp maten. Till följd att mina skolkompisar undvek mig i maten, de ville ju inte sitta bredvid fröken. P g a detta så blev jag utanför socialt i skolan.

Så jag håller med om att det är känsligt hur man framför viktproblem i den åldern. Jag hade dessutom inga problem. Gick bara inte upp i vikt. Fast det har jag tagit igen nuFlört!

*Carpe Diem*
Svar på tråden ~~~Västervik ~~~