• HeddaBigBum

Go Fika!

Här håller Go-Fika-gänget till!

Det hela började med en ljuvlig liten tjej i november 2004. Några månader senare hade skaran fyllts på med 4 supersöta flickor till och 2 minst lika gulliga pojkar!

Men vi var inte nöjda där! Oh no! Här produceras småsykon på löpande band!
    Hittills har 4 bakats klart, en kanske är på G i skrivandets stund , och en är fortfarande på jäsning! Flört
    ... och fler lär det bli... planerade eller inte!! Räcka ut tungan
    Life is what we make of it. Always has been, always will be.
  • Svar på tråden Go Fika!
  • Fragglerock

Hehe! Ja Agaton hoppar alltid över fyra, verkar va en överflödig siffra!

Det är ju som du säger svårt att veta vad de bara upprepar eller om de verkligen har fattat liksom.

Typ som när vi säger olika namn... vi säger ju olika namn på M bara för att se om han hänger med eller om han bara plockar rätt bokstav när vi säger Mamma typ. Men vi brukar ju ljuda typ Mmmmmamma, Mmmarie, Mmmmormor... och det verkar som han fattar. Men tja... vem vet! Det blir ju övervägande mer rätt än fel så jag vill väl tro att han har koll - men jag är ju hans mamma! Å frågar ni mig så pluggar han till körkort snart! Räcka ut tungan 

Oh no... do you think I was born tomorrow?!? ~Junior Gorg~
  • hejlis

Vad blev det för kurs? Ska du jobb heltid också? Eller halvtid/halvtid?

• hejlis

Körkort...äsch då...det är ju Hanna snart klar med. Ja, sitt E-kort alltså. B har hon ju redan Har in te Agge det ääääännnnnnu??????

• Fragglerock

Jag går en kriminalvårdens introduktionskurs på heltid. Den som man ska gå senast 6 månader efter man börjat jobba... inte sex ÅR! Så jag är väl lite sent ute typ... *hih*Oskyldig

Den håller på i 17 veckor och är slut 7.e dec tror jag. Den måste jag ha om jag ska kunna klättra uppåt så jag får stå ut. Det blir långa dagar för Agaton. Men det får pusslas lite och Danne går ner lite i tid de veckorna för att korta tiden lite. Sen vet jag inte. Går väl ordinarie tid sen i december. Ska försöka jobba lite mer helg så Agaton får kortare dagar i den mån den går. Känns som jag ständigt går runt med dåligt samvete typ...

Kursen rättpsykologi som jag sökte är ju helt omöjlig att komma in på. Hamnade typ som bäst 64.e reserv och som sämst 128:e. Med tanke på att de tar in 14 respektive 15 i varje urvalsgrupp så kan man ju säga att jag ligger jääääävligt långt bak! Men jag ska skriva högskoleprovet igen tror jag och se om jag kan höja lite. Kanske går nu när jag förkovrat mig lite. Skrev ju mitt innan jag började plugga så lite borde man ju höja. Men jag har ju hört folk som sänkt oxå så man ska nog inte va tvärsäker...

• HeddaBigBum

Nanny:
    Men du läste väl tidigt, så det vore väl inte konstigt om Agaton gör det?
    Jag läste inte förrän 1:a klass, då man började med läsandet i skolan. Räcka ut tungan Men multiplikationstabellen kunde jag flera år innan jag "skulle".
    Luke känner igen sitt namn, och tja... vi övar inte direkt, men om vi suttit och skrivit familjs namn kan han känna igen dem... eller komma ihåg? Vad vet jag, jag har inte testat om han känner igen namnen ett tag efteråt.
    Men som sagt, det vore väl inte helt otroligt om han har koll på vissa bokstäver? Och eftersom han tycker det är kul är det ju bara att uppmuntra! Carter kunde vissa bokstäver vet jag (2½), och Eliaz kan ju skriva sitt namn (3 år).
    Kalle kunskap fixar Luke -galant-, men jag vet inte om det är att han matchar bokstäverna bara. Kunde lika gärna varit trianglar/fyrkanter/osv? Jag vet inte... kommer det inte förr, så får han lära sig i skolan senare.

Lejonkungen... jo... Luke älskar ju Tarzan just nu. Den är rätt pampig också.
    Bebis, pojke som blir man. Luke säger ibland att "Nu är jag en man mamma!" Hmm... Och Luke är ungen som slänger ur sig ungefär tre tusen frågor under en film. Jag var sån och jag vet att jag drev mamma till vansinne. Vad ska han göra nu? Varför stängde hon dörren? Varför varför varför... Nu förstår jag min mammas frustration! *hehe*

Hela filmen (Lejonkungen) igenom frågar han om allt han ser. Läskiga hyenor eller pampig musik verkar ok. Men när Mufasa dör och han frågar vad som hände osv osv. Då försökte jag förklara att Simbas pappa är död, att Simba är jätteledsen.
    Då säger Luke:
    Jag är också jätteledsen nu, mamma, och läppen börjar darra och stora (jätte) tårar rullar ner för hans kinder.
    Första tanken är ju att stänga av. För läskig helt enkelt! Men jag vill inte att det ska sluta så, eftersom han aldrig sett Lejonkungen och vet inte hur det går. Han får sitta i knä och vi pratar om ALLT i filmen efter det. Nu är han glad, mamma!
    Min lille känslige plutt....

• Fragglerock

Jo, jag läste ju tidigt men det var nog mormors förtjänst tror jag. Men som sagt, jag är mest glad att han hittat nått som han kan sitta och pula med själv längre än 43 sekunder!

Min son känslighet sträcker sig till att bli upprörd över tvål i ögat... Flört... vare sig det är hans eget öga eller valens!

• fairymi

Vi är rätt så slappa med vad som är på tv:n oxå men har nästan aldrig på andra kanaler än barnkanaler då barnen är uppe. Förutom musikkanaler då... Sitter vi med är det tusen frågor om vad som händer, är vi inte i rummet kan hon komma springandes om det är något som är läskigt. Särskilt gubbar av olika slag tycker hon är rätt så läskigt, typ den ena i Doris o knäckebröderna
    Hon är hyffsat intresserad av att räkna men hoppar gärna över nio men räknar till tolv utan problem. Känner igen sitt namn gör hon och Willys av nån anledning Har oxå upptäckt att hon rättar sig själv när det gäller uttal av vissa ord.Läser gör vi varje kväll, nu lyssnar hon hela tiden o frågor en massa efteråt.

I natt sov Wilmer i sitt rum för allra första gången. Vaknade som vanligt vid 1 snåret o ville ha välling, därefter sov han ända till klockan 7! Jag var liiiite förvånad. Var på bvc igår 10 kg o 72 lång minsann. Min lille stooora kille.

Maria: jag kommer gärna den 27 eller när det nu var...Men blir nog ingen shopping här heller tyvärr.

• HeddaBigBum

Marie:
    Oj! Stor kille! Wilmer och Alexis är alltså lika stora nu... Förvånad Alexis var 73 cm lång och vägde 9kg vid 1-årskontrollen. Glad

Alexis vet att katter säger mjau och hundar woff. Haha! Fatta vad de lär sig mellan 1 år och 2½ år!!!!

• Fragglerock

Å det här är en bra kurslokal... fri tillgång till internet! Woohaa!

• Maria från Bahia

Hmmm....jag är nog ingen pedagogisk mamma alls när jag läser om er
    Det enda Naomi har som är något att öva med är kort hon fått från USA där man tex ska matcha färger, två saker som hör ihop tex tvål och bad osv.

Räknar gör hon till 17 men ibland går det till typ 5 sen blir det seeeexxxx-ton
    På engelska kan hon till 7 tror jag.
    Hon låtsas skriva men osäker om hon känner igen sitt namn. All text på kläderna är Naomi

Troy bara ska sjunga jämt - mamma, pappa se så stor jag är. Men det blir maaaama, mammma men det låter i rätt tonart - musikalisk?
    Annars säger han bara mamma, daddy, na (jag)hej hej, da då (hej då) och så härmar han alla ljud som tex mixern och det vi säger så ibland säger han helt rena ord utan att han fattar dårå.,

Nu måste jag rusa på kvällens visning snart.....
    Som sagt tidigare är ni välkomna, shopping eller ej

Svar på tråden Go Fika!