• HeddaBigBum

Go Fika!

Här håller Go-Fika-gänget till!

Det hela började med en ljuvlig liten tjej i november 2004. Några månader senare hade skaran fyllts på med 4 supersöta flickor till och 2 minst lika gulliga pojkar!

Men vi var inte nöjda där! Oh no! Här produceras småsykon på löpande band!
    Hittills har 4 bakats klart, en kanske är på G i skrivandets stund , och en är fortfarande på jäsning! Flört
    ... och fler lär det bli... planerade eller inte!! Räcka ut tungan
    Life is what we make of it. Always has been, always will be.
  • Svar på tråden Go Fika!
  • hejlis
    Marianova skrev 2007-08-13 16:47:00 följande:
    Har det lite tufft nu...vår fyrbenta har lämnat oss....
     Ledsen Vad jobbigt...Vet hur det är, och känner med dig *kramar om*
  • HeddaBigBum

Marianova:
    Det måste kännas otroligt tomt hemma just nu.
    *kramar!*

• HeddaBigBum

Skulle era 2½-åringar få titta på Lejonkungen? Tycker ni det är en lämplig barnfilm?

• Maria från Bahia

En lång dag på Nixta gjorde 2 supertrötta barn! Men lyckliga, enda strandbesöket i år och både mamma och pappa var med. Första aktiviteten tillsammans!!!!! Ever!!
    Troy knatade runtöverlycklig att få gå vart han ville utan tjat och att få kladda och äta på nästan allt. Naomi var lycklig att få "bada med båtarna" som lilla sjöjungfrun.

Naomi ser nog det mesta på tv, vi eller jag snarare, är rätt slarviga med det så hon skulle få se lejonkungen utan problem. Men det beror kanske på vad de är vana vid?

Marianne: Tröstkramar från oss!!!!!

• Fragglerock
    HeddaBigBum skrev 2007-08-14 20:25:28 följande:
    Skulle era 2½-åringar få titta på Lejonkungen? Tycker ni det är en lämplig barnfilm?
    Tja, det där är svårt. Agaton kollar ju på Stuart Little där de inte är helt snälla mot Stuart ibland. Men vi har suttit med och enda gången han blev upprörd var när Stuart tvättas i tvättmaskinen. För det är ju läbbigt att få tvål i ögonen! Samma sak med Hajar som Hajar. Valen får tvål i ögat och Agaton ojar sig som attan!

Jag skulle nog prova, sitt med och se vad se säger. Den är ju ganska våldsam emellanåt...
    Musiken gör ju mycket oxå tycker jag i Lejonkungen för den är så maffig och pampig och när det är skrajsigt så understryks det ju väldigt av musiken så man kanske kan köra på lite lägre ljud för det tror jag oxå påverkar!

Hur pass intresserade av bokstäver och att "skriva" är era ungar? Kan de några bokstäver eller siffror till exempel?
    Oh no... do you think I was born tomorrow?!? ~Junior Gorg~
  • hejlis

Hm, kommer faktikst inte ihåg Lejonkungen så bra. Så jag vet inte. Lite för läskig för Hannas del tror jag...men som sagt, ett tag sedan jag såg den. Det är väl ganska läskigt med hyenorna tex? Eller? (Hanna tycker det elite läskigt i Pelle Svanslös då Pelle blir jagad av hunden)

Hanna har i dagarna börjat säga att hon "skriver"....också gör hon små, små krumelurer i en skrivbok hon vann i somras i en Fiskdamm. Vill också att jag ska skriva i den, hon säger tex "skriv Hanna och pappa".
    Sedan har vi precis plockat fram hennes dataspel jag köpte i vintras, " Kalle Kunskap". Har legat i en låda då hon blev dels lite väl besatt av det, dels så blev det nå´t knas på installationen så det inte ville fungera riktigt, men nu tog jag fram det häromdagen och installerade om det, och Vips! Så fungerade det igen. " Bra Mamma!" sa Hanna.... I vintas/våras så satt hon ju mest och kollade på bilderna och drog musen lite hit å dit, men nu tog det typ 10 minuter, sedan var jag tvungen att kolla så att jag såg rätt. Värsta kontrollen på muspekaren! I ett av momenten ska man dra geomentriska figurer till "hål" och stoppa i dom i (på skärmen alltså). Det gör hon. För muspekaren med musen till en figur, tar den och drar den till rätt "hål". I ett annat moment så gäller det just bokstäver. 3 nycklar sitter i nederkant av bilden och ett tåg med 3 vagnar kommer körandes. Man ska då dra  nyckeln till "sin" tågvagn som är markerad med samma bokstav. Gör hon också! Jag blev iaf himla imponerad.

• hejlis

Sedan så "räknar" Hanna allt möjligt...ofta typ "ett två treeee" , när hon tex hoppar i sängem...Ibland blir det korrekt 1-10, ibland slutar hon på 7, sedan blir det 9-10-8...ja, lite huller om buller. Hon kan också säga "båda två" om tex hon vill att jag och hon ska göra ngt, eller "alla tre" om jag, Rickard och hon ska göra ngt. Men jag har ingen aning om det är för att hon uppfattat att vi kan säga så, eller ifall hon vet vad 1/2/3 är. Om det ligger tex 4 bilar på golvet så kan hon räkna dom till 6eller 7 eller 8 också. Ingen aning om hon vet hur siffror/bokstäver ser ut/heter. Har inte testat. Och hon har inget sagt.

• Fragglerock

ÅÅh, jag måste oxå gå och köpa Kalle Kunskap. Vi har pratat om det så länge men nu på sommaren så känns det som vi alltid är ute. Inte ens JAG är online alla dagar - det ni! *kors i taket*Räcka ut tungan

Agaton har fått massa plastbokstäver som han leker med och han tycker det är jätteskoj. Han brukar ju ha myror i brallan men de där kan han sitta hur länge som helst med.

Typ vi visar M, då säger han Mamma Maries bokstav (Dannes mamma säger visst så). H som i Henrik, S som i Sofie och Sigge och så Y så klart, den är favoriten!Fundersam  För övrigt så somnade han med Y så den har jag fått bända loss efter att han somnat! Han kan alla i Dannes och min familj och några till. Oftast kan han plocka fram ett E om vi frågar tex vilken som är Eriks bokstav.
    Häromdagen så kollade vi på hallmattor och på en stod det Välkommen och han frågade mig vad det stod på mattan. Sen när vi låg och läste en bok nu i kväll så står det Välkommen på dörren till ett hus i boken. Direkt så sa han det! Om man pekar på hans bokstäver i hans namn så kan han säga vad de heter.
    Det konstiga är att han älskade ju när vi läste böcker förr, det gör han inte länge. Vi tittar i böckerna men bara för att han ska peka ut alla A'n och säga "Agatons bokstav". Att vi läser en hel bok och han sitter still och lyssnar - nääää, boooring! Räcka ut tungan

Ja, nu har jag börjat min kurs i alla fall. Den blir nog rätt slapp och det är en spännande grupp jag jobbar med. Allt från gamla mekaniker till en bodybuildande tjej! Vi hade etik på schemat i dag och jag älskar ju sådana diskussioner. Man går in med en ståndpunkt och kommer ut med en annan typ... love it!

Oh no... do you think I was born tomorrow?!? ~Junior Gorg~
Svar på tråden Go Fika!